Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Mar 29, 2009 13:54

Jeg har besøk av sidensvans!! Ann mass, svarttrosten er litt bettutta og føler seg landsforvist fra sin hage...
Jeg vil tro disse er trekkfugler, det er vår-vår- vååååår 8)
Bilde
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Katsura1000 Søn Mar 29, 2009 18:04

I helga hadde jeg en Stilitz på fuglebrettet! De to andre gangene jeg har sett dem i landet har de forsynt seg av tørre frøstander, men nå var en på foringsrøret på tørkestativet i hagen-knallrød farge rundt nebbet og fjeset! Jeg var to meter unna, fikk ikke tatt bilde. Gulspurver har vært her enstund, og et trekryperpar er her på 2. året. En hakkespett prøvde seg på fredag, men den var for tung. Men den bor i furuene hos naboen.
Og to fugler jeg aldri har sett maken til, med sterkt lysrosa bryst og rød "beret" på hodet var her fredag og lørdag. Tok bilde.

Venter passerende ørn snart-de trekker forbi her opp langs Øyeren og langs Nitelva-så en tidlig kongeørn lenger bort for noen uker siden, men her er det nok tidlig i april de kommer over hustakene. Men de går nok neppe på selve fuglebrettet, da... Skjærene og måkene borti sumpen her varsler når de kommer-så jeg trenger ikke se etter dem-de blir behørig varslet.

Svarttrost har jeg sett ett par av også.

Herlig vår! Skinnende sol! Jeg kvitrer jeg også.
Bjørn H. S.

We are all made of stars
-----------------------------
http://planteriket.blogspot.com Bloggen min -fotos og planteportretter
Brukerens avatar
Katsura1000
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Apr 07, 2009 10:24

her er det ett kakafoni uten like!
Fuglene synger og synger, og har knapt tid til å spise :lol: akkurat det siste er litt irriterende, for så får jeg jo ikke sett de, men jeg hører de jo godt da, selv gjennom lukkede vinduer 8) (visse fordeler med dårlig isolerte bygninger finnes det jo)

Her har det kommet en bråte trekkfugler den siste uken, bokfink, grønnsisik, rødstrupe, bjørkefink, gråtrost og sidensvansen, samt ekstra av svarttrost. Også har jeg sett gråspurv for første gang siden i høst. Nå nyss så jeg to ukjente fugler, rakk ikke se supernøye på de, men etter litt blaing i boka har jeg kommet frem til at det mest sansynlig var rødvingetrost, nydelig fugl!

Det er utrolig artig å få se igjenn gamle kjenninger, samt å få møte nye, dette er en spennende tid :D

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg elisa Tir Apr 07, 2009 13:45

Hos oss har det vore veldig stille på fuglebrettet heile vinter, det kan ha vore ein kombinasjon av halvhjerta mating og klåfingra katt... Men no har me hatt tyrkerduer her to dagar på rad, og dei er så nydelege at eg vurderar sterkt å skaffe dueslag med duer til hagen... :)
Brukerens avatar
elisa

Innlegg Anita K. Tir Apr 07, 2009 20:19

Det første jeg så da jeg kom meg ut av bilen i ettermiddag, svarttrosten! Han har ikke vært her i vinter. Dessuten en hel koloni av bjørkefink. Ellers er det store oppsamling for kråkefuglene nå. En biltur utover mot jordveier og åkerland ga et femtitalls kråker flokkvis. Her i byen har vi kaiene som flokker seg, noen få holder til året rundt på festningen. De er søte og selskapelige, med sine blåaktige øyne.
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Tir Apr 07, 2009 20:32

Masse småfugler her også :) Tydelig mer variasjon her enn vi hadde i byen. Må skaffe meg en fuglebok har jeg funnet ut. Er jo spennende å se hvilke småtasser som besøker oss. Særlig en jeg lurer på. Noen som vet navnet på denne lille raringen?
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Tir Apr 07, 2009 20:55

I går og i dag har det vært flere viper her. De er ikke her så veldig ofte og det er alltid artig å se dem.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Apr 07, 2009 21:00

Trine, det er en spettmeis :) Veldig artig fyr, han løper like gjerne ned trestammer som opp :)
Miljødata har en grei oversikt over fuglersom jeg brukte masse før, det er ett fint sted å starte.

Flotte bilder forresten, har du tatt de?

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Tir Apr 07, 2009 22:21

Takk for fin link, Markblomst. Den er herved lagret :) Lette litt rundt tidligere i kveld, men fant bare det albumet med bildet av Spettmeisen. Mange fine bilder, men ingen fuglenavn og da var jo hele vitsen borte :(

Du har rett i at den løper opp og ned. Ser den stadig på furua utenfor kjøkkenvinduet her. Morsom liten fyr, men skrekkelig sky. I hvert fall foreløpig. Håper fulgene venner seg litt mer til oss etter hvert. Nå har de hatt furua for seg selv i 2-3 måneder etter at tidligere eier flyttet, så de trenger nok litt tid på å venne seg til at det er folk her igjen.

Pus er stadig på jakt her ute, men foreløpig tror jeg ikke hun har lykkes i å fange noen av dem. Nytter jo ikke å oppdra en pus til IKKE å jakte på småfugler, så vi må nok bare finne oss i at hun lar instinktene rå :V:
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Tir Apr 07, 2009 22:33

Spettmeisen er ganske grei å identifisere nettopp fordi den svært ofte går nedover med hodet først.

Her viser ikke kattene noen interesse for fuglene mer og jeg tror rett og slett det er mulig at de kan bli vant til fugler rundt seg. Pys er dog temmelig skeptisk til måker og skjærer og stikker helst når de er i nærheten.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tir Apr 07, 2009 23:04

På fjellet har vi stort sett de vanlige overvintrende meisene og dompap på materen, men vi så bokfink her forrige dagen. Ellers har vi bare sett noen få gråsisiker. Vanligvis kommer det horder. Hørte duekurr borti åsen i dag, og etter lyden å dømme var også en flokk gjess også på vei, men jeg fikk ikke sett dem.
Forøvrig har vi mye lyd og lys fra øvelser til utendørsforestillingen som skal spilles på kveldstid i enden av Gålåvannet påskedagene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Ons Apr 08, 2009 17:28

I dag har det vert veldig med fugler rundt foringsplassen:
Kjøttmeis
Blåmeis
Grønnsisik
Stær
Grønnfink
Bokfink
Bjørkefink
Rødstrupe
Gulspurv

Khempeartig :D
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Ons Apr 08, 2009 19:04

Nå som jeg har fått identifisert noen av de jeg ikke kjente navnet på, kan jeg ramse opp følgende:

Blåmeis, Kjøttmeis, Svartmeis, Spettmeis, Spurv, Bokfink, Grønnsisik og Ekorn (ikke småfugl, men du så artig ;))

I høst, da vi var på visning, så jeg en flaggspett her også, men den har jeg ikke sett ennå. Håper den kommer tilbake :) Rett etter at vi overtok, hørte vi også noe som lignet på ugle i trærne her ute.

Det er ikke de store mengdene med småfugl her ennå, men jeg vet jo ikke om tidligere eier pleide å mate dem. Ser ingen spor etter fuglebrett el.l. her. Håper og tror det kommer flere når ryktet om at her finnes mat å få, sprer seg i skogen ;)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Ons Apr 08, 2009 19:28

Ugler er det nok av her; til den grad at de kan være temmelig irriterende om nettene, men samtidig en koselig nabo. :D De holder blant annet til i de to trærne like utenfor soveromsvinduet mitt...
Øyvind H O

Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anita K. Ons Apr 08, 2009 20:15

Ugler er kule. I Kreta hørte vi dem hver kveld. Der heter de ???????????, koukouvaya - samme ord som en bønnesalat. Et av de få greske ordene jeg kan brife med. Men de sier jo koukou, så grekerne har et poeng der.
Håper det er ugler her også.... :-D
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Ons Apr 08, 2009 20:19

Viktig å understreke at de er koselige naboer, men når de trolig fester fra tid til annen blir det litt vel mye lyd. :lol: :lol:
Øyvind H O

Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest