Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Jorunn I. Tor Mar 26, 2009 12:54

En stor flokk med stær i epletreet, den første var på brettet for 10 dager siden.
De er nok tidlig ute stakkars for det er iskaldt og værmeldingen sier snø :sur:

Som seg hør og bør i byen en flokk med gråspurv som holder til i New Dawn i hjørnet,
et par rødstruper som har vært her i et par måneder,
kjøttmeis og en svarttrost som holder til i pergolaen. Kommer våren snart nå :dream:
Se dine muligheter, ikke begrensninger
Jorunn I.
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Mathea Tor Mar 26, 2009 19:38

Dompap har det vært myyye av etter nyttår,ca 10 par (20stk) på en gang på fuglebrettet. Dem spiser både frø og meisboller.
Så har vi kjøttmeis og gulspurv,rødstrupe, det er disse jeg har sett i dag :D

Stæren har kommet. Vi bor med masse skog rundt,så det er et yrende fugleliv og verre blir detnok utover våren.
Hører ugle sent på kveldene.
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Tor Mar 26, 2009 19:40

Jeg har stadig en flokk med flaggspetter på foringsplassen. På det meste 5 stk - ser skikkelig tropisk ut. Håper de vil hekke i nærheten.
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg oyhovoft Tor Mar 26, 2009 19:47

MariaMaria skrev:Jeg har stadig en flokk med flaggspetter på foringsplassen. På det meste 5 stk - ser skikkelig tropisk ut. Håper de vil hekke i nærheten.

Her hadde jeg en "flaggspettfamilie" i ei gran for to år siden så det er slettes ikke usannsynlig. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MariaMaria Tor Mar 26, 2009 20:06

oyhovoft skrev:Her hadde jeg en "flaggspettfamilie" i ei gran for to år siden så det er slettes ikke usannsynlig. :)

Lurer litt på hvor stor/gammelt et tre må være for at hakkespetten klarer å lage seg et reirhull? Vi har ei kjempediger gammal krokete bjørk som jeg mener er ideell, men det ser ut som hakkespettene er mer interessert i noen eik som etter min mening har for liten diameter til å romme noe reir av størrelse. Kanskje de driver å hakker hull i ei svær gran bak eikene, men der ser jeg ikke hva de driver med. Blir spennede å følge med dem hvertfall :D
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg Tinkabell Fre Mar 27, 2009 8:30

Går det an å lage kasse til spettene? Oppskrift og mål, noen? :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Jonny Fre Mar 27, 2009 9:04

Du får ikke spettene till å ruge i kasser hva jeg har hört ennå...Iblandt kan de gjöre en meisekasse större i hullet men da er det bare for att de vill inn till godsakene inni kassen(les:meisungene)..Osp er favoritten till flaggspett..og de fleste andre spettene med..Mykt treslag som egner seg bra.Svartspett går gjerne i furu.Gran bruker mere sjelden mye pga kvaen som gjör det litt problematiskt.Jo större andel gammle trär det finns i närheten jo fler spetter..Hör etter på denne tiden av året og utover...da sitter de og trommer ut sitt revir..lange virvler.....Man kan ganske lett artbsbestemme bare gjenom den lyden...Har du trommingen i närheten betyr det att du bor i reviret ...enkelt :-)...Jonny
"Dette er mine prinsipper....om du ikke liker dem så har jeg andre...."..Groucho Marx
Brukerens avatar
Jonny
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mar 27, 2009 9:43

flaggspetten er en genial fugl å ha i området da den hvert år huller ut ett nytt redehull, dette forlates så til neste år, og kan bli bolig for andre fugler. Akkurat dette med at enkelte av spettene lager redehull de kun bruker en gang er viktig for at andre fugler skal kunne få steder å bo.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Fre Mar 27, 2009 12:57

Spettene går ikke bare på trær. De kan lage hull i bordkledningen på hus også. Vet at noen har fått "fellingstillatelse" på spetter som stadig kommer tilbake og ødelegger.

Svarttrostene her har det ikke godt nå i snøværet. Det blåser så dun og fjær står rett ut, og de ser ganske forkomne ut. Andre enn de og skjærene har jeg ikke sett i dag. Tipper at meisene gjemmer seg i fuglekassene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Fre Mar 27, 2009 14:15

Her yrer det på foringsplassene; det lille snødekket har ført til at det spises meiseboller, nøtter og solsikkefrø som bare det i dag. :D
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mar 27, 2009 15:28

i dag har jeg hatt 100!! (på en gang og jeg overdriver ikke) gråsisik innom :mrgreen:, hmm, må kjøpe mere solsikkefrø tror jeg...

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Fre Mar 27, 2009 20:20

Her er det faktisk ikkje så mange fugler på foringsplassen no som det var i vinter . Det er jo vår her ,så kanskje fuglene foretrekker det de no etterhvert kan velge sjøl :) De blir vel matlei de og :D
Denne tråden har foresten fått meg til å intresere meg mye mer for fugler ,-og det er eg glad for .
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Fre Mar 27, 2009 20:30

Det er bokfinken som dominerer her; slik er det hvert år på denne tida. Når de store hordene kommer har de fest her i en uke eller to før de forsvinner igjen. :lol:
Øyvind H O

Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Fre Mar 27, 2009 21:14

Jammen er det kommet bokfink hit også. Jeg har talt tre stykker, den nærsynte bokfinken Knut og de to konene hans. Jeg kan altså ikke, som Øyvind, skryte av å ha horder av dem på besøk, men tre bokfinker må vel være et tegn på at våren er rett rundt hjørnet?
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mar 27, 2009 21:35

hmm, alle bokfinker som måtte våge seg innom her drukner nok helt i gråsisikmengden :lol: men jeg skal holde øynene åpne... venter på våren nå!
Jeg ser at jeg fikk bokfinken på besøk i slutten av mars i fjor, så den kommer vel snart :)

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Mar 28, 2009 9:14

I dag så jeg mine første bokfink, og rett etterpå en par fine og grønne grønnsisik :mrgreen:
Ellers er det her daglig spettmeis, blåmeis, kjøttmeis. Flaggspett, svarttrost. Gråsisik og grønnfink. (Har også sett en toppmeis nylig, og trolig en svartmeis, men det er jeg ikke hel sikker på.

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester