Har du laget hypertufa?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Har du laget hypertufa?

Innlegg SiljaV Man Okt 15, 2007 11:32

Jeg har i det siste interessert meg for hypertufa. Synes det blir så flotte ting, glir fint inn i miljøet de fleste steder :) .
Dette er hypertufa, for de som ikke har vært borti det.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å se bilder av deres hypertufa-eskapader, og gjerne høre erfaringer også.

En artikkel i siste Hagetidend omhandler emnet, der benyttes en oppskrift med:
1 del sement
1 del naturtorv
3 deler sand

Det ble flotte trau!
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marianne-DK Man Okt 15, 2007 14:11

I Danmark har vi lavet "støbekursus" i Lysthaven (dansk haveforum) denne sommer. Der blev lavet mange flotte ting, bl.a. fuglebade, trædefliser, potter, krukker, trug m.v.

Til de ting, som skulle holde vand - fuglebade o.a. - blev anvendt en almindelig fast cementblanding. Trug, krukker m.m. blev støbt i hypertufa.

Blandingen vi brugte var: 2 dele sand, 2 dele spaghnum (tørv) og 1 del cement. På dette tidspunkt kan yderligere tilsættes lidt cementfarve, hvis truget ønskes mørkere eller mere brunligt. Tilsæt vand indtil blandingen er fast, men nem at arbejde med.
Jeg lavede dette trug i en metalform, som blev foret med plastic. Truget er lavet uden bund, så indeni metalformen blev anbragt en papkasse i passende størrelse fyldt op med sten og sand for stabilitetens skyld. Mellemrummet mellem form og papkasse blev fyldt op med hypertufa.
Ønskes der bund i truget, må der først fyldes et lag hypertufa i bunden af formen, før "inderformen" placeres. ;)

Jeg ønskede mit trug ganske groft, så efterfølgende blev det bearbejdet med en hammer og stålbørste. Truget er derpå fyldt op med grusblandet jord, så både dræn og afløb er i orden. Jeg er vældigt glad for resultatet - og vil helt sikkert støbe flere trug fremover. :D

Mit trug i hypertufa

Havehilsen :D
Marianne
Brukerens avatar
Marianne-DK
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AaseG Man Okt 15, 2007 15:23

Marianne! - dette var bare helt flott! :jump:
- skulle ønske jeg kunne fått til noe sånt her også!
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Man Okt 15, 2007 15:39

hype tufa er kjempefint :D Jeg har sett bilder av alt fra krukker til tråkkstener til fulgebad og vannkunst i hyperturfa og kommer vel til å prøve meg etterhvert selv :star:

googel bildesøk for de nyskerrige som vil se noen muligheter
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljaV Man Okt 15, 2007 19:03

Marianne-DK, det var bare hyperstilig! Så flink du har vært :D
Det er noe sånt jeg er ute etter i utgangspunktet, men jeg merker at jeg får lyst på flere ulike typer ettersom jeg ser flere bilder :mrgreen: .

Jeg lurer på å støpe et skikkelig stort trau som jeg kan lage en liten fjellhage i. Problemet er jo at det blir veldig tungt å håndtere. Jeg har sett at noen bruker perlite/vermiculite i hypertufablandingen, det vil vel gjøre trauet en del lettere. Men blir kvaliteten (holdbarheten) dårligere tro?

En annen ide er å lage et trau som skal være tilnærmet tett, til å ha moser og bregner i. Da er det vel lurt å bruke ren cementblanding, uten torv, eller?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BjørgS Ons Okt 17, 2007 18:36

Her er bilde av plantekarene vi laget i et hagelagsmøte i vår. Ferdig beplantet var de kjempepopulære utloddingsgevinster på hagedagen vår. Vi skal ha nytt "hypertufa-møte" neste vår.

Boken Creative Concrete Ornaments for the Garden inneholder mange blandingsoppskrifter og gode ideer til ting man kan lage. Har du lyst å eksperimentere litt med hypertufa er denne absolutt å anbefale.
Hilsen BjørgS
Velkommen innom bloggen min og Åsane Hagelag sin blogg.

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om."
Brukerens avatar
BjørgS

Innlegg Mona O. Ons Okt 17, 2007 19:13

Så smart å ha dette på hagelagsmøte :star: Flott!
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg SiljaV Ons Okt 17, 2007 19:40

BjørgS skrev:Her er bilde av plantekarene vi laget i et hagelagsmøte i vår. Ferdig beplantet var de kjempepopulære utloddingsgevinster på hagedagen vår. Vi skal ha nytt "hypertufa-møte" neste vår.

Boken Creative Concrete Ornaments for the Garden inneholder mange blandingsoppskrifter og gode ideer til ting man kan lage. Har du lyst å eksperimentere litt med hypertufa er denne absolutt å anbefale.

Kjempeflotte! Lurt å ta dem med på auksjon, ja, absolutt :) .

Den boka så fristende ut :mrgreen: . Også jeg som nettopp har gått berserk på Amazon. Den får stå på juleønskelista mi foreløpig :oops: .
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Hypertufa

Innlegg Thorild Tir Okt 30, 2007 22:53

Dette var tøffe saker! Noe å sette i gang med til våren..... 8)
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Wenche mari Fre Nov 02, 2007 19:57

Hei Marianne, det trauet ditt var bare helt fantastisk. :shock: Slik skal jeg også lage. :)

Jeg holder på å lage meg helt ny hage, og har så lyst til å lage egne ting til å pynte i hagen med, så dette var et kjempetips. :D
Brukerens avatar
Wenche mari

Innlegg Wenche mari Fre Nov 02, 2007 21:12

Når dere snakker om torv, mener dere da torv som kjøpes eller mener dere torv dere henter i naturen, og i tilfelle, skal den da være helt uten jordrester :?
Brukerens avatar
Wenche mari

Innlegg Marianne-DK Fre Nov 02, 2007 21:58

Mit trug er lavet med det, vi i Danmark kalder spaghnum. Det samme som torv i Norge, tror jeg. Vi køber det i sække på planteskoler/byggecentre m.v. Man kan købe en type med tilsat gødning, men denne er den billigste slags - uden tilsat gødning og beregnet til jordforbedring i bede. :)

Det var ganske enkelt at lave dette trug uden bund, og hvis man godt kan lide en lidt "rå" stil, gør det jo ingenting, om det bliver lidt skævt eller et hjørne slås af undervejs i efterbehandlingen. Det gør kun truget smukkere og mere naturligt i mine øjne.

Havehilsen :D
Marianne
Brukerens avatar
Marianne-DK

Innlegg Wenche mari Fre Nov 02, 2007 22:10

Takk for svar Marianne.
Jeg liker også en litt røff stil, så dette er midt i blinken for meg. Alt skal ikke være helt perfekt, eller egentlig så er jo alt perfekt ;)
Brukerens avatar
Wenche mari

Innlegg UnaCita Fre Nov 02, 2007 22:54

Her var det da endel snaddrete ideer :sikle: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nummi Lør Des 08, 2007 6:33

Jeg var på kurs hos Hilde som det er henvist til i linken.
Hadde en kjempeflott og lærerik dag ute på gården deres.
Nå regnet sommeren bort fra meg, så jeg fikk aldri laget noe hjemme. Men til sommeren SKAL jeg prøve meg....
Brukerens avatar
Nummi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg asseba Ons Des 26, 2007 17:45

Husk å armere med hønsenetting eller lignende. Jeg laget et trau for en del år siden og glemte armering. Tabbe :( . Det ble ødelagt i løpet av 2-3 år. Men nå er lysten tilbake og den blir kjempestor :) av å se disse innleggene
Brukerens avatar
asseba

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest