Hvordan lage papirpotte-fremstillingsredskap selv?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan lage papirpotte-fremstillingsredskap selv?

Innlegg Mai Ons Feb 21, 2007 15:30

Ja, hvordan lage en Paper potter selv?

Noen som har en lur løsning på lager? Jeg ønsker ikke å kjøpe, hvis man kan finne på noe med f.eks. flasker selv (ikke gjerrig - bare miljøbevisst).
Mai

Innlegg Annsi Ons Feb 21, 2007 18:47

:)
Jag bruker eggkartonger, river av lokket og bruker det som skål. Kan det være en løsning for dig?
Brukerens avatar
Annsi
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Huset i midten Ons Feb 21, 2007 19:51

Jeg ruller for så vidt potter rundt kjøkkenglass, men de må settes sammen med binders og står ikke stødig. Har tenkt å lure fadern til å dreie en til meg...
Huset i midten
-----------
Life's a garden. Dig it.
Brukerens avatar
Huset i midten

Innlegg Mai Ons Feb 21, 2007 19:55

Jeg eksperimenterte litt med en vinflaske med hvelvet bunn opp i en brusflaske. Pottene blir sikkert litt større i omkrets enn disse på bildet.
Litt vanskelig å få potten av flasken, da all luft blir presset ut.
Må det være hull i bunnen av potten, forresten?
Mai

Innlegg Pulsatilla Ons Feb 21, 2007 20:09

Kanskje man kan bruke en dorull- eller tørkerull-hylse, men jeg klarer ikke helt å se for meg hva man skal "stampe" den ned i for å fiksere papiret.

Metoden din kan nok fungere ganske bra, men pottene blir jo vesentlig større enn de blir med potteren (de blir ca 4 cm i diameter og 6-7 cm høye) For å få papiret av flaska igjen, så prøv å surre det ganske løst.

Jeg har gjort investeringen i en slik pottemaker og syntes det var verdt det. Hadde jeg hatt noen gode venner eller slektninger som trivdes med treskjæring hadde jeg kanskje fått dem til å lage en til meg. Men jeg tilstår, jeg er nok litt jålete :oops: - lever i troen på at alle oppgaver blir morsommere og bedre bare jeg har fint utstyr... :roll:
Å etablere en hage krever masse vann. Det meste i form av svette.
Sporadisk og plutselig oppdatert hageblogg
Pulsatilla

Innlegg calypso Ons Feb 21, 2007 20:22

Pulsatilla skrev:Jeg har gjort investeringen i en slik pottemaker og syntes det var verdt det. Hadde jeg hatt noen gode venner eller slektninger som trivdes med treskjæring hadde jeg kanskje fått dem til å lage en til meg. Men jeg tilstår, jeg er nok litt jålete :oops: - lever i troen på at alle oppgaver blir morsommere og bedre bare jeg har fint utstyr... :roll:

Slik jeg leser innlegget ditt, så ser det ut som du har en slik potmaker, kan du fortelle litt mer om erfaringene dine, og hvor mye du faktisk bruker den? Prisen er jo ikke avskrekkende, men min ble bare brukt en gang før jeg ga den bort, for meg fungerte disse engangspottene dårlig
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg fransine Ons Feb 21, 2007 20:33

kan man bruke disse pottene med undervanningsmatte da?
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Miss.Tic Ons Feb 21, 2007 20:57

Pulsatilla skrev:Kanskje man kan bruke en dorull- eller tørkerull-hylse, men jeg klarer ikke helt å se for meg hva man skal "stampe" den ned i for å fiksere papiret.

Metoden din kan nok fungere ganske bra, men pottene blir jo vesentlig større enn de blir med potteren (de blir ca 4 cm i diameter og 6-7 cm høye) For å få papiret av flaska igjen, så prøv å surre det ganske løst.

Jeg har gjort investeringen i en slik pottemaker og syntes det var verdt det. Hadde jeg hatt noen gode venner eller slektninger som trivdes med treskjæring hadde jeg kanskje fått dem til å lage en til meg. Men jeg tilstår, jeg er nok litt jålete :oops: - lever i troen på at alle oppgaver blir morsommere og bedre bare jeg har fint utstyr... :roll:

Man kan jo i alle fall plante rett i en dorull, fiks ferdig papirpotte uten arbeid :)
Brukerens avatar
Miss.Tic
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Pulsatilla Ons Feb 21, 2007 23:44

calypso skrev:Slik jeg leser innlegget ditt, så ser det ut som du har en slik potmaker, kan du fortelle litt mer om erfaringene dine, og hvor mye du faktisk bruker den? Prisen er jo ikke avskrekkende, men min ble bare brukt en gang før jeg ga den bort, for meg fungerte disse engangspottene dårlig

Jeg har foreløpig ikke noen erfaringer å komme med annet enn at den var lett å bruke og at pottene ser fine ut - den er ganske nyinnkjøpt. Synes pottene blir passe store. Skal komme tilbake med rapport når jeg har noen spirer som har vokst i papirpottene mine. Foreløpig er de bare fylt med jord, frøene ligger i bløt og kommer på plass i morgen. :)
Å etablere en hage krever masse vann. Det meste i form av svette.
Sporadisk og plutselig oppdatert hageblogg
Pulsatilla

krukmakare

Innlegg AnneLiAne Tor Feb 22, 2007 8:07

Hei! Sjekk www.runabergsfroer.se De har fine "krukmakare" i tre. Passer for miljøbevisste hagegale. De er ikke så dyre heller. :)
AnneLi Ane
AnneLiAne

Innlegg magnolia Tor Feb 22, 2007 9:28

Min erfaring med doruller og eggkartonger er at de ikke tåler å stå på undervanningsmatte, dorullene går opp i limingen og blir til en strimmel og eggkartongene går i oppløsning. Det ville nok blitt det samme med avispapirpotter, tror jeg. Hvordan gjør dere det for å få dem til å holde sammen helt til utplantingen?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Tor Feb 22, 2007 10:05

magnolia skrev:Min erfaring med doruller og eggkartonger er at de ikke tåler å stå på undervanningsmatte, dorullene går opp i limingen og blir til en strimmel og eggkartongene går i oppløsning. Det ville nok blitt det samme med avispapirpotter, tror jeg. Hvordan gjør dere det for å få dem til å holde sammen helt til utplantingen?

Jeg fikk det til å fungere brukbart med doruller. Jeg satte mange sammen i en boks som gikk ca 1/2-veis opp på rullene (2-liters godteboks er flott). Så fyllte jeg rullene med jord og var ikke så nøye om det kom jord ned i boksen heller - det virker bare stabilliserende.

Jeg satte ikke rullene på undervanningsmatte, men brukte boksen og vanna i den. Da holdt rullene fint til utplanting.

Ulempen er at de må stå tett for ikke å velte (spesielt i lave bokser) - ofte tettere enn det som er engnet for plantene oppi (erteblomster og tagetes går bra). Samt at de blir svært stygge av muggflekker på tross av atamondusjing (det er faktisk forskjell på doruller og doruller i så måte... :fun: Problemet er større i høye bokser enn i lave, mens det er motsatt med veltefaren...). Men det så ikke ut som muggete doruller gjorde dorull-habitantene noen skade.

Hadde jeg ikke kjøpt meg et par brett med root-trainers hadde jeg nok fortsatt å bruke dem. De er tross alt ikke så utsatt for søkkblaut jord som vanlige småpotter på undervanningsmatte. Antakelig kan veltefaren unngås med å bunte 6-7 sammen med en tråd. Da kan man bruke et lavere kar (kjøttdeigbrett?) og redusere muggproblemet samtidig.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg AaseG Tor Feb 22, 2007 17:01

smg* skrev:
Hadde jeg ikke kjøpt meg et par brett med root-trainers ...

Hvor kjøpte du root-trainers? Norge?
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Tor Feb 22, 2007 17:09

Nalle, jeg kjøpte mine hos Solfang. Litt nede på siden. Mulig det er andre i Norge som nå har tatt de inn. :)

Det var det, her en annen norsk side.

Samme pris på produktet begge steder.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Tor Feb 22, 2007 17:13

Siste Hagetidende er det tilbud om root-trainers i!
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tor Feb 22, 2007 17:45

nalle skrev:
smg* skrev:
Hadde jeg ikke kjøpt meg et par brett med root-trainers ...

Hvor kjøpte du root-trainers? Norge?

Jeg kjøpte dem fra det store utland. Bor så heldig til at "Poste Restante Postcenter Strømstad" er overkommelig. ;)

Ellers så er det tilbud i siste Hagetiend, mener jeg å huske.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest