En stor bie?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

En stor bie?

Innlegg orm Tor Aug 20, 2020 22:53

Sommerstid har jeg et glass og en tynn stiv pappskive i stua. Ofte står døra åpen ut og flyvende ubudne gjester kommer inn. De flyr gjerne mot vinduene. Forrige dagen reddet vi noe som så ut som en stor bie fra stuedøden. Sitter ofte og kikker på humler og bier i hagen, men disse biene er ganske mye mindre. Jeg lurer derfor på om dette var en bie el. noe helt annet. Den hadde biens lodne forpart og fargene, ellers konsentrerte jeg meg mest om å få den fanget i glasset da den slett ikke ville sitte stille.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: En stor bie?

Innlegg kirsitn Fre Aug 21, 2020 11:01

Umulig å si noe om hvorvidt det var bie eller humle uten noe bildet. Du kan jo se på sidene hos artsdatabanken om du kjenner den igjen. https://www.artsdatabanken.no/Taxon/Megachilidae/119620
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Lør Aug 22, 2020 11:51

Takk kirsitn! Det er jo ikke så godt å si , spesielt ikke uten bilde. Det jeg reagerte på var størrelsen. Så vidt jeg kunne se så bakkroppen også ut som på en tambie eller kanskje en dronning som hadde stukket av, men disse er vel merket og i så fall burde hun hatt med seg et hoff. Hadde en slik sverm her årtier tilbake. Hadde jeg hatt peiling, kunne jeg sikkert fanget den. Ringte om denne svermen også, men fikk bare beskjed om å vente til de fløy videre. Lurte på om vi holdt tambier av ulik størrelse her hjemme. Klikka på linken du la inn, men fant ingen som lignet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Lør Aug 22, 2020 14:08

Her står det om honningbier, humler og andre arter i samme gruppe:
https://www.artsdatabanken.no/Pages/149 ... gtungebier
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker