Sildrende bekk?

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sildrende bekk?

Innlegg polly Lør Jul 27, 2013 15:27

Hei er det noen som har tips eller triks til å lage en bekk med mye sildring (lyd)?

På første forsøk ble det nesten ikke en lyd... :shock:

Hilsen Pål
---===POLLY===---
polly
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Sildrende bekk?

Innlegg magnolia Lør Jul 27, 2013 17:58

Hvis du lager bekken med litt fall og med litt høye "etasjer", må det vel i det minste bli litt plask.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Lør Jul 27, 2013 18:07

Jeg tror du må ha forholdsvis krafig pumpe og mye vann, for å lage en skikkelig "sildrebekk". I tillegg må det nok, som nevnt også være litt godt fall og hindringer som gjør at vannet må skifte retning.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tigertina Søn Jul 28, 2013 20:01

Jeg har sildrebekk med lyd :D Det bør være godt med fall, etasjer, og gjerne hardt underlag. Hos meg renner vannet nedover ett bratt naturlig fjell, med flere små fall.
Best lyd blir det om det blir bittesmå "kulper", eller vannansamlinger som vannet ovenfra plasker ned i :)
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg polly Tir Jul 30, 2013 19:25

Mye gode tips her ja. Jeg hadde en del kulper i min første versjon men vannet rant bare over kanten istedenfor å falle rett ned. Skal prøve å gjøre litt om på ting og tang og se om det hjelper. Godt det er lenge igjen av hagesesongen fortsatt :regn:
---===POLLY===---
polly

Innlegg BenteBjo Man Aug 05, 2013 20:28

Her har vi ein bekk / elv som sildrer fint .Den er smal og ca.fire meter lang , og halvannen meter høgere enn overflaten på dammen. Pumpen gjør 15000 l.i timen. Det går veldig fint. Vi skal lage ein breiare elv no på seinsommaren . Då ser me for oss at pumpe nr.2 og må lede returvatnet opp der elven starter.
Dammen vår er nesten 10000 liter. Etter vi fekk fleire Koier, vart det behov for pumpe og filter nr 2. Det blir visst aldrig heilt nok filtrering når det er ein del fisk. Her er ca 30 fisker pluss yngelet.
Siden du spør om tips, vil eg minne på å ha salt i. Det vet du sikkert. Men eg vart overaska då eg fekk greie på det. Det er 1l.salt pr 1000 liter mannen min har oppi. Dammen er hans store glede i hagen :)
Det er jo gøy då ! I løpet av vår og sommar har gullfiskane fått ein heil del små ynglinger. Koien er visst ikkje så lett å få unger frå i så pass små dammer. Men gullfiskene klarer seg :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg TiNi Tir Aug 06, 2013 12:48

Det sildrer her hos meg også men det er slettes ikke fra noen bekk :evil: :regn: :regn: :regn: snufs
Hilsen TiNi

Det jenter vil det får de til !
Brukerens avatar
TiNi
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Pascale Tir Aug 27, 2013 12:01

Jeg er så glad i rennende vann at jeg har en bek i et akvarium i stua. Men der blir det gjerne litt for mye av det gode og for å få mindre sildring fyller jeg med stein der vannet faller. Altså vann som faller på vann lager veldig mye mer lydd en vann som faller på stein.
Brukerens avatar
Pascale

Innlegg Pascale Tir Aug 27, 2013 12:01

Jeg er så glad i rennende vann at jeg har en bek i et akvarium i stua. Men der blir det gjerne litt for mye av det gode og for å få mindre sildring fyller jeg med stein der vannet faller. Altså vann som faller på vann lager veldig mye mer lydd en vann som faller på stein.
Brukerens avatar
Pascale

Innlegg tujahekk Lør Okt 12, 2013 13:12

Vannet burde falle rett ned i annet vann som Pascale påpeker, ellers er høyden på vannfallet ganske propotional med lyden den lager. Vet at noen har laget vannfall som går ut fra taket og lander i dammen..
tujahekk

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest