Rosemerkelapper

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosemerkelapper

Innlegg Nienna Tir Sep 09, 2014 21:18

Jeg har nå laget rosemerkelapper :) Var lei av stygge plaststrimler som blir uleselige etter et par sesonger.
Har ikke bilde, men fremgangsmåten er lett å forestille seg :)
- Kjøp Fimo soft i en hobbybutikk. Dette er modellmasse som herdes i stekeovn ved 110 grader i 30 min. Den finnes i mange farger. Jeg har brukt grønn. Fargene kan eltes sammen for å få den nyansen man ønsker.
- Elt massen myk og smidig med hendene.
- Kjevl eller trykk den flat, ca 2mm tykk.
- Skjær eller klipp ut en passende bladform.
- Riss inn rosens navn med et egnet redskap. Jeg har brukt en tynn heklenål.
- Lag et hull til å tre streng gjennom.
- Legg bladene på bakepapir og "stek" dem som angitt.

Enklere blir det ikke :) Har naturligvis ikke testet ut holdbarheten ennå. Men Fimo er en slags plastmasse, og burde derfor tåle både regn og frost.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Rosemerkelapper

Innlegg magnolia Ons Sep 10, 2014 8:17

Men er de værbestandige, da? Hvor lett vil de knekke hvis de blir tråkket på? (Det gjør jeg av og til :oops: ).
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Ons Sep 10, 2014 13:01

Regner med at de tåler litt vær. Og skriften forsvinner ikke siden den er preget ned i plastmassen. Hvor lett de knekker har jeg ikke testet. Men jeg har festet mine et stykke opp fra jorden. Tror ikke at de vil fungere dårligere enn merkelappene som følger med rosene :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Sep 10, 2014 13:27

Dette skal jeg prøve. Takk for tipset :)
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Sep 10, 2014 23:32

Lurt! Jeg sliter med at lappene blir uleselige el. borte selv om det tar litt tid. Merkepinner forsvinner også. Skjæra tar vel noen merkepinner har jeg skjønt. Mot den hjelper det vel ikke hva slags pinner en bruker - eller tar/ser den kanskje ikke pinner med svart farge? Har noen erfaring med det?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Sep 11, 2014 8:54

Av denne massen kan jeg vel også lage et nytt øre til rådyret mitt. Hvordan blir fargen etter brenning? Rådyret er mørkebrunt. Og så må jeg finne ut hvordan jeg skal lime det fast.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Tor Sep 11, 2014 10:26

Fargen forblir uendret etter brenning :) Man kan også kna sammen farger for å få den nyansen man ønsker. Brunt kan f.eks tilsettes litt rødt for at det skal bli rødbrunt. Eller litt svart for en mørkere brun farge. Gult og blått blir grønt, med hvitt lysner man fargen, osv.
Jeg fester mine bladformete "identitetskort" med slik tynn grønn plaststreng som man kjøper på rull. Foreløpig bare til roser. Man kan selvfølgelig lage den formen og fargen man ønsker, men jeg valgte grønn for at det skal se mest mulig diskret ut.
Ekstra enkelt blir det om man bruker en hjerteformet pepperkakeform og stikker ut merkelappene :) Det er sikkert mulig å feste dem til pinner som ikke råtner, f.eks noe i metall, og lage staudemerkelapper også. Det blir nok det neste jeg prøver meg på :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg UnniHelen Man Aug 03, 2015 8:43

Så smart :) . Dette var et fint tips :). Ha skiltet på noe metall, og sette det i jorda høres ut som en god idé også.
UnniHelen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Dag Man Aug 03, 2015 11:19

Jeg har laget tegninger over bedene mine og markert med tall hvor jeg har plantet
roser og stauder. Så skriver jeg opp navnene på plantene og dato når de ble plantet.
For også mine merker blir borte etter hvert, men tegningene blir der for alltid.
Når en plante er død, tegner jeg et kors og skriver opp dato/årstall for når den gikk heden.
Jeg har navn på alle bedene mine og råder alle til å lage tegninger eller kart over
plantesamlingene. Det er det enkleste og sikreste.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Aug 03, 2015 22:16

Merkelappene mine er like fine i år :) Men det er jo en god ide å lage kart over bedene. For dem som lar plantene sine stå i ro på plassen sin, og ellers har orden i rekkene. Men det nytter ikke hos meg. Det ville ikke gå en halv sesong før kartet ikke lenger stemte med terrenget :) Flytter riktignok roser bare når jeg Må :oops: Men staudene flytter seg selv :) Og etter endt hagearbeid blir det ikke til at jeg setter meg ned for å oppdatere kart over hagen. Jeg har prøvd! Men det endte med at jeg glemte hvor jeg hadde gjort av kartene :lol:
Fordelen med rosemerkelappene mine er at de er lette å flytte på ved beskjæring, og at de varer så lenge at jeg rekker å lære meg navnene. Og så synes jeg at et bladformet merke er penere enn en plaststrimmel :) Ideelt sett vil jeg jo helst lære meg navnene på alle rosene. Jeg har et sted mellom 80 og 90, og kan nok navnene på godt over halvparten når jeg ser dem i blomst. De siste årene har jeg samlet alle plaststrimlene i en boks slik at jeg kan ta dem frem og repetere hva de forskjellige heter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest