Snekring av roseportal type solid

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Snekring av roseportal type solid

Innlegg Gunn-Torill Søn Mar 02, 2008 22:41

Skal få hjelp til å snekre ein roseportal til inngangspartiet til Roseparken på Tofte i Hurum (Buskerud). Men korleis skal han sjå ut?

Eg treng ein kraftig konstruksjon i 2x2" eller i kombinasjon med 2x4" som tåler vind, roser og evt. forsøk på litt turning av ungdommar eller hærverk (her ikkje medrekna bruk av sag/øks av rosehatarar). Er det nokon som har laga roseportal i tre eller har sett "oppkrift" på eit byggverk som liknar på det eg har beskreve? Ser for meg å plante to roser og ein klematis på kvar side :D Trur det kan bli kjempefint!
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg CamillaR Søn Mar 02, 2008 23:40

Mannen min snekkret en ganske kraftig rosebue i fjor.
Bilde

Vet ikke om det er noe slikt du hadde i tankene?

Tror den tåler en trøkk.

edit trykkleif
Det er alltid plass til 1 ny rose..
Brukerens avatar
CamillaR
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Mari Anne Man Mar 03, 2008 7:37

CamillaR skrev:Vet ikke om det er noe slikt du hadde i tankene?

He-he Jeg vet ikke hva Gunn-Torill tenker på, men denne var som klippet ut av mine tanker. Jeg har forsøkt å forklare min mann hvordan vi skal avslutte parkeringsplassen, men han skjønner ikke :x og jeg er ingen god tegner. :oops:

Tusen takk, nå skal jeg nok få forklart meg.
Besøk gjerne min blogg "Helt på jordet".
Brukerens avatar
Mari Anne

Innlegg audh Man Mar 03, 2008 9:28

Her er det mange som har samme prosjekt på gang . :lol: :lol:
Kan du skrive hva som er målene på din CamillaR
Hvor høy den er , hvor bred og hvor lang , da tenker jeg på hvor lang den veien du går igjennom den . Bredden blir da hvor bred er veien .
Brukerens avatar
audh

Innlegg CamillaR Man Mar 03, 2008 11:15

Denne ble laget spesielt til og stå på denne plassen så den er ikke helt kvadratisk i målene. Men her er noen ca mål: bredde 1,80cm Høyde 2m lengde 1,30 cm.
Det var jo morro at det var flere som hadde noe slikt i tankene.
Noen sneker instruksjon kan jeg ikke gi, da jeg var typisk organisator som sto og tegnet, pekte og hold øye med at den ble som jeg hadde tenkt meg. :lol:
Brukerens avatar
CamillaR

Innlegg audh Man Mar 03, 2008 11:44

Tusen takk CamillaR .
Jeg planta rosene i fjor , men fikk ikke satt opp buen , men så for meg noe slikt som du har . Din var veldig fin .
Det var spesielt høyden jeg var i tvil om . Skal jo kunne gå under , selv om det er roser som henger litt ned .
Min blir nok litt smalere og litt kortere .
Nå tror jeg at det skal være mulig å lage en fin rosebue . Bare navnet sier jo sommer . :dream:
Brukerens avatar
audh

Innlegg Gunn-Torill Man Mar 03, 2008 21:32

Takk for innspel, CamillaR! :D Det er noko slikt eg kunne tenkje meg. Det eg har sett litt på er om ein burde ha nokre horisontale tverrliggarar på kvar side for å hjelpe rosene til å klatre oppover? No er det berre to bærande støtter på kvar side?
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg CamillaR Man Mar 03, 2008 21:40

Det er nok lurt med noen horisontale tverligere på sidene. Vi hadde egentlig planlagt det selv, men siden det er blomsterbedd på hver side så droppet vi det. Da hadde vi jo ikke sett inn i blomsterbeddene.
Men den fungere nok mye bedre med noe på sidene som rosene kan klatre i.
Brukerens avatar
CamillaR

Innlegg Gunn-Torill Man Mar 03, 2008 21:49

Det ein eventuelt kan bruke, er grøn plastnetting (kjøpte på Grønt Fokus for nokre år sidan). La nettingen omslutte dei bærande støttene, så kan rosene klatre i nettingen. Då ser du inn i blomsterbeda dine, CamillaR. :)
GT

A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg Vig Man Mar 03, 2008 21:49

Den var flott CamillaR! Er det noen flere som har rosebuer å vise fram? Dette er et veldig aktuelt tema hos meg også. :D
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg CamillaR Man Mar 03, 2008 23:42

Gunn-Torill skrev:Det ein eventuelt kan bruke, er grøn plastnetting (kjøpte på Grønt Fokus for nokre år sidan). La nettingen omslutte dei bærande støttene, så kan rosene klatre i nettingen. Då ser du inn i blomsterbeda dine, CamillaR. :)

Det er ikke noe problem, jeg har så langt bare bundet rosene opp rundt stolpene slik at de får hjelp til og komme opp på taket. Så kan de utfolde seg der oppe. :D

Vig jeg har metal rosebue også, den er det også bilde av i albumet mitt.
Brukerens avatar
CamillaR

Innlegg Vig Tir Mar 04, 2008 0:12

Rosebuen i metall var flott den også. Hvor har du fått tak i den?
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Tir Mar 04, 2008 0:18

CamillaR skrev:Mannen min snekkret en ganske kraftig rosebue i fjor.

Jeg er ikke spesielt "rosebuete", men den var etter min smak. Virkelig flott sak. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anita K. Tir Mar 04, 2008 0:40

Må si jeg er imponert over fargesammesetning, komposisjoner og det frodige uttrykket i hagen din, Camilla! :D
Denne rosebuen - hvor fikk du den i fra? Jeg har sett ulike demo-versjoner hos Oasen hageland - feks som et lite "lysthus". Har du målene på denne i metal? Hva fester dere den med på bakken? Plugger? Jeg har noen kraftigvoksende clematis som må over på en bue - og ikke stativ.
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg CamillaR Tir Mar 04, 2008 1:20

Tusen takk for alle korselige ord om rosebuene og hagen, varmer hjertet godt det nå etter en lang vinter. :D
Morro at vi hadde klart og lage en rosebue du likte også Øyvind. Rosebue for en ikke rosebue likende rose elsker. ;)

Den metall rosebuen er av merket Agriframes. Det merket var tilsalgs i Norge tirligere jeg vet ikke om de er det enda. Den er i hvertfall i god kvalitet, har lest at andre har hatt problemer med rust osv med sine rosebuer i metall, men mine er fortsatt like fin heldigvis.Jeg har 2 stykker.

Feste anordningen på min er lange metall stenger på rosebuen som blir slått ned i bakken, tror det var en 25-30cm lange. Målene på rosebuen må jeg ta utifra hukommelsen. Har ingen planer om og ut og måle den nå midt på natten. :D Bredden er 1,5m, høyden er jeg usikker på meg godt over 2 meter. Nettet jeg har på sidene som roser og clematis klatrer i må kjøpes i tillegg.
Her er en link til hjemmesiden deres i England: http://www.agriframes.co.uk/
Brukerens avatar
CamillaR

Innlegg Gunn-Torill Tir Mar 04, 2008 12:43

CamillaR skrev:
Vig jeg har metal rosebue også, den er det også bilde av i albumet mitt.

Eg las det for mental rosebue... :lol:

Spøk til side - begge rosebuane dine var fine, CamillaR. Og hagen var ikkje verst han heller :) Og så fine tørrsteinsmurar du har bygd opp :tilber:
GT

A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester