Skift til PC-stil
Nyttige og koselige dyr i hus og hage.
Skriv et svar

Mat til svarttrost.

Ons Jan 14, 2009 22:18

Vi har en del svarttrost som overvintrer i området her, flere av disse er daglig i hagen :) . De har blitt matet med oppskåret brød og epler. Eplekassen vi fikk i høst er snart tom, og det blir litt dyrt å kjøpe epler til trostene (ca. 7-8 fugler hver dag) . Hva kan jeg gi disse fuglene i tillegg til brød, og som ikke koster alt for mye? Noen forslag? Solsikkefrø?

Re: Mat til svarttrost.

Ons Jan 14, 2009 22:31

Det er ikke så lett og se, men jeg tror "mine" spiser litt av hvert. De spiser i allefall brød og havregryn, tror også de spiser frø, men er usikker på om innpakka solsikefrø er på menyen.

Kan hende det må tilvenning til, mine gikk faktisk forbi eplene til å begynne med, og foretrakk heller kornvarene.

Det er flotte fugler, jeg har tre stykken her fast nå :)

Ons Jan 14, 2009 22:46

Havregryn skal prøves. Jeg har lagt ut solsikkefrø, men er usikker på om svarttrosten spiser disse. Det kan være småfuglene som forsyner seg.

Ons Jan 14, 2009 22:48

De spiser solsikkefrø også, men ser at de foretrekker havregryn her. Har ellers så stor tilgang på epler at det holder nesten året ut. I tillegg spiser jo trosten makk med stor lyst når denne er å få tak i. :)

Ons Jan 14, 2009 22:58

Svarttrost liker kokt potet. Iallfall gjør nordnorsk svarttrost det. Vi har 3 i kosten nå, og det er tydelig at epler er favorittmaten. Så forresten en som satt i treet og spiste kvite rognebær i går. Et flott syn å se den svarte fuglen blant alle de kvite bærene.

Tor Jan 15, 2009 0:06

Svarttrosten elsker pærer p.g.a. sukkerinnholdet. De foretrekker det før de går løs på epler. Nærbutikken din kaster sikkert mengder med frukt som er i ferd med å bli overmodne. Du får sikkert frukten nesten gratis, hvis du forteller hva du skal bruke det til.
Daggammelt brød blir også kastet i store mengder og er utmerket fuglemat. Kjøpmannen din synes sikkert det bare er hyggelig at du spør. Lykke til :D .

Tor Jan 15, 2009 8:38

Påstanden om svarttrost og pærer kan jeg skrive under på :) Vi har et stort pæretre i hagen. I høst rakk vi så vidt å få høstet et par bøtter med frukt, før høststormen "høstet" resten av treet :( Nedfallsfrukten ble liggende under treet, til stor glede for store flokker med trost. De var der daglig over 2-3 uker og "fetet" seg opp til videre reise, virket det som. Veldig greit at noe av det kom til nytte. Mindre å rake opp ble det også ;)

Tor Jan 15, 2009 17:59

Etter et mislykket hvitvinsforsøk i fjor, henger det masse druer igjen som svarttrostene koser seg med. Har prøvd å legge ut epler på fuglebrettet, men hittil har de ikke blitt rørt. Tror nok også de har spist litt brødsmuler før de fikk tilgang på druer.

Tor Jan 15, 2009 18:43

Jeg deler frukten, det ser ut til å gjøre det enklere for sånn byfugl som jeg har :lol: Forresten så ser jeg at de heller spiser på den tre dager gamle halvspiste enn den nyutlagte, kansje fordi den er kjent?

Blåmeisen spiste forresten pære i stad! (men svarttrosten spiste havregryn,,, raringen)

Søn Feb 01, 2009 3:37

Etter at denne tråden kom opp så har jeg også prøv å fore på bakken med fettblandinger (meiseboller), og etter den vanlige tilvenningen så ser jeg nå at det går ned på høykant. De har tilogmed begynt å spise av meisebolleholderen (de sliter litt med akrobatevnene, men med trening så ser det ut til å gå)

Forresten så har jeg også fora på kokt brokkoli, som ble spist, så jeg tror i grunnen ikke disse fuglene er spesielt brettu :lol:

Søn Feb 01, 2009 11:02

Då eg var barn lærte eg at ein ikkje skulle gi havregryn til fuglene då dette sveller i magen på dei. Er dette feil? :?

Søn Feb 01, 2009 12:12

Fuglene fordøyer maten raskt. Maten samles først i en utposning, kroen, som er en slags midlertidig lagringsplass som gjør det mulig å samle opp en mengde frø o.l. Så kan fuglen fly til en rolig plass hvor den kan fordøye maten i ro og mak. Maten går da via kjertelmagen til kråsen, hvor maten males opp. Det er vel ikke så store sjanser for at havregryn skal ligge og svelle og skape kolikksmerter hos fugler.

Søn Feb 01, 2009 15:16

Nå har jeg vel "hørt" at det ikke er tilfelle at fuglene ikke tåler havregryn, men jeg skal ikke gå god for det, og jeg har ikke kjennskap til hvordan fuglene fordøyer maten. At havregryn sveller fort når den får fuktighet, vet jo vi som spiser havregryn med melk på. Jeg har derfor ikke turt å strø havregryn på fuglebrettet.
Jeg legger aldri mat på bakken, da vi er redd for rotter, men fuglene søler selvsagt ut masse solsikkefrø fra materen, og dette blir jo likevel liggende der. Nå har jeg bare sett 1død og 1 levende rotte i løpet av de 36 årene jeg har bodd her, og det er lenge siden også. Før hadde vi gartneri som nabo, og det tiltrakk kanskje rotter.

Søn Feb 01, 2009 16:29

Jeg har spurt biologer og lest meg opp på ornitologenes svareside på dette, og de sier at lettkokt havregryn (altså den typen som er lettkokt, du slipper å koke de) ikke kan skade, utover det var de ikke sikre, (det er vel ikke forsket på dette)

Søn Feb 01, 2009 17:04

Spiser bare "havregryn store" jeg da, men tåler de den andre typen hadde det jo vært lettvint mating. Forøvrig nok brød å ta av, da jeg spiser lite brød og det andre husstandsmedlemmet går løs på det ferskeste. :sur:

Søn Feb 01, 2009 17:14

Eg tror fuglene tåler havregryn .Eg vokste opp i Bergen ,og vi hadde et par faste duer som stadi kom tilbake på fuglebrettet vårt .De ble foret med havregryn og brøsmuler .De hadde kjennetegn som gjorde at far mente det var de to samme som dukket opp sammen stadig vekk .Etter som eg kan huske var det år etter år .Det kom jo flere både duer og andre ,men det var spesielt med disse to som vi kalte Hans og Grete :) Og de fikk masse havregryn .
Men ris er vel farli å fore med
I skogen her bak huset holder det Ringduer til (ikkje sånn med ring rundt foten altså ,men de som heter Ringdue )De er store flotte fugler med fin kurrelyd .Vi hører og ser de masse om sommeren .Er disse trekkfugler kanskje ? Noken som veit ? Men hva kan vi fore disse med .Det hadde vært kjekt å vite det . Ellers forer vi med brø ,eplebiter ,solsikkefrø ,blandingsfrø for småfugler og meiseboller .Eg kjøpte en blanding før helgen som inneholder små og store frø ,og nøtter . Som andre ovenfor sier ,er også vi redd for at mus eller rotter kan komme når vi forer på bakken ,så vi henger foret i busker og trær .Men det ramler jo stadig masse ned på bakken likevel .
Skriv et svar