Fantastisk sommerfugl og bieplante- Kuletistel

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fantastisk sommerfugl og bieplante- Kuletistel

Innlegg akr Fre Sep 06, 2019 16:42

Jeg fikk en bit hvit kuletistelrot av en gammel venn med en hage fra begynnelsen av 1900 tallet. Den ble plantet i halvskygge, et sted med mye snø for 7 år siden. Nå er den 2.5 m med masse blomster, som blomstrer flott nå i begynnelsen av september. Overraskelsen er at den tiltrekker segstore mengder bier og sommerfugler: Jeg hartelt 6 Admiralsommerfugler og flere jeg ikke vet hva heter sammen med mer enn 50 bier på en gang. De konkurrerer om plassen, men sommerfuglene vinner ved å vifte med vingene- da flytter biene seg
Artsdatabanken advarer mot kuletistel: Fremmed art som sprer seg og dominerer. Min har i allefall ikke spredd seg i nærheten her.
Klarer ikke la være å anbefale den. De blå kuletistlene ser mer dekorative ut på bilder og er visstnok å få kjøpt. Har de samme insekttiltrekkende egenskaper?
Bilde

Bilde
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Fantastisk sommerfugl og bieplante- Kuletistel

Innlegg Nienna Søn Sep 08, 2019 12:35

Så flotte bilder :) Den hvite kuletistelen er fin. Jeg har bare den blå. Og kan skrive under på at den tiltrekker seg store mengder insekter og sommerfugler. Her sprer den seg veldig moderat. Finner ikke flere frøplanter enn at jeg får gitt dem bort på plantebytte i hagelaget. I år har jeg fått en ny sommerfuglfavoritt. Nemlig storhjortetrøst. Den er tydeligvis like populær som sommerfuglbusk. Kjempefin! Jeg skal plante kuletistel og høstormedrue sammen med den. Da har sommerfuglene mat lenge :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Fantastisk sommerfugl og bieplante- Kuletistel

Innlegg orm Tir Sep 10, 2019 15:18

Har også disse to. Kuletistelen har fått meldugg nå på høsten og blomstringen er over. Spørs om jeg tar den ned selv om frøhusene er fine m. snøtopp på. Har sett insektene liker den. Sprer seg sånn måtelig. Lett å kjenne igjen småplantene. Storhjortetrøsten blomstrer fremdeles. Den blir enorm da.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest