Kasser/pallekarmer

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kasser/pallekarmer

Innlegg labine Man Mai 02, 2016 8:54

Hei!
Har en del gamle materialer som jeg har tenkt å snekre meg kasser av istedet for å kjøpe meg pallekarmer. Da får jeg den størrelsen jeg vil ha på kassene :) Området jeg skal ha de på er ca 5m*6m. Hvor store "ganger" bør jeg ha i mellom kassene til å gå? Området er enkelt å komme til på 3,5 kanter (på den siste halve kanten står et drivhus).
labine
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Kasser/pallekarmer

Innlegg Mccoolhill Man Mai 02, 2016 10:15

Det er jo ingen fasit her, men hvis du skal komme til for å luke og slikt, ville iallefall jeg personlig ha hatt minst ca 2 ganger bredden av en gressklipper. Har sett endel som har hatt dem så nærme at de knapt kan gå mellom dem. I tillegg til det noe upraktiske da, så synes jeg heller ikke at det ser pent ut. Gangstier igjennom en staudehage blir noe annet, da er ikke bredden så viktig.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg labine Man Mai 02, 2016 10:31

Må jo komme til for å luke skikkelig - har vært en liten åkerlapp der før så nå er det bare jord der. Har lyst å prøve med kasser istedet :) Da skal jeg se hvordan det blir med ca 2 gressklipperbredder :) og om det blir vellykket å dyrke der så kan det hende det blir mer karmer neste år i en annen del av hagen :) så det blir mindre plen å klippe....evnt så har ei venninne av meg mulighet for å kunne ha noen kasser her om hun vil (de har liten hage)
labine

Innlegg labine Man Mai 02, 2016 10:34

et veldig dumt spørsmål: er det mulig å legge et gammelt vindu over for å et slags drivhus oppi pallekarmen?
labine

Innlegg Spire-Vipp Man Mai 02, 2016 11:10

Heisann! Jeg har snekret noen karmer til å ha på plena og fant ut at ideel bredde imellom karmere er bredden på gressklipperen/trillebåra pluss et par cm ekstra. Hvis du i tillegg legger dekkbark rundt kantene på karmene så er det lett å kjøre gressklipperen over og i tillegg slipper du en høy gresskant inntill beddet som klipperen ikke når til. (Og du forhindrer ugress i beddene).

Noe mer plass imellom enn det er for meg bortkasta dyrkeplass :P

Bredden på beddene i seg selv bør ikke være mer enn at du komfortabelt kan nå inn til midten av beddene når du luker/planter. Laget mine 1m x 2m. Da har jeg en halvmeter på hver side og det funka gull.

Et gammelt vindu over pallekarm funker supert som et lite minidrivhus. Fint om du skal dyrke planter som trenger litt ekstra varme (squash/melon f.eks)

Her er et eksempelbilde på hvordan jeg har satt opp mine karmer (både pallekarmer og selv snekrede)
Bilde
Stapp i jord og håp på det beste!
Spire-Vipp

Innlegg Sony Man Mai 02, 2016 11:58

Jeg har ca 45 cm mellom mine kasser, og skulle gjerne hatt litt mer sånn at jeg kunne snudd og tippet trillebåra uten problem. Derimot kan kassene gjerne være skikkelig lange.

Vindu over til drivbenk blir kjempebra, men om du tenker å legge det rett nedpå så husk at det blir fort altfor varmt under der når sola skinner på. Noen lager seg "avstandsklosser" sånn at det blir noen cm glipe hele veien rundt, og har glasset helt nedpå bare om natta eller når det er ned mot null i lufta. Jeg har også sett at folk reiser to vinduer mot hverandre , da blir det helt åpent i begge ender, men fanger mye varme likevel. Det passer kanskje særlig når plantene begynner å bli større.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg labine Man Mai 02, 2016 12:12

Tusen takk for svar! jeg tenker også litt sånn at for mye plass mellom er bortkasta plass. Men da skal jeg iallefall sørge for at trillebåra kommer greit i mellom og lage en måte å få snudd den på også.
Håper på å få tak i vinduer som kan åpnes slik at det ikke blir for varmt, og kanskje også to til hver kasse så jeg kan sette opp mot hverandre :)
labine

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester