Naturlig dam

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Naturlig dam

Innlegg ah09 Tor Mai 31, 2012 13:32

Jeg ønsker å lage en naturlig dam, som pinnsvin, frosker, fugler o.l kan bruke, har søkt my eå sett på hvordan jeg vil at den skal se ut, men er litt usikker på valg av størrelse osv,er det noen erfarne dam eiere som kan gi meg noen tips til hva jeg bør gjøre i forhold til det, å evt andre tips også, som jeg ikke kommer på nå siden jeg ikke har gjort det før.

Jeg har ikke tenkt å ha filter osv, siden jeg ikke skal ha fisk oppi der, er det sånn dere andre og gjør når dere har naturlig dam?
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

http://ah09-magnolia.blogspot.com/
Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Naturlig dam

Innlegg aimar Fre Jun 01, 2012 20:27

En naturlig dam kan være i alle mulige størrelser. Men det er noen regler dersom du vil ha den over 20 cm dyp. Da må du kanskje gjerde inn dammen eller tomta, og prosjektet må kanskje byggeanmeldes, nabovarsel mm. Sjekk med kommunen du bor i, praksis varierer litt, men uansett er det viktig å tenke sikkerhet, så kanskje du ikke bør ha den mer enn 20 cm dyp. Slake damkanter er bedre enn steile/bratte både med tanke på sikkerhet og for piggsvin m.m. som vil ha en slurk vann.

20 cm dybde er nok til de fleste vannplanter, men ikke til vannliljer. Det går an å grave en dypere kulp i midten til vannliljer, og så legge en kraftig netting/armeringsnett slik at det i praksis bare blir 20 cm her også. For å klare å holde reint vann uten filter, bør halvparten av vannflaten være beplantet. Full sol kan også gi mye algevekst, halvskygge er best. Et tre eller noen busker på sørsiden av dammen vil gi litt skygge, men husk at mye bladfall gir ekstra næring i vannet, og dermed mer algevekst. Så det kan være lurt å bruke einer, thuja eller annet vintergrønt nærmest dammen.

Ved siden av dammen kan du bygge en steirøys som overvintringsplass for frosk og salamander. Sett gjerne også opp noen rugekasser til fuglene i nærheten av dammen, gjerne kasser til fluesnapper. Har du bra med småfugler, så vil du ikke oppleve mye mygg rundt dammen. Det går også an å lage en slags overvintringskasse for piggsvin, gjerne i forbindelse med en kompostbinge. Piggsvina er flinke til å ta snegler. Men også uten disse tiltakene vil du oppleve et økt dyreliv, desom du anlegger en dam, liten eller stor.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Naturlig dam

Innlegg ah09 Søn Jun 03, 2012 13:44

Tusen takk for kjempeflott svar, skal ta alle rådene til etterretning, å sette igang, så snart jeg er ferdig med kjøkkenhagen :D Tusen takk skal du ha, var mye der jeg ikke hadde tenkt på, feks det med steinrøysen :)
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

http://ah09-magnolia.blogspot.com/
Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest