Bier og blomsterbesøk

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bier og blomsterbesøk

Innlegg orm Tir Jul 07, 2015 19:00

Har aldri lagt merke til bier i hagen før i år, men nå er de altså her. Artig! Her er litt av hvert av blomster å besøke både tamt og vilt, men det de går på er storknebb m. små blomster (brunstorknebb). Trodde ikke de var så selktive.
Tror disse kommer fra et sykehjem i nærheten. Har lest om en eldre dame, som hadde drevet med bier hele livet, som fikk lov å ta med seg et par kuber da hun flyttet inn der. Kan jo være andre i nærheten som har bikuber også. Er vel neppe villbier da det er flere som surrer rundt på et lite område.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Bier og blomsterbesøk

Innlegg Nienna Tir Jul 07, 2015 22:21

Så kjekt :D Jeg har dessverre ikke observert bier her hos meg. Men jeg har veldig mange brunstorkenebb. Så da har jeg i det minste mat til dem om det skulle komme noen forbi :) Ser at humlene også liker brunstorkenebb.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Svend Åge Nielsen Lør Jul 11, 2015 15:57

Bier er selektive med hva de trekker på. Hvis der er nok av en blomst trekker de kun på den. Dette føre av og til til at hvis man holder bier kan man få veldig spesiell honning. Hjemme ( min far hadde 25 kuber) fik vi engang et magasin med ren løvetann honning. Det var veldig krydret og dufte de sterkt. Jeg vet ikke om i er klar over at honning fra forskjellige planter smaker forskjellig.
Svend Åge Nielsen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg akr Søn Jul 12, 2015 18:08

Har flere sorter Salvie som blomstrer fantastisk nå, og fullt av bier! Bare på dem. Ikke mine bier, men velkommen er de. Humlene går på alt, men i dag telte jeg 7 på en gang på en tue med mange blomstrende Prikkperikum.
akr

Innlegg orm Søn Jul 12, 2015 23:21

Har ikke tenkt så mye over dette, Svend Åge. Vi får jo kjøpt sommerhonning og lynghonning, og jeg vet at mange flytter kubene dit lyngen blomstrer. Mer smak i lynghonning, vet jeg. Moro å høre, og få bekreftet dette. Har jo alt for mange av disse småblomstrende storknebbene, men har ikke hatt hjerte til å røske opp i dem etter at jeg oppdaget biene. Blir bare sittende og kikke på dem slik jeg gjorde for flere år siden, men den gang var det mange flere både humler og andre. Av sommerfugler har jeg vel bare sett den som går på kål denne sesongen. I kjøkkenhagen kommer jeg nesten ikke fram. Midt oppi virrvarret står en storknebb m. store mørkeblå blomster, men den har de ikke brydd seg om. Humlene, ja, de er nok ikke så vande i matveien, akr. Salvie har jeg visst ikke lenger, men nå blomstrer snart oreganoen som jeg også har en god del av. Nå er nok disse storknebbene for det meste ferdig med blomstringen, og da er jeg spent på om de vil ta til takke med andre blomster.
Jeg får kikke rundt i morgen. Skjærsminene er i blomst og jeg har noen roser som ikke er fylte. Har linden blomstret tro? Her har vært en allé av lind i gata. Mange er hogd, men noen står igjen. Alle står på privat grunn og på byantikvarens gule liste, men Park og idrett skulle pleie trærne. Vårt ble tatt ned uten at vi hørte et kvekk dagen etter at vi var dratt på ferie et år. Vet at humlene elsker disse. Håper biene ikke forlater meg helt. Løvetannhonning kan jeg tenke meg smaker ganske sterkt, ja. Ønsket er jo egentlig en egen kube, men vet ikke om jeg har nok mat til dem. Det blir mindre og mindre grønt igjen rundt oss i takt med byfortettelsen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Jul 12, 2015 23:36

Det virker som både humler og bier er glade i leppeblomster. Jeg har latt det vokse opp en liten skog av purpurtorskemunn, og der vrimler det av humler :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Man Jul 13, 2015 7:58

Trass eit trasigt ver og dårleg med varme har besøk av humle og bie teke seg opp sidan i vår.
Hjå meg er det bringebærblomen som er bia sin favoritt. Her ser eg nesten ikkje humler. Har ein diger skogskjegg som har vore favoritt for humlene.
Eg har kløverplen og her er det tett med humler. Elles likar både bie og humle blankmispelhekken - her 'surrar' det dagen lang når det er godver.
blys

Innlegg Tea Rose Ons Aug 03, 2016 20:48

Fikk råd om å ha nellik og ekte lavendel i blomsterkassene for å tiltrekke bier, men de bryr seg nesten ikke... så skuffelsen ble stor her. Fikk rådet fra et gartneri. Neste år blir det nok noe helt annet her for å si det sånn. :?
Brukerens avatar
Tea Rose
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Fre Aug 05, 2016 1:11

Mindre bier hjemme enn i fjor, men masse humler. På fjellet vrimler det av humler. Mye er jo avblomstret på fjellet også. Nå blomstrer prestekrager, geiterams og torhjelm (tyrihjelm) og kløver. Noen lupiner i skygge har ennå blomster og litt igjen på blå valmuesøster også. Humlene er også ivrige på en tam storknebb her og småfluer dekket midten av roseblomstene, så jeg. Hjemme har jeg merket meg at kuletistel er populær.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Fre Aug 05, 2016 10:13

Tea Rose skrev:Fikk råd om å ha nellik og ekte lavendel i blomsterkassene for å tiltrekke bier, men de bryr seg nesten ikke... så skuffelsen ble stor her. Fikk rådet fra et gartneri. Neste år blir det nok noe helt annet her for å si det sånn. :?

Lavendelen til naboen min er full av bier, så mangelen på bier på lavendelen din skyldes kanskje at det er noe annet som er enda mer populært i nærområdet? Eller at det bare er lite bier der du bor?
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Lør Aug 06, 2016 9:55

I fjor var det lite bier og humler her, men i år synes jeg det har vært mer. Fjorårets vår var kald og våt, mens i år var den uvanlig tørr. Vet ikke om det har noe å si.
De ser ut til å være spesielt glad i blomstene på Heuchera, for der summer og "koker" det hele tiden. Blomstene på Heuchera er ikke alltid like fine, men så lenge biene elsker de, lar jeg de stå.
Andre planter som er meget omsvermet av bier er bla. Geranium, revebjeller, stjernetopp (Deutzia) og Penstemon.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mccoolhill Lør Aug 06, 2016 22:14

Satte ut noen koreanske anisopp som de heter på svensk iallefall. Både biene og humlene elsker de.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg magnolia Søn Aug 07, 2016 15:44

Du mener vel anisisop?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mccoolhill Søn Aug 07, 2016 18:59

Kjekt med autokorrekturen
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg Tea Rose Man Aug 08, 2016 15:48

kirsitn skrev:
Tea Rose skrev:Fikk råd om å ha nellik og ekte lavendel i blomsterkassene for å tiltrekke bier, men de bryr seg nesten ikke... så skuffelsen ble stor her. Fikk rådet fra et gartneri. Neste år blir det nok noe helt annet her for å si det sånn. :?

Lavendelen til naboen min er full av bier, så mangelen på bier på lavendelen din skyldes kanskje at det er noe annet som er enda mer populært i nærområdet? Eller at det bare er lite bier der du bor?

Ja, det kan nok være det. Det er en del humler og noen veps og blomsterfluer, men svært få bier å se.
Brukerens avatar
Tea Rose

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest