Uønsket snegletype?

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Uønsket snegletype?

Innlegg torunn Søn Aug 12, 2012 18:14

Jeg har mer enn pytt, men det er nå vann der. Ingen pumpe, denne pytten er meget liten. 1mx0,5m, og med steinlag i bunnen, så den er ikke dypere enn 0,3, og er et vannspeil, fuglebad etc i hagen. Den har i vår fått Mini dunkjevle (rensende) , sjøblad( for luft) og en krabbeklo (flyteplante som skal lage oksygen den også) Disse vokser skte, pga den dårlige sommeren. Ingen pumpe. Fyller på vann når det blir lite. Ikke noe algevekst, mye sol, når den er her. I pytten lever mygglarver (men de forsvinner ved vind, som det er endel av Og 3 snegler. Dette er snegler med hus, og spiss sneglehus. I området fra før bor det vanlig svartsnegl (mulig brunsnegl, som i såfall jeg ikke ser) og gulhuset snegl. Og ellers i fjæra bor det selvsagt snagl med hus, men de finner vi jo bare tomme på land ved fjøre sjø. Plantene ble kjøpt på nettbutikk i Norge.
Som det ser ut for meg beiter sneglene fram og tilbake på steinene, det er jo et lag på steinene. Og på planten Krabbeklo, men ikke på selve planten. Mer på overflaten der også. Planten er ikke skadet.
Bør jeg fjerne disse sneglene, forde de overvintrer og formerer seg grasalt? Eller er de nyttedyr.
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Uønsket snegletype?

Innlegg strikkelises Søn Aug 12, 2012 19:08

hvor store er sneglene?
Brukerens avatar
strikkelises

Innlegg torunn Man Aug 13, 2012 15:50

De er vel 1,5-2,5 cm sneglehus nå, den største, den lot seg fotografere, den jobber ganske rask til :snegle: å være, men er tatt m mobilkamera og den er gråere enn foto-ikke så svart i tegningene.....
Vedlegg
414826_3450314572407_321280520_o.jpg
414826_3450314572407_321280520_o.jpg (118.59 KiB) Vist 1076 ganger
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn

Innlegg Arild Man Aug 13, 2012 16:47

De er ikke så vanlige i hager som den vanlige med gult hus, sikkert fordi du har dam som gjør at de trives. De gjør jo nytte ved å spise alger og grønske, og de har skjelden om noen gang vært et problem på samme måte som åker- og brunsnegl. Jeg kan enkelte ganger plukke en del hagesnegl (de med gult hus) av klematisen, men kan ikke se nevneværdige skader.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg torunn Man Aug 13, 2012 17:37

Arild skrev:De er ikke så vanlige i hager som den vanlige med gult hus, sikkert fordi du har dam som gjør at de trives. De gjør jo nytte ved å spise alger og grønske, og de har skjelden om noen gang vært et problem på samme måte som åker- og brunsnegl. Jeg kan enkelte ganger plukke en del hagesnegl (de med gult hus) av klematisen, men kan ikke se nevneværdige skader.

Jeg beundrer deres iver på algefronten, snegle er ikke rettferdig her. Her på stranda har vi mange gule, oppetter husvegg og de er på stuevinduet, he he, det rager 10 meter i været. Regnet pisker bort slimet. Plukker dem aldri, ser ingen skader her. Finner heldigvis bare en sjelden svartskogsnegle, ingen brune framundfølk ennå....
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn

Innlegg torunn Tir Aug 14, 2012 17:55

I går så jeg to, i dag 5....!!!
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn