Hvor mye mat skal fuglene egentlig ha, ute?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvor mye mat skal fuglene egentlig ha, ute?

Innlegg Charlotte Fre Nov 09, 2007 19:23

Ok, sikkert et noldus spørsmål. Men saken er denne. Jeg har hengt opp en fuglemater i epletreet. Det er et slags rør med netting under og et lite tak på.
Sånn at man kan fylle det med meiseboller som titter fram i nettingen i bunnen.
Men. Her spiser fuglene ca 5 meiseboller om dagen! Ikke for å være gjerrig, men jeg kan da ikke løpe hver dag å fylle på med 5 boller? :?

Hvor mye er normalt? Eller er det bare jeg som har blåmeiser som snart er kulerunde? :lol:
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Fre Nov 09, 2007 20:09

Ja. :lol: Sumoblåmeis.

Ellers så har du skjærer eller hakkespett når du snur ryggen til.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Nov 09, 2007 20:27

Hvis du tar fuglemating seriøst, så blir du fort seriøs stamkunde hos Felleskjøpet. Og du får mange fuglevnner. Netting og kjettineger holder skjærene unna hvis du ikke ønsker å fore dem også
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Charlotte Fre Nov 09, 2007 21:06

Ja skjærene er jo her. Men heldigvis ikke så veldig mange. Har et fast par som bor her. "Herr og fru Sørensen". De har forresten kakket hull i hodet på katten. Ikke så stas.
Men det er en flaggspett som kommer hvert år. Den er jo koselig. Flott fugl å se på,
Det var litt artig for lillegutt når han var med meg å hang opp meisebollene, for da kom flaggspetten før vi hadde rukket å gå inn, og han fikk oppleve den veldig på nærthold.

En liten degresjon her..
Men uansett. Er det ikke et poeng å ha mat der til "faste tider"? Så lærer de vel fort at det ikke er hele dagen? Kan fort bli en 100% stilling for meg det der ser jeg.
Vel, leter jeg etter ny jobb. Men dette var vel litt dårlig betalt. :lol:

Jeg synes det er veldig koselig med fugler i hagen og vil gjerne beholde de.
Tror jeg må "bygge ut" en liten veranda på fuglehuset mitt. Det er lagd for å ha frø inni, som renner ut i smale renner under. Men det bare tetter seg og mugner.
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nina Fre Nov 09, 2007 21:38

De spiser noe vannvittig her også nå. Jeg fyller faktisk fuglemateren med solsikkefrø (den standardtypen som har eksistert i x antall år) 1 gang i døgnet nå, pluss at det går med en meisebolle eller to. Har vel 15-20 småfugl yil enhver tid så lenge det er dagslys nå.

MEN: Min erfaring fra tidligere år er at når flere begynne å finne fram fuglematen utover vinteren, så sprer fuglene seg på flere steder, og det går med mindre mat. Så jeg regner med at det skjer i år også. :) Hvis ikke blir det nok dyrt i lengden, ja.
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg SiljaV Fre Nov 09, 2007 22:06

Charlotte skrev:Ja skjærene er jo her. Men heldigvis ikke så veldig mange. Har et fast par som bor her. "Herr og fru Sørensen". De har forresten kakket hull i hodet på katten. Ikke så stas.
Men det er en flaggspett som kommer hvert år. Den er jo koselig. Flott fugl å se på,
Det var litt artig for lillegutt når han var med meg å hang opp meisebollene, for da kom flaggspetten før vi hadde rukket å gå inn, og han fikk oppleve den veldig på nærthold.

En liten degresjon her..
Men uansett. Er det ikke et poeng å ha mat der til "faste tider"? Så lærer de vel fort at det ikke er hele dagen? Kan fort bli en 100% stilling for meg det der ser jeg.
Vel, leter jeg etter ny jobb. Men dette var vel litt dårlig betalt. :lol:

Jeg synes det er veldig koselig med fugler i hagen og vil gjerne beholde de.
Tror jeg må "bygge ut" en liten veranda på fuglehuset mitt. Det er lagd for å ha frø inni, som renner ut i smale renner under. Men det bare tetter seg og mugner.

Åh, du skriver så morsomt, Charlotte! Sitter og knegger for meg selv her :lol: :lol: :lol:
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg primula Fre Nov 09, 2007 22:59

I tillegg til et lite fuglebrett utenfor kjøkkenvinduet og noen meiseboller og små nettingrør med peanøtter har jeg en frøautomat som rommer 4-5l. Må fylle etter flere ganger i uka, så jeg kjøper 25l sekker med solsikkefrø på Felleskjøpet for ikke å bruke alle husholdningspengene på fuglemat. :oops:
Jo mer regelmessig man mater, jo flere fugler holder seg i området. Synes det er veldig trivelig med alle småfuglene som kommer daglig til foringsplassene, selv om det til tider kan være litt mye styr. :)
For tiden har jeg disse artene i kosten: Granmeis, kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, dompap, skjur (den får litt middagsrester i tillegg) og en flaggspett.
Nå, som vinteren er i anmasj her, har flere i nabolaget begynt å legge ut mat til fuglene, så nå bli forhåpentligvis trykket litt mindre her i hagen. :D
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Charlotte Fre Nov 09, 2007 23:04

Tror jeg må på felleskjøpet gitt. :shock:
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bat Fre Nov 09, 2007 23:15

calypso skrev:Hvis du tar fuglemating seriøst, så blir du fort seriøs stamkunde hos Felleskjøpet. Og du får mange fuglevnner. Netting og kjettineger holder skjærene unna hvis du ikke ønsker å fore dem også

Tilgi at jeg spør, men hva i alle dager er en 'kjettineger'? Er det en blanding av en kjetter og en neger? Er dette i tilfellet et politisk korrekt ord å bruke på Gal, og hvordan i allverden holder de i såfall skjærene borte fra fuglebrettet? :mrgreen:
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg primula Fre Nov 09, 2007 23:19

bat skrev:
calypso skrev:Hvis du tar fuglemating seriøst, så blir du fort seriøs stamkunde hos Felleskjøpet. Og du får mange fuglevnner. Netting og kjettineger holder skjærene unna hvis du ikke ønsker å fore dem også

Tilgi at jeg spør, men hva i alle dager er en 'kjettineger'? Er det en blanding av en kjetter og en neger? Er dette i tilfellet et politisk korrekt ord å bruke på Gal, og hvordan i allverden holder de i såfall skjærene borte fra fuglebrettet? :mrgreen:

:lol:
Regner med at det dreier seg om en vanlig trykkleif. ;)
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg bat Fre Nov 09, 2007 23:20

Jadda, var jo en spøk, da... :D
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bjørg 47 Lør Nov 10, 2007 11:47

Vi mater fuglene på hytta (ikke hjemme), siden vi er på hytta hver helg hele året, nesten, hvis ikke , så er hyttenaboen der. Vi har også merket oss at fuglematen blir 'borte' veldig fort iår. Nå har vi riktignok et ekorn der som også liker 'sikkefrø'. Da vi var der opp sist helg, hadde vi fuglene nesten i hodet da vi fylte opp fuglematerne, kunne nesten ta på dem.
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg potentilla Lør Nov 10, 2007 12:02

Jeg er også hyttefuglemater og holder liv i et meisepar og deres noe ustrukturerte sønn.
Han flyr i vinduer og inn alle åpne dører til foreldrenes store fortvilelse :roll:
Det er helt utrolig hva disse småttingene klarer å legge i seg og så lenge det er solsikkefrø tilgjengelig henger meisebollene igjen.
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Lør Nov 10, 2007 12:41

potentilla skrev:Jeg er også hyttefuglemater og holder liv i et meisepar og deres noe ustrukturerte sønn.
Han flyr i vinduer og inn alle åpne dører til foreldrenes store fortvilelse :roll:

... og overlever i sammen med stuegaupene dine? :shock:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg potentilla Lør Nov 10, 2007 13:12

smg* skrev:
potentilla skrev:Jeg er også hyttefuglemater og holder liv i et meisepar og deres noe ustrukturerte sønn.

... og overlever i sammen med stuegaupene dine? :shock:

Flaks så langt :roll:
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Lør Nov 10, 2007 14:39

Vi (mest min sammboer) fyller på en standar fuglemater 2-3 ganger for dagen. Fuglene foretrekker solsikkefrø, så meisebollene varer litt lenger.
Seks meiseboller kan holde to dager på det lengste. Skjærene tar ofte hele boller, og nettingen fra disse pleier jeg å finne andre steder i hagen, eller inne i naboers hager. Jeg synes ikke det er så ille om skjærene stjeler litt, har aldri hatt problemer med disse fuglene (som jeg liker).

Når det er ekstra kaldt eller senere på vinteren strør jeg solsikkefrø ut på bakken slik at svarttrost og skjærer får mat. Dette fordi større fugler ikke greier å spise fra solsikkefrø beholderen. Av og till kommer det en nøtteskrike fra skogen på besøk. Vi mater egntlig hele året, men om vinteren må vi være ekstra nøye med at fuglene alltid har mat.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester