Skift til PC-stil
Nyttige og koselige dyr i hus og hage.
Skriv et svar

Hva slags mat skal småfuglene IKKE ha?

Tor Des 04, 2008 12:05

Ja, for det er vel noe man ikke bør gi til pippene. Er alt av korn og nøtter ok? Eller?Bilde

Re: Hva slags mat skal småfuglene IKKE ha?

Tor Des 04, 2008 12:11

Egentlig trodde jeg at de ikke måtte få havregryn, fordi den svellet i magen, men det er visst ikke tilfelle. Her nevnes kun at for mye hvitt brød gir dem diare og at ingen ting må ha muggflekker. Og at det ikke må være salt. Står mer om mat til pippene her..
http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/nytt_fra_naturen/article57201-13442.html

Tor Des 04, 2008 12:19

Takk for link!
Ja havregryn forestillte jeg meg ikke var helt ok...., men når friluftsetaten sier det så..... :)
Ikke salt mat, vet jeg jo, men hva da med brødskalker? Som regel er det jo litt salt i brød?

Tor Des 04, 2008 12:30

Du skal absolutt ikke gi fuglene salt mat, eller mat som er muggen. Også er det viktig å vaske fuglemater/brett av og til. Salt i brød tror jeg ikke er noe problem, så lenge du ikke serverer focatca eller annet saltbelagt.

Jeg har lært tidligere at man godt kan gi havregryn, men de bør forkokes.

Søn Des 07, 2008 1:33

De små lettkokte havregryn kan gis til fuglene sa en "fuglekjenner" på radioen :)

Vi gir solsikkefrø,meisboller og sånne peanøttposer til fugler;)
Og to julenek har vi kjøpt:) er masse småfugler her,er så koselig :D

Tir Des 16, 2008 20:33

Jeg leste et sted at fuglene ikke bør få for mye brød/loff-hverken om vinteren eller når de skal ha unger. Brød var visstnok for lite næringsrikt i forhold til volumet. Og i kulda trenger de høy-oktanfor. Korn, frø (solsikkefrø, usaltede peanutter..), meiseboller, insekter, fett etc er topp. Unngå for salt mat slik som baconflesk etc. Det er vanskelig å ta til seg nok vann når det er kaldt og vannet er frosset.
Selv lar jeg frøstander fra stauder og solsikker stå igjen-her kan fugler finne mat, detørkede plantene beskytter røttene i jorden under, og jeg klipper det enkelt bort tidlig på våren.

Forskning viser at foring kan øke vinteroverlevelsen samt bidra til større ungekull. I Stockholmstraktene f eks, der har myndighetene et opplegg for vinterforing for havørn for å få opp bestanden.

OBS! Om mulig, velg foringsautomat eller løsning der fuglene ikke "driter i egen matskål", dette for å unngå evt spredning av parasitter. Automater der de sitter på en pinne og spiser er sikrere. Finnes masse på nettet om dette også.

Sjekk linken til Fuglevennen der det står masse om emnet: http://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/ ... 004_02.pdf

Hvis du er glad i fugler, og har frukttrær / bærbusker, anbefaler jeg å skaffe bærnett fra eksempelvis naturogfritid.no der de selger bærnett som ikke fugler henger fast i. Tror jeg har sett andre også som selger slikt (sjekk ornitologiske foreninger).

Hvis du i tillegg henger fugleforingen et sted hvor katter og rovfugl ikke kommer så lett til, er det perfekt!

Søn Des 28, 2008 21:15

Jeg anbefaler også å styre unna de dispenserne som har metallpinner som sittepnner ( med mindre de er dekket av plast) siden metall og minusgrader kan være skadelig for små fugleføtter om der er noe fuktighet på dem. ( de fleste har vel stukket tungen på metall om vinteren bare for å prøve:P)

Jeg fòrer hovedsakelig med solsikkefrø og nøtter, i ren form eller i fett som meiseboller.

Man Des 29, 2008 4:34

Jeg har tenkt over akkurat det samme selv-det med metall og kulde som Anton skriver om. Kun plast og treforere her hos meg. Og selv uten fuktighet til stede så leder vel metall varme raskt vekk fra en fuglefot, noe tre eller plast ikke gjør.

Noen ornitologer her? Andre med synspunkter?

Man Des 29, 2008 17:25

Og ja- styr unna for mye sukker, det er ikke bra.

Men frukt kan de få, gjerne fersk. Jeg har også brukt å gi dem bær etc som blir liggende i fryseren. Rips, blåbær, solbær og rognebær. Rognebærene liker fuglene best om de har hatt en frostnatt før høsting ser det ut til. :)

Man Des 29, 2008 18:25

Jeg lager "fuglegugge" til dem. Gjorde dette i dag, og kan jo repetere hva jeg puttet i gryta.
Flott matfett, solsikkefrø, fuglepeanøtter, en pose villfuglfrø, diverse rester fra skapet; havregryn, økologisk femkornblanding (!), linfrø osv. Rørte dette sammen, avkjølte en stund, og puttet i terrakottapotter med tau i til oppheng. Satte ut til stivning, og hengte deretter opp ved foringsplassen vår. Jeg var litt seint ute i dag, men håper og tror at pippene synes det smaker i morra :)

Lør Mar 14, 2009 15:26

Britt Åse skrev:Jeg lager "fuglegugge" til dem. Gjorde dette i dag, og kan jo repetere hva jeg puttet i gryta.
Flott matfett, solsikkefrø, fuglepeanøtter, en pose villfuglfrø, diverse rester fra skapet; havregryn, økologisk femkornblanding (!), linfrø osv. Rørte dette sammen, avkjølte en stund, og puttet i terrakottapotter med tau i til oppheng. Satte ut til stivning, og hengte deretter opp ved foringsplassen vår. Jeg var litt seint ute i dag, men håper og tror at pippene synes det smaker i morra :)

Hvordan henger du opp terrakottapottene?
Skriv et svar