Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg primula Søn Nov 30, 2008 0:27

Her hos meg er det bare kjøttmeis og granmeis på foringsautomaten utenfor vinduet for tiden. Men skjærene får nå sitt så godt som daglig, de også, siden jeg hiver ut rester som ikke går i hundeskåla eller matsøpla til dem og. :oops: (Joda, jeg liker igrunnen alle fugler, uansett popularitet)
Her er også en god del grønnfink, men for tiden beiter de ikke akkurat hos meg.
Sidensvansen farer forbi i store flokker, men har for lenge siden rensket rognebærene hos meg, så de beiter nok andre steder. Lurer på om de ikke har tenkt seg sørover snart!?
Så (og hørte) en gråtrost i går, men den må da ha tatt alldeles feil og kommet bort fra flokken da de dro sørover i høst. Håper den tar til vett og reiser før det blir for sent. Her er ikke mye levende f'òr til den karen nå for tiden, - frost og snø som vi har hatt en måned nå.
Har vanligvis mye dompap her, men har ikke sett eller hørt noen hittil i vinter.
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne-Marie Søn Nov 30, 2008 12:54

Her har jeg fremdeles mest blåmeis, kjøttmeis og pilfink. Jeg har ikke talt dem, men jeg tror det på det meste kan være noe bortimot det antallet du forteller om, Øyvind. I tillegg er det noen toppmeiser og noen svartmeiser som trives her. Svartmeisene er min favoritt, de er så lite redde. De kan sitte og spise på den ene materen mens jeg fyller den andre en meter unna.

Jeg jobber hjemme for tida, og hver gang jeg trenger en pustepause i jobben, henger jeg i kjøkkenvinduet og koser meg med at det så mye liv der ute. Kattene er også ornitologisk interessert, viser det seg. De ligger under buskene eller i blant oppi et tre og kikker på fuglene.

Fuglene sitter godt skjermet inne i hekken og spiser. Kattene kan enten legge seg under hekken og gjøre seg klare til sprang, men da synes de så godt at fuglene har full kontroll, eller de kan gjemme seg i hekken, men da blir det så mye bråk og baksing når de skal angripe at fuglene forlengst er fløyet før katten når fram. Til nå tror jeg ikke kattene har klart å ta fugl rundt materne, så det ser ut til at jeg har klart å plassere dem godt.

Jeg håper på flere sorter fugl på foringsplassen utover vinteren. Ser stadig etter spurv, men det er visst bare pilfink her.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg pusepilde Søn Nov 30, 2008 13:38

Her flyr det store flokker med trost rundt ennå, en av dem holder til i rogna ved siden av fuglematen. Det er ennå masse bær igjen, så trosten klarer seg. Men skjærene liker ikke den store gjesten, han blir jaget med jevne mellomrom hvis de finner ut at de skal ha litt rognebær. De trenger det sikkert ikke, men de må vise hvem som "eier" stedet...
Har vært interessant å følge med på skjærene i høst. Til å begynne med var det bare en som klarte å finne teknikken med å robbe meisebolleautomatene. Nå har den andre lært, men er ennå litt klumsete. Og den automaten jeg anså som skjæresikker er det ikke lengre :roll:

Gråspurven ser jeg sjelden om vinteren, selv om jeg vet at den holder til i nabolaget, den kommer som regel i februar/mars når det begynner å komme mere grønnfink. De holder sammen, virker det nesten som.
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Søn Nov 30, 2008 14:00

Anne-Marie skrev: Ser stadig etter spurv, men det er visst bare pilfink her.

Ja, spurven er i stor grad fraværende her også. Har sporadisk sett gulspurv, men det kan gå en tid mellom hver gang.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Einar Søn Nov 30, 2008 21:15

Hei,
Vi har hatt meiseboller oppe en uke, og frøautomat fra i dag. Det helt store besøket er det ikke, rundt 10 fugler på det meste. Utvalget er det vanlige med kjøttmeis, blåmeis, gulspurv og pilfink. Skjæra og en og annen granmeis er også innom. Vi hadde en overvintrende rødstrupe her for to år siden. Den savner jeg. I år er det ellers lite med grønnspurv, en art som egentlig er årviss her. Dompapp kommer alltid når vinteren er på det kaldeste, men sjelden i mer enn en uke av gangen. Toppmeis forekommer også av og til, samt etternølende trost. Det er en kjøttmeis som er "sjefen" rundt matfatet og han/hun jager vekk andre fugler, særlig andre kjøttmeis, men også blåmeis.

Nabokatta rigger seg alltid til i en busk så nær fuglebrettet som mulig, så snart meisebollene blir hengt opp. Av og til tar den også småfugl, noe jeg kan styre min begeistring for, og jeg jager derfor katta hver gang jeg ser henne. Innimellom kommer det også ungfugl av hauk og ugle i området rundt brettet. Et år satte en perleugle seg i bjørka nærmest brettet. Katta for da lynfort opp bjørka på vill jakt, men ugla berga med noen millimeter. Hvem har sagt at det aldri er spenning på landet :D

Einar
Einar
Forum hopper
Einar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne-Marie Ons Des 03, 2008 12:45

Jeg har en flokk nye karer og kvinner i nabolaget, og håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva de er? Teorien min er at dette er gulspurv, og beskrivelsen er som følger:

De er litt, men tydelig, større en kjøttmeisene. Har relativt lang stjert, og kort, mørkt nebb. De er brune på oversiden og har gule felter på undersiden og oppunder haka. Hodet på mange av dem er gulflekkete. De gule feltene under varierer i "fargestyrke" fra gulbrunt til nesten kanarifulggult. Særlig partiet under haka er veldig gult på mange. De som jeg antar er damefuglene er de mer gulbrunt-spettete under og har mindre klare gulfarger på hodet og under haka.

Jeg har studert både bilder på nett og i fuglebøker, men er likevel ikke sikker på om det er gulspurv. Noen som tar sjansen på artbestemmelse ut fra beskrivelsen?
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rolf i Re Ons Des 03, 2008 14:00

Høres ut som Gulspurv ja Anne Marie. Det kan være stor forskjell på farven.
På brettet hos meg er Kjøttmeis, Blåmeis, Løvmeis, Svartmeis, Gulspurv,Gråspurv, Pilfink, Bjørkefink, Flaggspett og en og annen Kjernebiter. I sted kom en enslig Tyrkerdue innom brettet. Jeg har dem her nesten hver dag, men de har aldri vært på brettet før.Ihvertfall ikke som jeg har fått med meg. Ellers er mating av fuglene noe som er til stor glede for meg om vinteren. Å sitte i vinterhaven å se på fuglene ute på brettet gir mye glede. Så nå om dagen venter jeg bare på Gråsisik, Grønnsisik og Dompap. De pleier å gjeste brettet litt utpå vinteren. Så det litt å se fram mot på vinteren også :D .
Rolf i Re
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Bjarne Ons Des 03, 2008 16:06

Heime har eg alle dei "vanlege"; Kjøttmeis, blåmeis, svartmeis, gråspurv, pilfink, grønnfink, bjørkefink, bokfink, rødstrupe, svarttrost, gråtrost og skjære. Men på foringen på jobben har vi hatt 3 kjernebitere de siste dagene :-) Den er utruleg tøff! Her på sørvestlandet er den ganske sjelden.
Bjarne Oddane, Kvernaland
Brukerens avatar
Bjarne

Innlegg Elin Tor Des 04, 2008 13:00

Bjarne skrev:Heime har eg alle dei "vanlege"; Kjøttmeis, blåmeis, svartmeis, gråspurv, pilfink, grønnfink, bjørkefink, bokfink, rødstrupe, svarttrost, gråtrost og skjære. Men på foringen på jobben har vi hatt 3 kjernebitere de siste dagene :-) Den er utruleg tøff! Her på sørvestlandet er den ganske sjelden.

Kjernebitere er tøffe, ja! Ser de ikke så ofte her heller. I beskrivelse av habitat i boka mi står det bla. "terreng med spredte trær" - og etter den beskrivelsen skulle det jo vært flere borte hos deg...
Bilde(sorry, er selv gift med en jærbu)

Her hos meg er det ingen endring i hvem som besøker fuglebrettet - ennå. Men jeg har i flere dager hørt dompapen! Og i dag satt det jammen et par fruer og en storkar i det nærmeste hasselkjerret. Men det ser ikke ut som om de våger seg helt bort til brettet ennnå. Nydelige er de, der de sitter i snø/rimfrost og sol!
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Juni Fre Des 05, 2008 19:11

Her hos meg er det mange blåmeis og kjøttmeis, de flyr i skytteltrafikk mellom matstasjonen med meiseboller og solsikkekjerner. Her er også en svartmeis, i dag så jeg to stk. på en gang og det er ikke så ofte. Flaggspetten er innom sånn dann og vann og forsyner seg av meiseboller og solsikkekjerner. Grønnfink, bokfink, bjørkemeis, svart- og gråtrost er jevnlig innom. Et par rødstruper og en diger flokk med gråspurv blander seg også inn.
Brukerens avatar
Juni

Innlegg rødkattebusk Lør Des 06, 2008 20:58

Kjøttmeis, blåmeis, rødstrupe og gjerdesmett. :)
rødkattebusk

Innlegg Anne-Marie Tir Des 09, 2008 14:06

I går hadde jeg en rødstrupe her. Da ble jeg glad.

I dag har jeg tatt noen bilder som ble ganske greie, synes jeg. De beste har jeg lagt ut her.
Anne-Marie

Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Des 09, 2008 14:19

Her har det vært de faste vanlige den siste mnd. altså blåmeis, kjøttmeis, grønnfink, skjære og flaggspett. Men både i dag og i går har jeg sett dompapp :star: De kommer ikke til foringsplassen, men sitter i ei diger lønn jeg har og eter lønnefrø. Det har forresten vært veldig få småfugler her i det heletatt de siste ukene, håper det tar seg opp snart.

Det var forresten veldig koslige bilder Anne-Marie :)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BjørgS Tir Des 09, 2008 20:22

Her er det mest kjøttmeis og blåmeis, og en del grønnfink. Et par rødstruper er også faste gjester i tillegg til noen svarttroster.
Hilsen BjørgS
Velkommen innom bloggen min og Åsane Hagelag sin blogg.

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om."
Brukerens avatar
BjørgS

Innlegg Ninni Ons Des 10, 2008 8:59

markblomst skrev:Her har det vært de faste vanlige den siste mnd. altså blåmeis, kjøttmeis, grønnfink, skjære og flaggspett. Men både i dag og i går har jeg sett dompapp :star: De kommer ikke til foringsplassen, men sitter i ei diger lønn jeg har og eter lønnefrø. Det har forresten vært veldig få småfugler her i det heletatt de siste ukene, håper det tar seg opp snart.

Det var forresten veldig koslige bilder Anne-Marie :)

Håper du får tatt noen bilder av dompappen din Markblomst! Dompappen er min favoritt blant småfuglene, men er dessverre en ytterst sjelden gjest. Når den først kommer er det stooor stas :)

Nydelige meisebilder Anne- Marie!
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mokki Ons Des 10, 2008 11:58

Dompappene har rykket inn hos oss også - ikke mindre enn tre herrer satt i buskene her i går. Ellers har jeg et godt forhold til flere kjøttmeisfruer - de er nesten ikke redd meg og når jeg legger ut peanøtter så bare må de hente fra brettet 60 cm unna før jeg klarer å komme meg inn. Tror nesten de hadde spist av hånden min om jeg gadd stå stille :) Rødstrupene har også kommet på banen de siste dagene.
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester