Fløibane

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fløibane

Innlegg BjørnT Tor Aug 18, 2005 11:30

Vi bor på en haug godt og vel 40 trappetrinn + 10 meter bratt vei over garasjen (og dermed veien). Til daglig er dette bare velkommen trim, men når tunge ting skal opp til huset sliter vi. Støpe- og mureprosjekter blir lagt på is siden det blir fryktelig tungt å bære stein og sand opp trappene. :?
Jeg tenkte at løsningen kanskje er å lage en "Fløibane", en vogn på skinner som kan trekkes av en elektrisk vinsj. :)
Noen som har gjort noe lignende eller har gode idéer til løsning? Skinnemateriale, vinsj, etc?
BjørnT H1/H2
Brukerens avatar
BjørnT
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Berit Fre Aug 19, 2005 14:29

Fiffig ide! Jeg vet om flere som kunne ha nytte av noe slikt.
Det vil ikke være enkere å lage taubane, da, enn å bruke skinner? Men ikke så diskret naturligvis. Venter spent på fortsettelsen!
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Fre Aug 19, 2005 15:29

dette var noe som kunne være veldig aktuellt for meg også, blir gjerne med i denne tenketanken. ;)
Biltema har en vinsj nå, til 600 kr. som greier 1000 kg ved 20 graders helling, Jeg har tenkt på en løsning med å bare legge ut planker, dit det er behov, og bruke et understell fra en barnevogn som chassi for en kasse.
Taubane, eller transportbånd ville nok vært det beste, men det er mye mer komplisert å få montert, og ikke særlig fleksibelt hvis det ikke er transport mellom de samme punktene hver gang

Tenke, tenke,
Plankene kan få kanter, og lages som "skinnesegmenter", slik at trallen
følger sporet? Hvordan skjøte sammen slike segmenter?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Fre Aug 19, 2005 15:38

En hyttenabo har laget "taubane" av to wirere og spikret en kasse til som går frem og tilbake, med en sånn "spole" i toppen.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Aug 19, 2005 15:45

Mona O. skrev:En hyttenabo har laget "taubane" av to wirere og spikret en kasse til som går frem og tilbake, med en sånn "spole" i toppen.

-kan du lage en slags skisse, eller få han til å fortelle litt?

På vestlandet var det jo tidligere enkelte gårder som hadde taubaner for å frakte ting til uveisomme plasser.
Og jeg har sett ganske "hjemmesnekrede" taubaner over dramatiske fjelljuv i Andesfjellene. Jeg ble både syk og svimmel bare av å se slikt. Men noe tegninger har jeg ikke.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Fre Aug 19, 2005 16:17

Dette vekker gjenklang i ei jente fra vestlandsfjord. Fjellgardane i fjorden der jeg har vokst opp, hadde vel løpestreng de fleste, tror jeg. Det var nå før min tid, da :^: , så vidt det var. Men altså;

Herer bilde av kurv på vei fra fjorden opp til en gård som heter Knivsflå i Storfjorden, nær Geiranger, og herhar dere ei mast og fjord/ferge langt nede. Er det ikke flott?!!
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Karen Fre Aug 19, 2005 17:03

calypso skrev:Tenke, tenke,
Plankene kan få kanter, og lages som "skinnesegmenter", slik at trallen
følger sporet? Hvordan skjøte sammen slike segmenter?

Takbjelkematerialer og takbjelkesko ? De er sterke og jeg tror de fåes i forskjellige vinkler.
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg tullerusk Fre Aug 19, 2005 17:06

jeg hvet det finnes trillebårer med motor som er med på å treke tunge lass opp bakker. Hadde det vært et alternativ ???
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Fre Aug 19, 2005 17:15

Noe med hjul på som kan dras opp med en vinsj i en rutsjebane (blir som en stor, ensporet bane) ? Evt. foret med en slags gummimatte.
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BjørnT Fre Aug 19, 2005 22:04

Takk for gode idéer :)
Motorisert trillebår er nok ikke aktuelt, fordi det er for bratt og bløtt. Dessuten koster de vel en del? Taubake blir litt voldsomt. Rutsjebane blir nok nedstemt av fruen (Skal du ha noe så stort og stygt i hagen?? Kommer ikke på tale :lol: ) Tanken er å kunne kjøre trillebåren full av sand eller ved rett inn på vognen, få hele stasen trukket opp, og kjøre trillebåren rett av vognen. Hele bakken er ca 30 meter. Er ikke enig med meg selv om jeg bare skal lage 15 m "bane" opp til huset, eller om "banen" skal helt opp med en "holdeplass" utenfor huset.
Det går fint an å lage skinnegang av treverk. Impregnert 48 X 98 som skinne, og et terrassebord på "utsiden" av bjelkene for å holde vognen på plass. Dette blir kanskje litt klumpete... :?
Derfor tenkte jeg på stål eller aluminium L-profil med en skinne-"bredde" på 4-5 cm, og kant på utsiden på 2-3 cm. Problemet er at jeg foreløpig ikke har funnet ut hvem som leverer slikt, og jeg er heller ikke noen ekspert i metallsløyd. For å kunne ha rett avstand mellom søylesko eller hva jeg kommer til å fundamentere med trenger jeg å vite stivheten på skinnene. Derfor hadde det vært en del enklere hvis noen hadde laget noe lignende og kunne kommet med konkrete forslag til løsning. :) Men man lærer så lenge man har lever :lol: :lol: Skal nok få det til :)
BjørnT H1/H2
Brukerens avatar
BjørnT

Innlegg Mona O. Fre Aug 19, 2005 22:07

calypso skrev:
Mona O. skrev:En hyttenabo har laget "taubane" av to wirere og spikret en kasse til som går frem og tilbake, med en sånn "spole" i toppen.

-kan du lage en slags skisse, eller få han til å fortelle litt?

På vestlandet var det jo tidligere enkelte gårder som hadde taubaner for å frakte ting til uveisomme plasser.
Og jeg har sett ganske "hjemmesnekrede" taubaner over dramatiske fjelljuv i Andesfjellene. Jeg ble både syk og svimmel bare av å se slikt. Men noe tegninger har jeg ikke.

Jeg tror ikke jeg skal prøve meg på noe mer forklaring enn at det er en vire som er festet i begge ender, vogna er hjemmesnekret med en talje i toppen, og jeg tror de drar den frem og tilbake ved hjelp av et tau. Skal få tatt et bilde neste gang jeg er på de kanter.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg RandiF Fre Aug 19, 2005 22:13

I Florø har vi en vernet bedrift som lager mekaniske ting og tang i metall for folk. Bedriften heter Origod: http://www.origod.no/hoved.html

Siden du bor i "Søndre NordHordland" er kanskje ikke veien for lang....? 8) . Eller i allefall kunne kanskje en telefon til dem være nyttig? Bare et tips, vet ikke om det er noe for deg, men.....
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BjørnT Lør Aug 20, 2005 21:04

Ikke dumt, Randi! :) Har du noen idé om prisnivået? Kjenner flere med campingcruiser som stadig vekk er på Hjørnevikbua 8)
Skal jamen ta en telefon til Origod. De kan sannsynligvis sveise sammen understellet til vognen for meg :) Skinnene må jeg da klare å skaffe i Bergen.
Tusen takk for tipset :)
BjørnT H1/H2
Brukerens avatar
BjørnT

Innlegg BjørnT Tir Sep 13, 2005 12:31

En liten oppdatering...
Jeg har snakket med Origod. De kunne antaglig hjelpe meg, men hadde det svært travelt. De skulle sende meg en pris når de fikk hodet over vannet. Kjekt det går bra for dem :lol:
Søkte på Gule Sider etter "smed", for det er jo egentlig det jeg trenger :lol: Fant et firma i Bergen som heter Dahle Mekanisk Verksted. Karen jeg snakket med var med på notene og var formelig med på en idédugnad på telefonen :o Han ruset pris for vogn og materialer til skinnegang i rustfritt stål til 15 000, selvsagt med alle forbehold. Jeg må selvsagt ta grunnarbeidet selv. :? Med elektrisk vinsj, betong pluss pluss kommer det nok på et sted rundt 20 000. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre i vinter innimellom vedhoggingen! :lol: :lol:
Hvis det er interesse for det kan jeg legge ut bilder og planer etterhvert som de materialiserer seg. :)
BjørnT H1/H2
Brukerens avatar
BjørnT

Innlegg RandiF Tir Sep 13, 2005 14:03

Da kan du jo bruke forslaget og be Origod også om et prisoverslag for samme løsningen..... ;)
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BjørnT Ons Sep 14, 2005 8:50

Origod skulle sende meg en pris, men som nevnt hadde de det fryktelig travelt. Jeg har litt samme følelsen som jeg får på restauranter der det tar fryktelig lang tid før de kommer med menyen. Da begynner jeg å lure på hvor lang tid det tar før maten kommer ;)
Men jeg skal gi dem sjansen :lol:
BjørnT H1/H2
Brukerens avatar
BjørnT

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester