Mat til svarttrost.

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Mat til svarttrost.

Innlegg akoen Søn Feb 01, 2009 18:31

magnolia skrev:Fuglene fordøyer maten raskt. Maten samles først i en utposning, kroen, som er en slags midlertidig lagringsplass som gjør det mulig å samle opp en mengde frø o.l. Så kan fuglen fly til en rolig plass hvor den kan fordøye maten i ro og mak. Maten går da via kjertelmagen til kråsen, hvor maten males opp. Det er vel ikke så store sjanser for at havregryn skal ligge og svelle og skape kolikksmerter hos fugler.

Det er vel nett dette at dei hamstrer i denne kronen som kan være farligt. Om den blir full og det begynner å svelle kan det være farligt tenker eg.

Eg kjem nok ikkje til å fore med havregryn i framtida heller. Her går det i solsikkefrø, meiseboller og peanøtter. Og ein og annan skjeveskalk.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Feb 01, 2009 20:40

bente bjoIfølge det jeg har lest, er ringdue trekkfugl i det østlige Europa og overvintrer hos oss på Sør- og Vestlandet. Det har vel med klimaet å gjøre. Her har vi hver sommer besøk av et duepar med svart nakkestripe, og ellers gråbrune, antagelig tyrkerduer, selv om det står om dem at de er slanke. Disse synes jeg ser ganske velfødd ut. De er visstnok ikke trekkfugler.
Byduene holder jo til her hele vinteren. Oppe hos oss er det heldigvis ikke så mange av dem, men der det fores/kastes mat (les sentrum) er det altfor mange. Tiltak gjøres for å redusere bestanden - bl.a. punktering av egg, som visstnok er det eneste som hjelper. Da duene ikke sier nei til å bo tett i leiligheter, er det satt opp redekasser der man kan komme til eggene. En slik tett bestand drar med seg parasitter m.m., og dette kan smitte over på folk.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Søn Feb 01, 2009 21:21

[quote="orm"]bente bjoIfølge det jeg har lest, er ringdue trekkfugl i det østlige Europa og overvintrer hos oss på Sør- og Vestlandet. Det har vel med klimaet å gjøre. Her har vi hver sommer besøk av et duepar med svart nakkestripe, og ellers gråbrune, antagelig tyrkerduer, selv om det står om dem at de er slanke. Disse synes jeg ser ganske velfødd ut. De er visstnok ikke trekkfugler.

Det er ifølge bilde og beskrivelse i en bok "fugler i Norge" eg tror(trodde) det er ringduer vi har her .Men det er jo om sommeren vi ser disse fuglene her ,så da er det sansynligvis ikkje ringdue .Men de ligner veldi både skogsdue og ringdue ,og siden de har denne ringen trodde eg de var ringduer .De er iallefall store (mye større enn vanlige duer )og flotte fugler med herlig kurrelyd :)
Egentlig har eg lite greie på fugler ,men liker godt at de samler seg i hagen ,og liker derfor å fore dem gjennom vinteren :)
Dette ble vel et sidespor fra emnet her som er mat til svarttrost :oops: Men eg ser at svarttrost liker eple ,solsikkefrø og brød :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Feb 01, 2009 21:51

Bente Bjo
Ja, det sporer litt av her. Svarttrosten har blitt tilbudt søte epler i dag, da det er slutt på druene ute. Foreløpig har den takket nei. Har nå lest ulike steder om ringdua. Den er egentlig en trekkfugl, sier fuglemenneskene, men ser noen tar høyde for at den kan overvintre. Ikke lett å se forskjell på mange av disse. Jeg trodde jo at de som besøker oss var ringduer, men det var nok feil. Finner ikke igjen fugleboka mi heller, men har en på fjellet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Feb 01, 2009 22:09

BenteBjo, jeg forsto det som at du ikke var helt sikker på hvordan due du hadde, her er litt info:
Ringduer: http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=517
De fleste norske fuglene drar sørover til Frankrike og den Iberiske halvøy om vinteren. .... På Sørvestlandet overvintrer en del ringduer i byer, og tallene synes å ha økt noe i løpet av det siste tiåret. I disse områdene er det ikke uvanlig å få de på foringsplassen.

Ringdua har vel navnet på grunn av ringen rundt øyet. Se også denne lenke: http://www.vulkaner.no/n/birds/duer/ring-n.html

Duer i norge etter størrelse:
Ringdue
klippedue /bydue http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=3748
skogdue: http://www.vulkaner.no/n/birds/duer/skog-n.html
tyrkerdue: http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=3750
Turteldue (hihi, jepp det finnes en due som heter turteldue :mrgreen: )
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Søn Feb 01, 2009 23:24

Jeg har prøvd havregryn, og svarttrostene er ikke særlig begeistret over denne føden. Epler krangler de over, og brød eter de gjerne. Havregrynene vi bruker er Bjørn havregryn fra AXA. Havregrynene smuldrer opp når jeg tar på disse. Om grynene svulmer opp i fuglemagen har jeg ingen sikker kunnskap om.

PS. Det er skogduer her også, men ikke om vinteren. Om vinteren er det av og til nøtteskriker nede i hagen.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Man Feb 02, 2009 0:17

Svarttrosten liker epler ja.Det er kjekt å se på når de "krangler"om bitene .Og det er helst når kattene sitter inne og må se på de gjennom vinduet :D
Og så det med duene :oops: Etter å ha lest det du,Markblomst ,viste til og etter å lese i enda en fuglebok her,er eg sikker på at det er Ringdue(eller skogsdue) eg mener .I boka står det "Ringdua har to hvite flekker på halsen som ligner en halsring .Derfor navnet .Den bygger rede i skogen .-----om høsten flytter den til vest-europa ".
Dette ser ut til å stemme med "våre " duer .Og da er vel problemet mitt løst .De trenger ikkje fores no -de er jo på ferie i vest-europa :kiss:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Lør Feb 07, 2009 13:04

Svarttrosten har begynt å foretrekke havregryn foran brødbiter. Hadde fuglene fått magesmerter/oppblåst mage/kolikk hadde de nok holdt seg unna grynene. Fremdeles er det mange svarttost her, og de fleste holder til under den store eineren der vi legger ut maten. Småfuglene har en annen foringsplass.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester