Svarttrost m. hvit fjær

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Svarttrost m. hvit fjær

Innlegg orm Søn Des 18, 2016 13:22

Gjennom årene har vi hatt mange svarttroster på matinga. De får nemlig rosiner, noe som ser ut til å falle i smak. Tror det var i fjor jeg merket meg en m. en hvit fjær. Nå har jeg en slik igjen. Kanskje er det samme fuglen. Jeg leser at dette er et genavvik som gjør at fjæren ikke kan ta opp det svarte fargestoffet (Nå er jo ikke svart en farge, men ...) Hvite fjær hos svarttrosten er visst slett ikke uvanlig. Noen kan ha mye hvitt i fjærdrakten, men her har jeg bare sett en.
Har noen av dere observert svarttroster m. hvite fjær?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Svarttrost m. hvit fjær

Innlegg Mccoolhill Søn Des 18, 2016 13:37

Ja da. Vi hadde en her som var hvitflekkede over det hele. Men det er nok en forholdsvis sjeldenhet vil jeg tro.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Man Jan 23, 2017 20:30

Så artig :) Her hos oss er det mye svarttrost, men jeg har aldri sett noen med en eller flere hvite fjær. Men jeg har sett en spurv med en hvit halefjær.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tir Jan 24, 2017 0:23

Har ikke sett svarttrosten m. hvit fjær i det siste. Er egentlig ikke så mye fugl her nå. I dag var det faktisk flere enn det pleier - et gråtrostpar (el. to stk.) også. Disse koste seg i prydepletreet til naboen. Lurer på om de finner mat andre steder nå som det har vært relativt mildt. I kveld er det faktisk kaldere enn på lenge - 7 minus på nordveggen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mccoolhill Tir Jan 24, 2017 8:13

Ser ihvertfall her at det er ikke før snøen kommer at det blir mye fugl her. Unntak er noen flokker av ulike arter som nok er på vei et sted og bare tar en matpause. Fort vekk er de iallefall.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest