Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Sagae Søn Des 14, 2008 12:38

En enslig Fru Dompap var innom i stad.
Første Dompap på flere år :jump:
De kommer vel sjelden alene så i år er det kanskje håp.

Kjempekoselig med liv i hagen når staudene ligger under snøen.
Sagae
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mari_ Søn Des 14, 2008 18:14

Vi har hatt besøk av en flaggspett i dag. Satt i fuglestativet og spiste av en meisebolle :) :jump:
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Des 14, 2008 18:20

flaggspett er så flott en fugl!
Vi har flagspett på besøk flere ganger om dagen. Nå er de som oftest to, av og til tre. (i fjor var det en av og til to så til neste år satser vi på tre av og til fire...)
Fasinerende bevegelige nakke...
Bilde
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Søn Des 14, 2008 18:22

Jeg har hatt en toppmeis her et par dager, og i dag var rødstrupen tilbake. I tillegg til store mengder gulspurv, pilfink, kjøttmeis, blåmeis og svartmeisene. Ingen flaggspett så langt, og ingen dompap, selv om jeg har sett begge deler her tidligere år.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Søn Des 14, 2008 20:32

Flotte bilder marksblomst!

Er stort sett kjøttmeis og blåmeis her nå. en og annen løvmeis slenger innom og så forresten en spettmeis i dag . Er en stund siden jeg har sett dem. Var også et par skjerrer som prøvde seg på meisebolleautomaten i tilleg til flaggspetten.
Er så mørkt om kveldene nå, eller retteresagt ettermiddagene så det er ikke godt å se noen fugler... Reiser når det er mørkt og kommer heim når det er mørkt. Bra det bare er ei uke til sola snur, hurra!! :wizard:
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Man Des 15, 2008 13:10

Nå ble jeg glad, i dag har jeg også sett flaggspett ved fuglematerne!

Dessuten har visst rødstrupa slått seg ned her for en periode, jeg har sett den flere dager på rad nå.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Man Des 15, 2008 13:18

Et yrende liv rudt foringsplassen i dag! Nå har de både meiseboller, villfulblanding, peanøtter og kokosnøtt. Skulle være noe for enhver smak...

Synes jeg skimtet en nøtteskrike hoppende rundt. Har ikke sett den på en god stund. Svarttrosten "vår" holder ut! Den har overvintret de siste par åra. Vil ikke slippe morelltreet "sitt" av syne!
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Anne-Marie Man Des 22, 2008 12:30

Har en ny fugl på fuglebrettet i dag: en grønnfink. :D
Anne-Marie

Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Man Des 22, 2008 14:59

Her er det praktisk talt fugleløst for tiden, enda jeg frister med både solsikkefrø og deilige meiseboller.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Man Des 22, 2008 19:53

Et yrende fugleliv og i går så jeg hele sju rødstruper samtidig. Jeg har en svakhet for denne siden det var en slik som virkelig vekket interessen min for noen år siden; den holdt seg ti-femten meter borte fra meg hele vinteren mens jeg holdt på med vedhogsten. :D¨

Flaggspetten er ellers fast her, tidvis en eller to grønnspetter også. Men det er kjøttmeis og blåmeis som dominerer.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rødstrupa Tir Des 23, 2008 20:11

Ja, rødstrupene er noen fine fugler.
I går tok den ene rødstrupa her seg et langt bad i fuglebadet på terassen. Den så ut til å nyte det.
Den dukket og dukket for så å riste av seg vannet - det er fint å se på.
Brukerens avatar
rødstrupa
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne på Moseplassen Tor Des 25, 2008 11:51

Fuglene mine har vist lite interesse for fuglebad nå på vinteren, så det blir ikke til at jeg bryr meg med å holde det isfritt. Kansje jeg skal prøve igjenn

akkurat nå har jeg storfint besøk. Granmeisen er her igjenn, den har jeg ikke sett på lenge, den var innom her i høst, men ikke lenge nok til at jeg rakk å ta bilde av den. Også var det en svarttrostfrue her i går :mrgreen: hun må gjerne komme tilbake i dag også!

Jeg har vent småfuglene til at jeg legger litt mat på terrassegulvet rett forran terassedøra. Da lander de fire meter fra sofaen for å hente mat. Ikke egnet for fotografering, men veldig koslig å ligge å se på fra sofaen :star:
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Antonhagen Man Des 29, 2008 17:32

Jeg har en kjempeflokk kjøttmeis som har fast tilholdssted i den gamle selja der den størst fòringsstasjonen er. Jeg har også sett blåmeis, rødstrupe og trost på brettet. Men disse fuglene (utenom trosten) er fastboende og nesten tamme, så er ikke så oppsiktsvekkende å se dem på brettet. Mest spennende var trosten, for jeg har ikke hatt trost i hagen på det året jeg har eid stedet! :o

Er så morsomt når de flyr rundt ørene på meg når jeg fyller på mat på matstasjonen, og sitter og spiser før huset er heist opp i treet igjen. :lol:
Antonhagen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Søn Jan 04, 2009 15:53

Fuglene her på fjellet begynner å finne matstasjonen (en uthult trestamme) igjen. Da vi ikke har vært her siden høstferien har det ikke vært mating før nå. Svartmeis, granmeis,kjøttmeis, blåmeis og spettmeis er gjengangere. Herr og fru dompap satt på bakken oppå godt tildekte 'Moje Hammarberg' og spiste nedraste solsikkefrø istad. Resten av familien hadde nok tatt kvelden. I går var flaggspetten her. Flott fugl, men vi er ikke overbegeistret for den, da den har ødelagt flere hyttevegger rundt her. Ekornene pleier å være her, men denne jula har vi ikke sett dem. De dukker vel opp igjen. Masse spor etter dem og haren i snøen. Neste helg kommer andre familiemedlemmer som skal fylle opp materen igjen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Søn Jan 04, 2009 15:58

Stort sett er det de vanlige som er her, men det har vært noen grønnspetter her de siste dagene og det er ikke så veldig vanlig. I fjor tror jeg nesten ikke jeg så disse her i det hele tatt. I skrivende stund er det kun kjøttmeis og blåmeis i materne like utenfor stuedøra, mens det er noen spettmeis på "stasjonen" litt lenger oppe i bakken. Nå er det jo ikke så lenge til det mørkner, men enn så lenge kan jeg fortsatt betrakte fuglene fra godstolen. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Søn Jan 04, 2009 16:19

Jeg har endelig hatt stabilt med mat til dem så lenge at de kommer hit for å spise. Sakser fra bloggen min: Så langt jeg kan se har vi: Kjøttmeis, Blåmeis, Spettmeis, Pilfink, Bjørkefink, Bokfink, Grønnfink,Rødstrupe, Gråspurv, Gulspurv, og en jeg er usikker på og lurer på om kan være Løvmeis. Ja, -og så skjærene da, sjølsagt, frekke fantene. Vi pleier å ha trost her om vinteren, -de dukker gjerne opp når vi legger ut noen epler, så det skal jeg gjøre nå.
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester