Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Anita K. Ons Apr 08, 2009 20:28

Det hadde vært for galt at arenaen var kun for kråkefugler herover. selv om de er morsomme nok. I vårt gamle nabolag var det skjæra som dominerte, skrek og huserte. Du verden som de kunne holde spetakkel fra klokka fem om morran. :lol:

Modern hadde sett en eneste sidensvans i dag. Vi får dem alltid på høsten når de skal ta seg en rus på fryste epler som fortsatt henger igjen på trærne.
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rødkattebusk Fre Apr 10, 2009 9:38

Her er ikke fuglene intr i foring lenger nå. Det jeg ser/hører av fugler nå for tida er: Blåmeis, kjøttmeis, stær, svarttrost, gransanger, rødstrupe, tjeld, måker, havørn, ravn, skjære, kråke, ærfugl, siland, grågås, lom, hegre, duer.
Svartrosten er en liten jordfreser, vender alt rusk og rask under rosene og har gravd fram spirene på diverse løk. Den gravde over den lille marsfiolplanten min, men fant den igjen, uskadd. :)
rødkattebusk
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg oyhovoft Fre Apr 10, 2009 23:18

Besøker min far på Borhaug i dag (tre mil hjemmefra) og i de nasjonale fuglefredningsområdene her på Lista er vi vitne til en helt annen verden enn ellers selv her på Sørlandet. Har nytt synet av de fleste arter som oppholder seg i Sør-Norge i dag og har hatt en ren festaften ornitologisk sett med kikkert og kamera. Er noen av dere her i området en eller annen gang er dette virkelig en anbefalelsesverdig opplevelse. :D

Min far bor rundt en halv kilometer fra Lista fyr og på foringsplassene i hagen har vi sett nærmere tretti ulike sorter i dag; Lista er definitivt et eldorado for fugleelskere (og det sitter langt inne for en fra nabokommunen å komme med en slik innrømmelse... :oops: :lol: ).
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Prunella Søn Apr 12, 2009 11:05

Her er det stilits, rødstrupe, trost i alle varianter, bjørkefink, bokfink, dompaper, flaggspett (i går), m.m.

Men i dag var det en ikke kan huske å ha sett før, og som jeg ikke finner i fuglebøkene mine:

middels stor småfugl (14 cm? ca pilefinkstørrelse)
Svart hode, hvitt bryst, gul ring mellom det svarte og det hvite
vingene: svart og hvitmarmorerte.

Hva kan det være?
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Apr 12, 2009 12:00

konsulenten min foreslår at det kan være en bjørkefink (hannfugl)(Fringilla montifringilla)
http://www.saltdalfotoklubb.org/album/displayimage.php?album=19&pos=1
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Apr 12, 2009 12:01

jeg tenkte også på en bjørkefinkhanne, de ser utrolig ulike ut alle bjørkefinkene.

Øyvind, artig å høre at du har hatt en fuglsom dag :star:
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Prunella Søn Apr 12, 2009 16:08

Ikke så galt forslag. Men jeg er ikke overbevist.
Denne hadde veldig skarpe kanter på det svarte og det hvite. Stort hvitt bryst. Det gule litt mer utvisket, men tydelig gult.
Men jeg vet ikke hva ellers det skulle være.
En bjørkefinkhanne med extreme makeover.
Sånn omtrent bare mer gul istedet for oransje.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Apr 12, 2009 16:43

mystisk. Har bladd i boka, her er noen forslag på fugler som har gult, sort og hvitt, har lenka til google bildesøk.

bøksanger http://images.google.com/images?client= ... =nb-no&q=bøksanger&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=no&tab=wi
grønnsisik (er jo mer grønn en gult da) http://images.google.com/images?client= ... nb-no&q=grønnsisik&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=no&tab=wi
gulspurv (neppe?) http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8
gulerle http://images.google.com/images?client= ... =no&tab=wi

Bjørkefinken kan gjerne ha svart hode i sommerdrakt, men den er orange /brunorange muligens fersken, og ikke gul, så om du er sikker på gul så er det nok ikke den. Jeg la faktisk ut en post med bjørkefink i dag, der ser man hvor forskjellige de kan være, og det er ikke ytterpungtene en gang. (samarbeidsvillige var de nemlig ikke disse fuglene, så jeg fikk jo ikke fota alle de ulike som var innom)

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Tir Apr 14, 2009 11:30

I dag har jeg en svær flokk av grønnsisik som har okkupert foringsplassen. Mellom dem er det noen bokfinker, noen grønnfinker og noen bjørkefinker.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Tir Apr 14, 2009 11:41

Oppdatering: nå kom det en dompap her også!
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Apr 14, 2009 12:01

her er det livlig om dagene, trosten har begynt å stelle plena vår (samle inn matreale til rede) og svarttrosten vender i beddene :D Stæren er innom, vi har hengt opp kasse til den og håper den blir bofast, og i går så mannen (og fikk fotografert!) en kjernebiter.

Eneste jeg ikke liker er duene, ringduer og byduer, håper ikke det blir mer enn et par som vagger rundt her.

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Ons Apr 15, 2009 12:17

Ikke så mange fugler her nå, men har et par som jeg også har problemer med å navngi. Nå hadde jeg samtidig en tydelig bjørkefink her (hann), og den var noe større. Disse gir et mer grønngult uttrykk. Hannen ? er svart på hodet. Hunnen er mere grå. De har en lys/gul stripe fra øyet og litt bakover hodet, og de her en tydelig gul stripe mellom det mørke innerst på vingene. Svart-hvitt mønster på overgumpen, bryst gul-grønt og under virker de lysegrå. Stjerten var mørk.Tipper det er en finkefugl. Kan disse blande seg tro? Har lest at gråsisik kan ta grønnsisik (?) til make.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Katsura1000 Tir Apr 28, 2009 23:10

Trekryper på meisebolla i dag. Men den har vært her i hele vinter. Og i fjor. Hadde fiskeørn over taket på lørdag, men ikke på brettet, da. Og kjøttmeis i kassa. Jeg får vel bidra med flyopplæringen av ungene; :jump: I hvertfall skal jeg se på dem når den tid kommer.. Men jeg bor nær Kjeller flyplass; de har jo F-16 å lære av..

Rundt brettet har rødstrupene reist videre, stillere de siste dagene.
Noen pilefinker kurtiserte hverandre voldsomt i dag.
Fuglebrettsesongen på hell. Men mye rart har besøkt oss i år! Til og med noen stilitzer! Og så har jeg hegrer i sumpen 150 meter borti veien.

Nå har myggen kommet. Om ikke akkurat fugl, så flyr de.. Uff. Kom på at jeg må vente på linerla! Det er jo en god fugl å vente på.

Og datteren min har lært å si bibipp! Hun ser på dem lenge, og vinker til dem når vi går. Da blir de sikkert veldig glade.
Bjørn H. S.

We are all made of stars
-----------------------------
http://planteriket.blogspot.com Bloggen min -fotos og planteportretter
Brukerens avatar
Katsura1000

Innlegg orm Ons Apr 29, 2009 18:57

Ser ut som mine små ukjente (grønnsisik) har tenkt å bli bofaste. Har ellers ikke observert noen i kassene, som det var kjøttmeis og blåmeis i i fjor, men disse er jo rundt her. Linerla så jeg oppi gata her forrige dagen, og det var faktisk en gråspurv på materen også. Den ser vi sjelden nå. Da vi flytta inn her tidlig på 70-tallet var det gråspurv i mengder. De hadde reder under taksteinene. En katt, som hadde kommet seg opp i takrenna, fikk en luftig seilas da den bommet på en. Noen duer er også innom, men ikke samme slag som har vært her før. Myggstikk har jeg alt fått, men nå er det kaldere, så den holder seg vel mer i ro.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Ons Apr 29, 2009 19:01

Jeg har grønnsisik som også ser ut til å ha slått seg ned her for lengre tid. Det er litt underlig: De kom mens jeg var å påskeferie i en stor, stor flokk (kanskje rundt 100 fugler), og jeg antok at de var på vei noe sted. Men fremdeles er hele flokken her og spiser meg ut av huset. Er det noen som vet hvorfor en så stor flokk henger sammen i samme område over flere uker?

I tillegg til grønnsisikflokken har jeg bokfinker, grønnfinker og dompap, og naturligvis de som har vært her hele vinteren: pilfink, blåmeis, kjøttmeis m.m.
Anne-Marie

Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Ons Apr 29, 2009 19:59

Jeg har enorme mengder grønnsisik jeg også, men jeg tror dette er en ny flokk, for jeg synes de er flere nå enn i forrige uke. Også har jeg fremdeles nokså mye bjørkefink faktisk.
Spise ut av huset ja... jeg har nå begynt å rasjonere. Går snart tom for frø, og det er ikke verken lett eller rimlig å få nå så seint på sesongen (noen som veit om noe i oslo så si i fra).

Her er elles livlig med mendevis av ulike hyggelige besøkende :star: Linerla driver kurtisering utenfor her, stilig å se på :)

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester