Skjære versus snegler

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Skjære versus snegler

Innlegg Tom R Tor Mai 10, 2012 7:24

Hei
Er det noen som har sett med selvsyn at skjære eller andre fugler spiser brunsnegler. Vi har mye skjære i hagen men lite snegler.

Tom
Tom R
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Skjære versus snegler

Innlegg bubbs Tor Mai 10, 2012 7:42

Nei, men jeg har sett dem spise på de gule tulipanene mine. De 'snackser' på dem som salat! :(
bubbs

Innlegg UnaCita Tor Mai 10, 2012 8:43

Jeg har ikke sett det med egne øyne. Har ikke brunsnegler her - ennå xx( . Men en venn av oss mener å ha sett det på Konnerud, Drammen.

Det hadde vært drømmen om kråker, skjærer og måker virkelig hadde oppdaget denne matkilden og kastet seg over disse krypene :evil: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Mai 10, 2012 22:59

Det står i fugleboken min at skjæren spiser snegleegg og små snegler. Vanskelig å få sett dette selvfølgelig, men jeg ser jo stadig vekk skjærer som går og plukker både i bed og på plenen. Så noe spiselig må det jo være den finner. Har ikke sett den dra opp meitemark slik som stær og trost gjør, så jeg håper jo at favorittmaten er småsnegl. Har alle slags snegler i hagen, også brunsnegl, men så langt har jeg ikke vært nødt til å plukke snegler i noen særlig grad. Jeg antar at siden sneglebestanden holder seg noenlunde lik fra år til år, uten noen videre innsats fra meg, at det da må være noen andre som holder den i sjakk :) Pinnsvin har det vært lite av de siste årene, og frosk har vi ikke. Men en og annen padde har jeg sett. Skjærer og kråker er det derimot masse av. Mener å ha lest at også trosten tar egg og småsnegl, og trost er det også mye av her. Har flere dammer, og merket et voldsomt oppsving i antall fugler da dammene kom.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kry Fre Mai 11, 2012 15:33

Forleden morgen la jeg merke til en trost som gikk løs på et eller annet ute i hagen - med skikkelig dødsforrakt! Den hakket og ristet på det som viste seg å være en stor snegl. Litt etter da jeg kom ut var sneglen borte. Når det gjelder skjoren, så har jeg ikke sett den direkte spise sneglen, men både måse og skjor (skjære) er veldig ivrig nede i marken - særlig når det har regnet eller når gresset er nyklippet! Jeg håper og tror at snegler står på menyen :)

Det er vel ikke nødvendig å si at jeg er en stor fuglevenn! :hair:

Hilsen Kjersti
I dag er første dagen i resten av ditt liv - tenk hvilken mulighet! :D

hagen vår
Brukerens avatar
Kry

Innlegg Nienna Fre Mai 11, 2012 17:29

Nå ble jeg enda et hakk gladere i trosten :D Har massevis av både svarttrost og gråtrost og finner meg gjerne i at de tar sin del av hagebærene. Sistnevnte er noen skikkelige råtasser når de i samlet flokk jager skjærer som truer reiret. Tviler ikke på at de kan hamle opp med en snegl :)
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LeneT Tir Jun 12, 2012 14:20

Jeg går og håper at både trosten og skjærene liker snegler, men har til gode å se dem ta annet enn de fine, fete markene "mine". Ellers må jeg innrømme at jeg ikke gidder plukke og klippe sneglene, men tar heller med meg spaden ut ut og kutter dem i to og lar dem ligge. Da vet jeg jo hvor jeg kan finne familien neste gang!
LeneT

Innlegg pusepilde Tir Jun 12, 2012 19:43

Trost, skjære, kråke og måke bruker plenen min som matfat. Spesielt måkene er glupske. Menyen er variert, men jeg observerer mye aktivitet i det fuktigste hjørnet av tomta, og der jafser de i seg hussnegl og biller og det de ellers måtte finne :)
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aiaus Tir Jun 12, 2012 20:57

Trur nok at fuglane et småsnegler. Dei fer å hakker i plenen og eg trur nok det er sneglene dei tar. Men skjora likar også godt Ferramolen som
eg la ut for ei stund sidan, rundt nokre planter som var beregna på sneglane. Men det er berre bra at dei tar snegler,det er nok å ta av.
aiaus

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest