Bygging av drivhus.

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg HegeB Lør Jun 02, 2007 6:29

Harryford skrev:Si ja takk, Hege!!!!

Ingen drivhus er så sjarmerende, som selvlagde, av gamle vinduer!!!!

Du får sikkert hjelp, når det "butter" litt!

Vi henta 10 vinduer i går! Ser ut til at drivhuset blir ca 2x3,3 m. Samboer'n er snekker, og heldigvis ganske positiv til dette prosjektet. Rent bortsett fra at han IKKE vil snekre eller gjøre noe relatert det på fritiden :? Nå gjelder det bare å bli enige om sokkelen....
Hilsen
Hege
HegeB
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Harryford Lør Jun 02, 2007 8:19

Tok litt tid Trine Lise, dagene går fort på våren, også!

Dette med fukt på bakveggen, her murvegg, er forsåvidt et tema! Hvor mye en skal tenke på dette, kommer litt an på hvilken type mur en har!
Er som regel 2 typer, støpt mur i betong, eller av betongblokker. - og mur av div porøse blokker, f.eks. Leca!

De første trenger mest "pusterom", de andre er ikke så ømfindlige for "noe fukt"!

I begge fall, er det best å behandle muren, noen ganger, med "tettende" murmaling! Muren bør være lys!
Generelt skal jo ikke fuktigheten være spseielt høy i drivhuset, så vær nøye med å lage gode luftemuligheter!

--------

Om det er nok med lys til klokken 14.00, tja, det er jo antall soltimer, som teller, så har du den fra 6 tiden om morningen, går det vel greit for det meste!

---------

Bilder var det dårlig med, sånn i farten!

---------

Bruk litt tid på å tenke på sokkelen Hege. Selv på et lite hus, anbefaler jeg å ha en sidevegghøyde, på 1,7m meter! Vil nok virke litt høyt men!!!

Sokkler kan være av tre, men kankje heller av lecablokker, eller murt av naturstein, eller senke husets gulv ned i bakken! (husk drenering da).

Men er 10 vinduer nok da, eller mener du 10 stk doble?
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Trine Lise Lør Jun 02, 2007 10:19

Tusen takk for svar Harryford - nå skal vi vurdere litt og så får jeg mase litt på deg igjen senere kanskje?
Tiden går altfor fort for meg også på denne tiden - selv om det regner mye!
Nå gleder jeg meg virkelig til sol og varme.
Trine Lise

Innlegg HegeB Lør Jun 02, 2007 19:03

Harryford skrev:Bruk litt tid på å tenke på sokkelen Hege. Selv på et lite hus, anbefaler jeg å ha en sidevegghøyde, på 1,7m meter! Vil nok virke litt høyt men!!!

Sokkler kan være av tre, men kankje heller av lecablokker, eller murt av naturstein, eller senke husets gulv ned i bakken! (husk drenering da).

Men er 10 vinduer nok da, eller mener du 10 stk doble?

Samboer'n mener det er greit med lecastein (25 cm høy) til sokkel, som vinduene bare settes oppå. Jeg synes dette høres lite solid ut... Bør vel festes på noe vis? Vi henta 4 stk vinduer som er 99cm brede og 6 som er 107 cm. Tenkte å finne på noe annet til tak. Litt usikker på hva ennå, men det svenskene kaller "isolerplast" virker ok? Kan jo også brukes til dør.

isolerplast
Hilsen
Hege
HegeB

Innlegg Harryford Lør Jun 02, 2007 22:00

Leca er ok! - men, en bør jo være rimelig sikker på, at lecasteinene ikke står på grunn, som hever seg av telen! Noe tåler vinduene, men ikke mange cm.

Noen ganger er det jo slik at det er masser som ikke hever seg inne ved huset, mens det f.eks en meter i fra, er jord eller annet. som hever seg!

Kaller det for kanalplater jeg, de er fine, og litt dyre!!! Men det er ikke så mange andre alternativer, utover glass! - og så knuses de ikke av takras!!!

Om det bør festes, tja, blir jo ganske tungt, dette da! - men er`n snekker, kan han vel feste noen lekter i muren, som huset bygges fra!!! Noe, må han da kunne bestikkes med! ;)
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Joan Ons Jun 06, 2007 9:40

Anbefaler å ta en titt i siste nummer av Hus & Hem (svensk interiørblad - kan kjøpes hos Narvesen etc). Det drivhuset er riktignok med tilskjært glass, men jeg vil tro det kunne tilpasses brukte vinduer også.
Joan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg HegeB Lør Jun 23, 2007 20:43

Begynner å lure på om det var en dårlig idé å hente disse vinduene... :V: Det hadde nok blitt atskillig rimeligere (og myyye mindre arbeid) å kjøpe et vanlig drivhus. Vi må jo lage en slags sokkel + kjøpe ett eller annet til tak. Sukk!
Hilsen
Hege
HegeB

Innlegg Harryford Søn Jun 24, 2007 6:40

Tja, - sokkel må du jo ha uansett, om huset er kjøpt eller hjemmelaget!

Mindre arbeid å kjøpe et ferdighus, er det selvfølgelig, men selv ikke det er like enkelt og fort gjort bestandig, se div "tråder" om nettopp det!

Jo at tak må du ha, det rimligste er visst du har gamle vinduer nok! - men du snakka om kanalplater!
Blir huset plassert slik at det er fare for snøras fra taket om vinteren, må et vindu/glasstak dekkes med finerplater om vinteren, slik at glassene ikke knuses!

Et slikt hus, lages jo slik, at det glir fint inn med bolighuset. Litt snekkring blir det, og tid tar det, men den sjarmen du får til slutt, kan knapt "kjøpes for penger"

Rent praktiske løsninger, får du vel fra snekkeren du har i huset, og butter det hos han, får du de her!

Innen høsten er omme, er nok huset oppe!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg glalaksen Tir Jul 10, 2007 14:48

slettet
glalaksen

Innlegg calypso Tir Jul 10, 2007 14:57

Galaksen:
Jeg foreslår at du sletter innlegget ditt her, og åpner en ny tråd på ditt drivhus, da blir det lettere å holde oversikten ;)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest