sitteplass i skråning

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

sitteplass i skråning

Innlegg Lissa Fre Apr 06, 2007 0:12

vi bor i en slak bakke. vi vil gjerne ha en plass ute på sommeren hvor vi kan ha et bordsom står rett :roll:

men så er jeg og min mann uenige... han vil bygge en treplatting opp fra terrenget, det er jeg ikke intressert i. vi bor tross alt på et gårdstun, og jeg vil bevare det naturlige inntrykket så godt som mulig, ingen utstikkere her takk :lol:

min ide er å grave meg inn i skråningen og få det flatt på den måten isteden.
tanken var å la det være et skrått bed opp mot der bakken egentilig begynner igjen. og legge heller eller grus på flata.
men min mann mener det bare vil by på problemer med vannannsamling og utrasing osv... han er veldig negativ til ideen min :(

derfor spør jeg dere her inne, er det mulig og forsvarlig å grave seg inn i en slak bakke for å lage sitteplass?
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg raia Fre Apr 06, 2007 9:16

Da ville jeg nok heller fylt på med noe, slik at du kom litt opp. ER nok noe i det gubben din sier. Da slipper du at det gamle raser ut, men spørsmålet er vel egentlig hvordan du kan finne en løsning som ikke er platting men som gubben din likevel oppfatter som sin ide. 8)

Skal du ha stor plass eller?
Hilsen Ragnhild
Brukerens avatar
raia
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Charlotte Fre Apr 06, 2007 9:20

Bor i en skråning selv.. skjønner behovet :lol:
Jeg tror det er kanskje en idè å gjøre begge deler?

Dvs: Grave ut. Støpe en mur som holder det på plass foran på en måte.
Og så legge heller/platting der det er flatt.
Har bodd her i 4 år nå. Og ikke før i år har mye rast. Merkelig nok.
Men i år så jeg at mange av beddene jeg har laget og "støttet" opp har rast nedover. Så det gjelder vel å mure noe fast som kan holde på det hele?
Surrete svar, men håper du skjønner hva jeg mener.
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ane Fre Apr 06, 2007 9:29

En kant (feks av naturstein)trengs vell ikkje støypast sålenge den heller bittelitt bakover for å unngå ut-rasing.
Ane
Brukerens avatar
Ane

Innlegg Lissa Fre Apr 06, 2007 22:46

legger inn noen bilder av tankene våre her jeg

her er min ide:
Bilde

og her er min manns:
Bilde

noen som har invendinger til nr 1? og eventuellt hvorfor har dere det?
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Fre Apr 06, 2007 23:57

Jeg har da en hage som ligner nr 1 her jeg, når jeg tenker meg om.. men ikke jeg som har anlagt den så jeg tenker ikke over det.. der har de lagt opp en mur av naturstein for å holde på jorda i bakerste delen (bak utgravingen) Slik at nederste del er flat.. Naboen har fortalt at før det ble gjort så kom jorda fra bedene bak med regnet nedover mot huset når det var voldsomme regnskyll.. Bakken var slakkere enn den du har tegnet, men bak hagen går det en smal grusvei og på andre siden av den er det også en bakke. Så regnvannet kom over veien og nedover.

Men med modell 1 (din) har du da muligheten for å lage en lun og skjermet plass, med beplantning osv, mens nr 2 der er man mer utsatt for vær og vind..
Men det må sikkert være noe der for å holde på jorda..
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maria i Strandhuset Lør Apr 07, 2007 6:48

Jeg er enig med deg i at det er penere å legge sitteplassen ned i terrenget enn å bygge den oppå :) Dessuten sitter man mer skjermet for vind (og innsyn, men det er kanskje ikke så relevant på eget tun?). Beplantning er også enklere når det primære ikke trenger å være å dekke en halmeter glippe mellom verden og plattingens gulv. Og man slipper å tenke på rekkverk.

Men det ligger vel godt tilrette for et kompromiss her, som Charlotte er inne på. Om du bare graver halvparten så langt inn i bakken som du viser på tegning 1, og legger massene på fremsiden, får du like stor sitteplass, men mye lavere bakkant. Legg markduk og grus (og eventuelt drensrør) under dekket. Om du skal legge heller, legger du et nytt lag markduk oppå grusen, så steinmel og hellene på toppen.
NB: planlegg dreneringen før du begynner å flytte jordmassene, ellers risikerer du å måtte flytte jordmassene flere ganger. Noen busker i bakkant vil hjelpe til med å stabilisere jorden.

Min tomt heller mindre enn din, så jeg har fulgt din arbeidstegning og gravd inn hele plattingen ;)

Mikkel
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Pulsatilla Lør Apr 07, 2007 16:52

Som Mikkel, ville jeg valgt en mellomting her: Graver du deg delvis inn i skråningen og bruker massen du graver ut til å fylle opp i fremkant får du en plass som ligger bedre og mer naturlig terrassert i terrenget enn med å gjøre enten eller - og hvis dere legger et tredekke får dere ikke så høy kant ned til terreng. :) - dere slipper å grave så mye og så har du et sted å gjøre av gravemassene uten for lang transport. Når det er sagt bør du vel uansett skifte ut noe av massene for å få stabil grunn enten dere skal ha treplatting eller heller.

Må jeg velge mellom alternativ 1 (ditt) og 2 (hans) velger jeg helt klart å grave meg inn i skråningen.
Å etablere en hage krever masse vann. Det meste i form av svette.
Sporadisk og plutselig oppdatert hageblogg
Pulsatilla

Innlegg pusepilde Lør Apr 07, 2007 17:20

Her i huset er det bred enighet om at alt. 1 er den beste løsningen. Husets maskuline andel så umiddelbart at det var den beste løsningen med hensyn til utseende og flyt med omgivelsene.
Ellers er en delvis utgravning som flere allerde har foreslått klart bedre enn alt. 2, det kan faktisk fungere veldig bra :)
Utfordringen med alt. 1 blir jo å hindre vann og jord i å komme dit det ikke skal. Utgraving, evt. drenering, muring er mye arbeid (kanskje det mannen i huset tenker mest på ;))
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissa Lør Apr 07, 2007 18:11

sånn som dette da?

Bilde

bakken er kanskje ikke fullt så bratt som tegningen antyder... :roll:
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maria i Strandhuset Lør Apr 07, 2007 18:27

Ja, i prinsippet :) , men det er kanskje penere / mindre jobb om du dropper de rette vinklene i frem-og bakkkant og erstatter dem med de mykere linjene du bruke på din første figur?

Mikkel
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissa Lør Apr 07, 2007 18:37

ja det var meningen det da, det er bare så mye jobb å lage en ekstra strek med paint :lol:
neida, glemte det bare, skal ikke være rett ned, men slak skråning med stauder og busker var tanken da :)

dette blir vel mer realistisk da:
Bilde
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg heidik Man Apr 09, 2007 9:21

Dette så ut som en god løsning. :D Var mannen din enig?
Heidi
Jakobsli
heidik

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester