Å lage en hage.

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Å lage en hage.

Innlegg hildeG Tor Jul 08, 2010 11:41

English-Gardener skrev:Gratulerer med deres spennende hage prosjekter. Så fint å se at en ung familie i et rekkehus ikke 'gir opp', legger dekk og setter en trampoline på den! Mange utfordringer med en liten hage, spesielt når det gjelder innsyn og sol. Ta mange bilder langs veien, det gjorde jeg ikke og angret senere. Selv om tomten er liten - det er låv å tenke stort. Og hildeG,
Dette vil vi være med og se på, ja. (og blande oss i så det står etter )
For det første: PLEN - på 40 kvm??? bortkastet...

Jeg har nettopp gjørt det og har nå 2 plener på 150 kvm! Small pictures still look good in frames!
Mvh Chris

Helt enig i det med innramming - og man må jo ha et sted å tusle rundt for å beundre blomstene - men på så liten plass ville jeg valgt noe annet enn plen, tror jeg. Men smaken er jo som kjent som nedre del av ryggen. :mrgreen: Plen krever forholdsvis mye stell, og på et så lite område - hvis den skal være "ramme" så må den jo være jevn, velstelt og nyklippet. Mindre jobb med grus eller skifer da.

Ang. farger : hos meg er det alle farger, men forsøker å holde dem litt adskilt i forskjellige bed. På 40 kvm kan det bli litt voldsomt dersom det ikke er noe system i fargevalget, så det ville jeg lagt litt omtanke i. Evt at fargene skifter gjennom sesongen? (gult, blått og hvitt på våren, blått/rosa/lilla på sommeren og gult/rødt/brunt på høsten f.eks?)
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ulva Fre Jul 09, 2010 8:28

Fargevalget, jeg elsker jo roser og derfor de fleste fargene, men tenker å ha klatreroser som lukter godt, men jeg kommer ikke helt til enighet med meg selv enda ;)
Ellers så elsker jeg blått, men er redd det kan bli litt overkill siden huset er mørkeblått og hvit, ikke vet jeg, fargekombinasjoner har aldri vert min sterke side :)
Heldigvis litt tid til jeg får plantet noe som helst, så jeg har god tid å tenke meg om :)
Ulva
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Ulva Fre Jul 09, 2010 8:30

Litt oppdateringsbilder:

På onsdag skrudde vi sammen portalen
Bilde

og i går satte vi opp gjerde
Bilde
Ulva

Innlegg Kari Kråkerøy Fre Jul 09, 2010 10:59

Så fint det ble!
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ulva Fre Jul 09, 2010 11:03

Må foresten forklare dette med hvorfor gjerdet er så langt.
Verken jeg eller mannen er noe særlig handy, så vi har kjøpt ferdige lengder, men vi bryr oss ikke, gjerde kommer til å gå omtrent kant i kant med boden/altanen der, så da kommer det nok til å se bedre ut (håper jeg )
Ulva

Innlegg Tigertina Fre Jul 09, 2010 12:15

Så flinke dere er :D
Lykke til videre, gleder meg til å se nye bilder :jump:
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hildeG Fre Jul 09, 2010 12:51

Ulva skrev:I hagen kommer det til å bli en del roser, jeg elsker roser og kan nesten ikke få nok, men jeg må jo ha litt annet også.
Ønsker meg noen buskvekster som blir ca 160-180 cm som er litt dekorative for å skjule litt innsyn, når jeg går på tur om kveldene nå går jeg ofte forbi hager som har en fantastisk busk/tre, med crem/lysegule blomster som lukter himmelsk, noen som vet hva jeg mener? Jeg lurer litt på om det er sjasmin?
Har dere fargetema i hagen? eller er det bare en hærlig blanding av farger?
Og hvordan fant dere ut hvilke blomster dere ville ha, må jo passe på at det alltid er noe som blomstrer...

Det er nok helt sikkert en duftskjærsmin som lukter så godt (litt jordbæraktig?) Den er fin, men blir veldig svær, så tenk nøye gjennom om du vil bruke plassen på dette. Hvilken klimasone bor du i? Vil tro det er mange roser som kunne oppfylle ditt ønske om å bli 160-180 cm og skjerme for innsyn. Blant de største er det vel ikke så mange som remonterer, men de remonterende kan du jo ha "innafor". Gir du dem noe å klatre på, kan du jo også bruke klatreroser til skjerming. Jeg har en "hekk" av roser skrått gjennom hagen nettopp av hensyn til innsynet. De fleste rosene der er større enn meg. De som står der er: Maiden's Blush, Dronningen af Danmark, Celestial (den er ikke fullt så høy, kanskje 130)rosa moyesii og en rosa pimpinille som jeg har døpt Arild fordi jeg har fått den av Arild her på forumet. I tillegg er det noen mindre innimellom, en klematis (Arabella) som klatrer i rosene, og en magnolia og en kvitrogn sånn for variasjonens skyld. Jeg er godt fornøyd med denne beplantningen.
Det fins jo høye stauder også: ormedrue, skogskjegg, riddersporer, hjortetrøst for å nevne noen.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ulva Fre Jul 09, 2010 22:10

hildeG skrev:
Ulva skrev:I hagen kommer det til å bli en del roser, jeg elsker roser og kan nesten ikke få nok, men jeg må jo ha litt annet også.
Ønsker meg noen buskvekster som blir ca 160-180 cm som er litt dekorative for å skjule litt innsyn, når jeg går på tur om kveldene nå går jeg ofte forbi hager som har en fantastisk busk/tre, med crem/lysegule blomster som lukter himmelsk, noen som vet hva jeg mener? Jeg lurer litt på om det er sjasmin?
Har dere fargetema i hagen? eller er det bare en hærlig blanding av farger?
Og hvordan fant dere ut hvilke blomster dere ville ha, må jo passe på at det alltid er noe som blomstrer...

Det er nok helt sikkert en duftskjærsmin som lukter så godt (litt jordbæraktig?) Den er fin, men blir veldig svær, så tenk nøye gjennom om du vil bruke plassen på dette. Hvilken klimasone bor du i? Vil tro det er mange roser som kunne oppfylle ditt ønske om å bli 160-180 cm og skjerme for innsyn. Blant de største er det vel ikke så mange som remonterer, men de remonterende kan du jo ha "innafor". Gir du dem noe å klatre på, kan du jo også bruke klatreroser til skjerming. Jeg har en "hekk" av roser skrått gjennom hagen nettopp av hensyn til innsynet. De fleste rosene der er større enn meg. De som står der er: Maiden's Blush, Dronningen af Danmark, Celestial (den er ikke fullt så høy, kanskje 130)rosa moyesii og en rosa pimpinille som jeg har døpt Arild fordi jeg har fått den av Arild her på forumet. I tillegg er det noen mindre innimellom, en klematis (Arabella) som klatrer i rosene, og en magnolia og en kvitrogn sånn for variasjonens skyld. Jeg er godt fornøyd med denne beplantningen.
Det fins jo høye stauder også: ormedrue, skogskjegg, riddersporer, hjortetrøst for å nevne noen.

Jeg falt helt pladask for riddersporene,(måtte google alle untatt skogskjegg) det gjorde mannen også, så de ender nok opp i hagen en plass, enten bak eller i en urne på framsiden, noe så vakkert er det lenge siden jeg har sett. Så tusen takk for tips :tilber:

Kanskje det blir en rosehage der bak, hvem vet er fortsatt minst en uke til jeg kan plante noe så jeg har god tid til å bestemme meg :)
Men noe har jeg bestemt meg for, klatreroser og klematis rundt portalen, klatrerosen constance spry langs gjerdet, rododendron "cunninghams white i hjørne og ekte kaprifol oppover den røde veggen. Men dette er bare på ene siden av hagen, og jeg tviler på at vi kommer til å bli ferdig med den andre i år...
Ulva

Innlegg Ulva Fre Jul 09, 2010 22:31

Litt oppdateringsbilder

Jeg har fått melkespann av mannen og valget falt på en Lobelia
Bilde

Første vegg er komt opp
Bilde

Og første kanten
Bilde
Ulva

Innlegg blomst Søn Jul 11, 2010 23:41

Så flinke dere er :D
Dette ser virkelig lovende ut.
Brukerens avatar
blomst

Innlegg Alba Søn Jul 11, 2010 23:47

Morsom tråd - gøy å se hvordan dere stadig kommer videre :P
Bilde Hilsen Alba

Sørg for at du slår ut i full blomst. Nøy deg ikke med å luke i hagen.
Brukerens avatar
Alba
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg hildeG Man Jul 12, 2010 6:19

Dette blir kjempefint :-) Tenk å kunne sitte under den portalen og nyte duften :-) Pass på at rosene som skal vokse på denikke har for mye torner :-)
Legg solid duk under skiferen (veiduk), så slipper du ugras mellom hellene.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ulva Man Jul 12, 2010 8:30

Ser nå at jeg har lagt ut samme bildet to ganger, dette skulle ligge nederst!
Bilde
Ulva

Innlegg Mathea Man Jul 12, 2010 10:49

Så flinke dere er, blir kjempefint :D
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nagell Ons Jul 14, 2010 11:40

Dette blir spennende å følge med på.
Artig at du legger ut bilder. :big:
nagell

Innlegg Wenche mari Ons Jul 14, 2010 14:03

Kjempeartig å følge med på prosjektet deres. Og det er så artig å se på bildene.

Holder også på med Prosjekter i min hage og skulle gjerne ha lagt ut bilder jeg også, men hitill så har jeg ikke klart å finne ut hvordan jeg skal legge ut bilder. HVis jeg finner ut av det, blir det bilder fra min hage også :jump:
Brukerens avatar
Wenche mari

ForrigeNeste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester