Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Elin Lør Nov 01, 2008 9:54

Veldig koselig tråd, Anne-Marie!
Nå ennå er det kjøttmeis, blåmeis, granmeis og spettmeis som regjerer. Men litt lengere utpå vinteren dukker det gjerne også opp dompap, sisiker(grønn og grå), gulspurv, toppmeis og grønnfinker. Av og til dukker det også opp en og annen bjørkfink og noen andre tilfeldige.
Vi har fuglebrettet rett utenfor vinduet på kjøkkenet, festet i husveggen. Det gjør at vi kan få studert disse vakre skapningene på nært hold!
I dag hørte jeg det dunket unormalt høyt utenfor. Lyden forplantet seg i husveggen. Pleier ikke høre meisene så godt når de hakker på meisebollene, så dette var rart..... Kikket ut og der - i all sin prakt - helt inntil husveggen(hadde det ikke vært vindu, hadde jeg kunnet tatt på den), satt flaggspetten og hakket som en gal! Synd jeg ikke har mer batteri i fotoapparatet, for det er ikke ofte den kommer på besøk!

Maten her er for det meste solsikkefrø, brødsmuler og meiseboller. Av og til henger jeg opp peanøtter også. Har samme erfaring med villfuglblandinger som andre her - Solsikkefrø er absolutt favoritt!Tenkte jeg skulle tatt en tur ned til "slakter'n" etter noe spekk etterhvert :)
Ser det er flere som sier de lager fuglematen selv... det har jeg også gjort, men ikke på en stund. Noen om har noen gode oppskrifter på attraktiv fuglemat?Bilde
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Nov 01, 2008 10:13

Jeg lager meiseboller selv, kjøper fett/smult uten salt, smelter, blander inn nøtter og havreflak. Kjempepopulært. Det enkleste er jo å fylle i melkekartong og kutte hull for fuglene etterpå. Jeg harbeskrevet det her
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rødstrupa Lør Nov 01, 2008 18:44

Ventet helt til i går med å henge ut fuglemat. Fuglene kom med èn gang. På menyen i dag har jeg solsikkefrø, nøtter og oppsmuldret brød. Pleier å bruke villfuglfrø istedetfor solsikkefrø, da sistnevnte forsvinner på et par timer. Solsikkefrø er nok favoritten for meiser, pilfink, og grønnfink. Det som har bestemt om fuglene her har likt villfuglfrø eller ikke, har vært hvilket merke jeg serverer.I posen pleier det også være iblandet solsikkefrø.

Kjøttmeis, blåmeis, svartmeis og gråspurv (har brød som favorittmat) har hatt det travelt idag. Meisene er raskt bortom for å ta med seg et frø for så å fly til nærmeste busk for å hakke av skallet.
Til og med rødstrupa har lært seg å sitte på pinnen, holde seg flaksende i lufta o.l. for å få tak i maten. Tidligere holdt den seg under matfatet og tok til takke med det de andre fuglene slapp ned. Tror det er samme fugl som har holdt seg her i flere år. Det pleier å være et par.
Gjerdesmetten har vært her i hele sommer, og er her fortsatt. Den har bodd i en steinmur, men lurer på om den bor under terrassen nå. Festlig fugl.
Flaggspetten var også på plass i dag. Hakket i samme tre som tidligere år.
I tillegg var det besøk av en annen liten fugl som jeg tror er en gransanger. Den er svært aktiv og er rask i bevegelsene.

Det er spennende å følge med på fuglelivet.
Brukerens avatar
rødstrupa
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Vigdis Tir Nov 04, 2008 10:50

Koselig emne, dette! Vi begynte foringen etter snøfallet sist onsdag. Foreløpig bruker vi kun solsikkefrø i automater. Her er masse pilfink, noen grønnfinker, kjøttmeis, blåmeis og spurver. Skjærene går nede på bakken og plukker opp det som faller der. Når vi bruker meiseboller, har vi dem altså i kurver som jeg sa, men selv da prøver skjærene å stikke av med noe. Likevel skal vi kjøpe boller, tenker jeg, og noe mer kornaktig til grå- og gulspurvene, etterhvert. Flaggspetten pleier komme innom, og en og annen svartmeis og dompap. Stilitsen har tidligere vært på besøk, den er kjempeartig! Håper at disse litt mer sjeldne dukker opp i løpet av vinteren!
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sagae Søn Nov 09, 2008 14:18

I dag:

Blåmeis
Kjøttmeis
Gråspurv
Bjørkefink (mange)
Spettmeis (artigst)
Skjærer (bøllene)

Mat: Alt mulig - Prydeple treet ser ut som et juletre - har hengt alt på lange tråder slik at skjærene klarer ikke å nøste det opp - men isteden forsøker de med flygende angrep fra bakken :V: Har også en liten foringsstasjon bak huset ved terrassen
Sagae
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Søn Nov 09, 2008 14:37

Vanligvis mest Kjøtt- og Spettmeis. Av og til en Dompap. Svartrost holder til i busker og hekker hele vinteren, og av og til kommer en og annen Nøtteskrike inn fra skogen. Men i helgene mye mindre fugler siden katten lurer i nærheten av fuglematestedet :( . Vanlige dager er hun inne mens fuglene spiser :) .
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sagae Søn Nov 09, 2008 14:56

Dompap har vi hatt kun en gang på 10 år - de holder til hos naboen og jeg klarer ikke å få dem til å melde overgang :roll:
Jeg tror det er blitt for åpent etter at vi tok vekk all krypfuru
Sagae
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Søn Nov 09, 2008 15:03

Sagae skrev:Dompap har vi hatt kun en gang på 10 år - de holder til hos naboen og jeg klarer ikke å få dem til å melde overgang :roll:
Jeg tror det er blitt for åpent etter at vi tok vekk all krypfuru

Det er en granhekk like bak foringstedet. Fuglene skjuler seg i denne om vinteren. Dompapen holder til der når den besøker foringstedet.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg New Dawn Søn Nov 09, 2008 15:10

Jeg har gråspurv, grønnfink, kjøttmeis, blåmeis, en og annen svartmeis og et par rødstruper på besøk. Menyen består av solsikkefrø og meiseboller. Jeg kan ikke huske at spurven tidligere år har vært så glad i meisebollene, men i år hakker de avgårde med stor appetitt.

Koselig å sitte i stuevinduet og titte på aktiviteten utenfor. Pusen Frøya er også en ivrig fugletitter - og en elendig jeger - heldigvis. :lol: Fuglene er ikke engang redde når hun sitter under materen og titter enda hun har dette :sikle: uttrykket i fjeset - stakkars pusen....... :lol: :lol:
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg rødkattebusk Fre Nov 28, 2008 11:07

Akkurat nå er det blåmeis, kjøttmeis og rødstrupe som besøker foringsplassene. Rødstrupen spiser talg , -har ikke sett det før jeg. :)
rødkattebusk

Innlegg Solveig Lør Nov 29, 2008 0:01

Foreløpig er det kjøttmeis, blåmeis, løvmeis, granmeis, rødstrupe, svarttrost, kråke, skjære og to nøtteskriker som holder seg rundt foringsplassen vår.
Før så jeg gjerne bare en eller to svarttroster som valgte å overvintre her, men nå synes jeg det blir stadig flere. Har de begynt å bli makelige av seg eller er det vintrene som er såpass milde at de velger å bli?

I sommer hadde vi en fuglenøttautomat hengende i et tre ved siden av paviljongen. Det var tydeligvis populært, for den ble flittig besøkt og måtte stadig fylles opp. Fuglene ble etterhvert vant til at vi satt så nært innpå dem, og vi kunne sitte og følge med på det som foregikk. En spettmeis la også sin elsk på disse nøttene og de andre fuglene vek unna når den landet og hang der opp ned og forsynte seg. Kjøttmeisa kom med hele ungeflokken på slep og et ekorn oppdaget til sin store glede at her var det godsaker å få, selv "utenom sesong" Vi hadde også glede av dette og kommer nok til å servere nøtter neste sommer også, så sant ikke nøtteprisen fyker rett til himmels :mrgreen:
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Lør Nov 29, 2008 15:12

Et yrende fugleliv i dag, Selv om kjøttmeis og blåmeis dominerer har jeg i dag også sett svartmeis, bokfink, spettmeis, trost og rødstrupe. Flaggspetten ser derimot ut til å være bortreist denne helga. ;) Kråke, skjære og måke er her også, men de regner jeg ikke med.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tinkabell Lør Nov 29, 2008 19:45

Men hvor er alle fuglene blitt av? :o
Solsikkefrøene har ligget urørt i hele dag! :?

Har jeg fått konkurrerende matmødre med bedre utvalg i nabolaget, tro.... :mrgreen:
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Lør Nov 29, 2008 22:30

Fuglene spiser bra med frø her :) . Noen av frøene gjemmes nok unna. For solsikker spirte de rareste steder i vår. Blant annet oppe på berget.

Bilde

Lite jord og næring der, men likevel ble solsikken en meter høy. Flinke gartnere disse fuglene.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Lør Nov 29, 2008 22:41

Jeg har én fugl. Kjøttmeis. Jeg tror det er samme fyren også. For han er utspekulert. Jeg har satt opp kamera i det ene vinduet, for å ta bilde når han er på fuglemateren utfor. Men, denne fyren har tydeligvis sett det, for flyr imellom syrinen og den ANDRE fuglemateren. Ikke nok med det - jeg kunne jo flytta kameraet - men han setter seg på feil side av materen, sånn at jeg ikke ser den. Jeg ser den bare når han flyr forbi stuevinduet på tur til syrinen...
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Søn Nov 30, 2008 0:00

På det meste kom jeg opp i litt over 60 fugler i dag på samme tid. Det er kjøtt- og blåmeisen som dominerer, men mange andre er også innom. Jeg har to beholdere for solsikkefrø, en for nøtter og en variant for fire meiseboller av gangen rett utenfor stuedøra. Litt lenger borte har jeg et "hus" som rommer fem-seks meiseboller og i bjørka tre meter fra terrassen har jeg en ny liten solsikkefrøautomat. Her er det alltid liv. Utenfor kjøkkenvinduene har jeg en beholder for to-tre meiseboller og en for nøtter, samt et hus i bedet to meter fra veggen. Her talte jeg rundt 25 på det meste i dag. Det er utrolig koselig med alle fuglene. Til våren er det tolv fuglekasser på tomta som er klar for besøk. I fjor hadde jeg ni og alle hadde besøk. Fugler er i sannhet fascinerende skapninger og hyggelig selskap. :D (Selv om kråker og skjærer tidlig om morgenen på fridager kan være en prøvelse :lol: ).
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester