Jeg har småfuglmatedilla for tida. Jeg har nettopp begynt å mate, og det går ufattelige mengder med frø. Studerte denne tråden litt, og ser at andre også erfarer at fuglemating kan bli en heltidsjobb.
For øyeblikket har jeg nesten bare blåmeis og kjøttmeis på materne, bortsett fra en og annen grønnfink og litt trost og skjære som bander seg inn. Mener også at jeg såvidt så snurten av en toppmeis, men den ble ikke lenge nok til at jeg rakk å få den på kornet i kikkerten. Siden jeg startet matingen tidligere i uka har jeg ikke sett en eneste spurv eller pilfink. Kanskje det ikke er riktig årstid for å ha dem på fuglebrettet?
En kokosnøtt fylt med fett og frø ble fort tom her. Ellers er det fuglefrøblanding som er livretten, ser det ut som. Når det er tomt for frøblanding, går de løs på solsikkefrøene. Peanøttene står nesten urørt. Det samme gjør meisebollene, men de henger også et sted der fuglene ikke trives like godt som de gjør inni hekken.
Øyvind skriver i en kommentar i bloggen min at det er mest kjøttmeis og blåmeis hos ham også.
Jeg vil gjerne ha erfaringer fra flere. Hvilke fugler har dere på fuglebrettet nå? Hva slags mat foretrekker de? Endrer matpreferansene seg gjennom året?