Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg *Marianne* Ons Apr 29, 2009 20:22

I april har jeg sett disse fuglene i hagen: Grønnsisik, Grønnfink, Bokfink, Svarttrost, Gråtrost, Linerle, Kjøttmeis, Rødstrupe og den mest spennende av de alle, en Kjernebiter :D Jeg forsøker å ta bilde hver gang jeg får en ny fugl i hagen, slik at jeg lettere kan se hviken fugl jeg har besøk av, det er ganske gøy hver gang det kommer en ny. Jeg har hatt to fugler til som jeg ikke har klart å ta bilde av, eller identifisere for de, før de fløy sin vei igjen :(
*Marianne*
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Lør Mai 02, 2009 15:55

Har vært på hytta i marka. Der er det fuglesang fra tidlig morgen til sent på kvelden nå, og froskene blander seg i koret. Stokkendene våre kom vraltende helt opp til terrassen for å tigge, etter å ha blitt matet en gang tidligere på dagen. Vi har gjerne et par der om sommeren, og noen ganger blir det små. En sommer så vi bare en andunge, og vi regna med at reven hadde tatt de andre. Denne for som en rakett rundt vannet, og ble omgående døpt Speedy Gonzales. Neste dag dukket mor opp med en hale av andunger etter seg.
Linerla er på plass der oppe også, og en nøtteskrike ble observert i det den forsvant med en brødbit i nebbet. Det er en del snø igjen i skyggesidene, men isen på vannet var i full oppløsning, og det var grønne spisser på bjørka.
Her hjemme er det i skrivende stund ingen fugler å se. Grønnsisikene, som bare var noen få, har kanskje dratt videre, men jeg hører at noen synger, og der var en grønnfink, ja, og en due, og en gråtrost, og der kom det jamen en grønsisik også. De har vel bare tatt seg en pause i spisingen, eller kanskje de syntes det ble stille her når vi var borte?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mai 08, 2009 11:10

I dag er det livlig på foringsplassen! Vil tro at regnet hjelper på :D
Jeg har lagt ut mat på bakken rett utenfor terassedøra slik at jeg kan se fra sofaen, og i dag har det så langt vært innom:
Grønnsisik (mange), gråspurv, bokfink, grønnfink, stær, svarttrost, gråtrost, blåmeis, linnerla, kjøttmeis, rødstrupe, flaggspett, dompap! og kjernebiter!!!

Også har jammen ekornet våget seg frempå. Det har nylig funnet tilbake til meg, og jeg håper det har opprettet ynglebo i nærheten, nå ser jeg det nesten daglig, og i går våget det seg for første gang helt frem til der jeg forer på bakken. I dag var den nettop frempå igjenn, gråtrosten terroriserer den litt nå, så den holder seg i trærne, men det ser ut til at den holder ut i allefall. (gråtrosten har rede rett ved her, og jager ivrig vekk alt den ser på som trussel.)

Jeg er jo overbegeistret over ekornbesøket :mrgreen: og har startet opp igjenn den faste søndagsekornserienmin på bloggen :D
Også er det utrolig gøy at kjernebiteren våget seg ned på terassen!
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mathea Fre Mai 08, 2009 14:13

Vi har nesten samme fuglene som Markblomst har :D det "auler" med fugler både på bakken og på "matstasjonene" Hærlig underholding :D
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Fre Mai 08, 2009 15:08

En del svarthvit fluesnapper har inntatt hagen. Det er disse som i størst mulig grad befolket (befugler? :D) fuglekassene her. Kommer rett fra ferie og flytter inn i kassene. :lol: Ellers er det et yrende liv med mange sorter også her, særlig mange kjernebitere; kan ikke huske at det har vært så mange av dem tidligere. Og flaggspettene er svært så aktive i to av trærne like utenfor stuevinduene. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mai 08, 2009 16:37

dette har vært en fornøyelig sofadag :D Gjør meg ingenting at det er dårlig vær når jeg får slikt oppmøte :mrgreen: Artig å høre at du har mange kjernebiter øyvind, her ser jeg de skjelden, i dag var vel fjerde gangen på ett og ett halvt år! (ikke dermed sagt at de ikke har vært oftere innom, jeg får jo ikke med meg alt da..)
Det var ett par, i allefall en hunne og en hanne, samme for dompappene, en hunne og en hanne av de også, og de ser jeg nesten like skjelden.

Ekornet holdt ut tross trosteangrep, men måtte gi stand til slutt, stakkars liten. Men det var tydlig at de andre fuglene synes den er skummel, alle småfuglene holdt seg vekk fra matplassen mens den satt der, kun flaggspetten kom frem. Den var tørst, og forsynte seg av fuglebadet, (veldig artig fugl på bakken det også). Jeg skulle gjerne hatt videokamera i dag, gråtrosten var ubetalelig når den til slutt tok til å briske seg på bakken en halvmeter fra ekornet...

Dagens mest eksotiske besøkende var dog et rådyr. Det var såpass dårlig i pelsen at jeg endte med å ringe viltnemda og sende de ett bilde. Var redd det var sykt, og ettersom vi bor midt i villabebyggelse så ville jeg gjerne varsle. Viltnemdamannen gjettet på hjortelus, og takket for henvendelsen, men trodde ikke de kom til å gjøre noe med ettersom den ikke så ut til å ha sår, og jeg dessuten så at den spiste og ellers oppførte seg som normalt. Den plager i allefall ikke meg foreløpig, har ikke noe vegetasjon jeg er redd for akkurat der den kom på besøk, men vi er jo litt engstlig for fremtidige spiseraid da. (den har vært innom i fjor også). Noen besøk i året skal jeg nok tåle, det er da en del av gleden over vilmarkslivet mitt i byen :D
rådyr-800.jpg
rådyr-800.jpg (50.5 KiB) Vist 2104 ganger

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Mai 10, 2009 16:31

og da har trosten klekket egg tror jeg :) Har sett litt fartig med mark til ett av redene jeg har utsikt til :) Da er det bare å vente og glede seg til fjærballene våger seg ut i verden

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Fre Mai 15, 2009 10:11

Det artigste jeg har på fuglebrettet akkurat nå er et dompap-par. Jeg antar at de har reir i nærheten? De dukket opp her tidlig på våren, og siden har de vært flittige gjester her. Jeg trodde egentlig dompaper var sånt man bare så om vinteren, men her har de tydeligvis funnet seg til rette.

I tillegg har jeg besøk av mange grønnfinker og en del grønnsisik. Blåmeisen og kjøttmeisen er ikke like tallrik som i vinter, og svartmeisen er visst veldig opptatt på annet hold, men stikker innom i blant. Det går store mengder solsikkefrø ennå, men peanøtter og kokosnøttene varer lenger enn i vinter.

Og så har jeg en skog av solsikkespirer under materne...
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anita K. Fre Mai 15, 2009 10:48

Jeg har også et dompap-par, veldig hyggelig. Om minst tre par med grønnfink. De storkoser seg med solsikkefrøene. Og synger i epletrærne som takk. Så da får jeg bare takke og feie opp etter dem når konserten er slutt, :lol:
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Unni Fre Jan 31, 2020 8:40

Vi deltok nettopp i den store fugletellinga siste helga i januar. Det er akkurat 10 år sidan vi starta å telle her i hagen på Synnaland :^:

For den som har lyst å sjå:
https://www.kystcavalieren.com/blog/den-store-fulgetelledagen

Dei vi såg denne helga var:
ørn
svartbak
gråmåse
kråke
skjor
trost
sidensvans
bjørkefink
grønfink
gråspurv
raudstrupe
kjøtmeis
blåmeis
Brukerens avatar
Unni
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Fre Jan 31, 2020 9:29

Jeg håper ikke du hadde ørn på fuglebrettet! :shock:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Unni Fre Jan 31, 2020 9:38

timanna skrev:Jeg håper ikke du hadde ørn på fuglebrettet! :shock:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nei den var en god del meter opp i lufta og tok den vanlige runda over neset her eg bor.
I hagefugltellinga tell vi til og med katter vi ser denne dagen ... :)
Brukerens avatar
Unni

Innlegg timanna Fre Jan 31, 2020 11:45

Lausbikkjer også? :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Unni Man Feb 03, 2020 11:20

timanna skrev:Lausbikkjer også? :lol:

:lol: Nei heldigvis. Har nok med mine tre søte små, men dei blei heller ikkje telt :lol:

Bilde
Brukerens avatar
Unni

Forrige

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest