Engledammen endelikt?

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Engledammen endelikt?

Innlegg dryasanne Man Feb 24, 2014 11:23

Trenger noen å skravle med :-)
altså, her på Orkanger ikke langt fra Trondhjem, kunne vi drevet uti haven og stelt siden desember. Ingen snø, litt is her og der.
jeg ser hvor skoen trykker og hvor elendig det står til med dammen min hver eneste dag når jeg er ut å lufter Borga.

Enten må jeg bare avslutte dammen, fylle i litt jord og anlegge staudebed. Plen er uaktuellt, av ymse grunner.

Eller.... Dammen min er nå 2 meter x 1.50. Og dybden er tja såvidt halvmeter på det dypeste, det meste er stein og grums. Alle planter er steindøe, det sørget vinteren 2012/ 2013 for. Jeg skal absolutt ikke ha fisk (har desverre et mislykket akvarieforsøk jeg ikke klarer å tenke på).

Ettersom det fremdeles er februar, er det god tid til å ordne seg til sesongen/ tela slipper engang i mai (kanskje før i år).

Hva kan jeg gå på trynet på hvis jeg nå leier meg en minigraver, den minste på 1.1 tonn, dra ned på Grønnøra og kjører den hjem og begynner å graaave ?

Jeg må ha et strømuttak for pumpa ved dammen, det blir vel en del tusen. Jeg må vel søke Orkdal kommune etter som jeg har tenkt meg nedpå 1 meter og 5o cm, det blir vel en tusenlapp eller to. Jeg må ha ny damduk, den er dyr. Jeg må ha en del pen rund elvagrus, får bare tak i det på felleskjøpet i Trondheim/ 150,- for 25 kg sekk. Jeg må ha .. Jeg ønsker bare 5 planter nå i år. 3 nykkeroser, en rød, to hvite. 1 typha, 1 butomus. Har masse pen kanststein.

Noen som vet om jeg slipper bunnfrysinga hvis jeg går ned på 1.50m

Dette ble mye surr. Jeg har ingen å prate med. Håper noen kan forbarme seg. Jeg har mest lyst til å legge igjen sjiten, men botanikeren i meg gråter på den tanken. Men er de ti tusen norske krona dette alt sansynlig vil koste meg - verdt det ?
Tempus fugit! Memento mori!
!
Brukerens avatar
dryasanne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Engledammen endelikt?

Innlegg orm Man Feb 24, 2014 16:00

Kan godt prate litt jeg, men dammer har jeg lite greie på. Har riktig nok en dam på fjellet, men den er mer el. mindre naturlig og det hender at den ikke fryser igjen i det hele tatt. Jeg har heller ikke plantet noe der, men ser en selje har grodd fast på kanten. Nå kunne denne dammen vært dypere enn den er, og etter som vi skal skravle, kan jeg fortelle hvorfor. Jeg har en stor, sterk sønn. Han har styra litt med vannet, som det er mye av, der oppe. Gravd kulper i bekken og sånn. Han gikk også løs på dammen for å gjøre den dypere. Nå hadde vi akkurat da fått vårt første barnebarn, og svigersønnen (faren) gikk også løs på dammen for å gjøre den grunnere. Eller den siste gravinga har jeg ikke greid å få fylt opp dammen igjen. Vannet finner veien ut selv om jeg tetter igjen etter svigersønnen. Det kunne jo blitt en fin kulp å dyppe seg i nå når barnebarna er vokst til.

Tror det skal graves dypt for å sikre seg mot gjenfrysing. Man vet aldri hvordan vintrene blir, men man kan ta opp f.eks. vannliljer og oppbevare dem frostfritt over vinteren. Dammen din var jo så fin, drysanne. :) Den kan sikkert bli like fin igjen om du rensker opp litt og får tak i noen nye planter. Noen vintre er hardere mot plantene enn andre. I fjor vår hadde det gått hardt ut over de fleste busker som har stått i hagen vår i årevis og greid seg fint. Noen var døde og andre hadde fått en hard medfart. Slik var det hos mange i vår landsdel. Det var ikke annet å gjøre enn å skjære ned alt som var dødt, og håpe på at resten kom seg etter hvert. Alt ser dessuten så møkkete og stygt ut om våren. Kanskje har mer greid seg enn du tror nå.
Ellers har jeg vel lest noe om plastkuler i vannet o.s.v.. Det har vært skrevet noe om dette før her inne om det fremdeles ligger her etter oppgraderingen. Kanskje husker andre det selv om det er litt stille her inne nå.
:klem: fra meg!
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Feb 24, 2014 16:31

Jeg tror jeg ville spart de pengene jeg! Men det er meg, da. Jeg ville gravd igjen, slik at jeg fikk et litt sumpete bed av det, hvis det går an. Og så ville jeg plantet sånne planter som vil ha det litt vått.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tigertina Man Feb 24, 2014 18:20

Jeg lagde dammen grunnere jeg, for lettere å kunne tømme og vedlikeholde den! Så nå er den ca 50-60 cm på det dypeste. Jeg legger på en isoporplate med varmekolbe under om høsten, denne holde liv i fiskene, og jammen har det gått bra med nøkkeroser, til tross for at "resten av" hagen tok kvelden i fjor vinter. Dammen er ikke stor, og var så og si bunnfryst, utenom under isoporen! :)

Ønsker du dam så sterkt at du vil bruke pengene, eller ikke? Der er det nok bare du som kan ta avgjørelsen.
Jeg valgte grunnere dam, og det har fungert her altså :)
Har fremdeles bare skjøteledning (hysj da!), i mangel på lysten til å grave i hardpakket grus over veien, så en nedgravd strømkabel fra hus/garasjevegg til dammen, ville jeg vurdert om jeg var deg. Men å grave så dypt som du nevner, og bruke så mye penger på damduk og alt annet av dette kostbare, blir kanskje litt voldsomt om du er lei hele skiten....... xx(
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg dryasanne Tir Feb 25, 2014 7:55

Dammen din var jo så fin, drysanne.

åååh, hvor det varmet å høre!

Først det negative. Ifjor vår, våren 2013, da jeg skulle bynne på´n igjen i Englehaven, så æ fort hvor skadet hagen var etter den snøfattige vinteren. Plena forble død og grå, først etter plenresk og såing fikk den et grønnskjær igjen i slutten av august. Alle, alle plantene mine var affisert. Alle rosebusker døde, de fleste staudene likeens, Engledammen livløs og det ble aldri noe liv i dammen. Fordi jeg ga opp, for å få til noe som blomstret måtte jeg bla opp tusenlapper.

Så det positive. Man bor tross alt i Trøndelag. Her reiner det konstant. Gamle bondestauder fra Orkdal dauer aldri. Det er mye myr og bekker omkring. Så Engledammen fikk seg noen nye planter fra Follobekken og Skaunamarka - Bekkhov og Myrhatt.

Jeg ga opp Englehaven stort sett og lot dammens seile sin egen sjø, utett som den var, og en strømledning (tretti meter skjøeledning nedgravd i plena) som ikke var hel.

Det ble derfor arbeidet mest på Amergaisa, grusdungen jeg så for meg Smotta i Ramsfjella. Men altså bare en grusdunge, ingen dybde, og frosten tok første vinter det meste der også.

Så i august 2013 i fjor sommer så det slik ut, det er dette jeg minnast så vel, derfor gråter jeg på tanken av å grevva igjen dette:

Engledammen:
Bilde

Amergaisa:
Bilde
!
Brukerens avatar
dryasanne

Innlegg Tigertina Tir Feb 25, 2014 12:43

Du har en kjempefin dam, med fint område rundt, så det vil jo være ille trist å fylle den igjen.. :klem:
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Tir Feb 25, 2014 15:26

Kjempefin dam selv i fjor. :sikle: Dette kan du da være fornøyd med. Leit at dammen er utett, men er det så mye lekkasje? Skjøteledningen må du vel grave opp om du skal ha strøm fram til dammen. Kanskje kan elektrikere finne ut hvor det er brudd. Sjekk tilkoplingene på endepunktene først om du ikke har gjort det. Hadde du ny ledning da du gravde den ned, er det jo litt rart at det er brudd på den - om du ikke har satt spaden i den. Du har ikke ledningen liggende i plastrør da? Det går jo også å ha en ledning liggende oppå jorda - litt midlertidig - om man er forsiktig, og så ta den inn om vinteren.
Det ordner seg nok skal du se.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg dryasanne Tir Feb 25, 2014 21:12

Det er en - nei to ting jeg må vite/finne utav.

a) Må jeg søke bygningsrådet i Orkdal for å grave meg ned ddypere enn en halvmetern??
må jeg det og må jeg betale noen tusener for det, så er Engledammen historie, det blir staudebed.

b) Hva vil en en sånn elektriker koste for å sette opp en strøm"påle¨ ute ved dammen min?
Kan jeg gjøre noen selve, legge ut kabel, mens elektriker kobler seg på på huset mitt og ut ved dammen??
Blir denne strømpålen på mange tusen, med mange timer elektriker og elektriker som leier sin egen gravemaskin -
så er Engledammen historie, det blir staudebed.

Det er der det trykker, hva må jeg gjøre ifht kommunen og elektriker regninga.

Minigravern koster meg 1500,- for en dag, det fikser jeg.

Dammen er utett, den ser slik ut som på bildet noen timer, så ser vi grushaugen bare inni der.
Jeg har IKKE vannkrane i hagen. Jeg har en dårlig og tynn haveslange på 30 meter, det er slik jeg etterfyller, en kjempejobb hvergang.

Lekkasjen er et sted på midten. Jeg hadde ikke råd til ordntli duk da jeg startet opp, det ligger en billig pvc duk i bånn, i to biter med overlapp, ikke sveiset ihop, jeg håpet at vannttrykk/ sanda skulle tette skjøten...

Hvor skjøtekablene min er sunn, tja, det kan være slåmaskina som har tatt den. Men helst at det er en knekk inne ved kontakten på verandaen. Famt aldri utav dette i fjor. Dette er forøvrig skjøteledning nr to på to år jeg nå har tatt knekken på,

Engledammen ved stranden, august 2013:

Bilde

PS,
glemte formann i borettslaget. Hver gang vi to er usemde om ett eller annet, truer han med å ta styrevedtak på hageanlegget mitt. Nei du skal ikke ha noen vakkre blomsterbed der nei! Der skal være grønn plen som vi pensjonister skal sitte i det grønne og bespise våre vafler!!
Men vi er stort sett venner. Da får jeg masse skryt om haven og spesiellt dammen. Problemet her er at formannen er "på livstid", ingen annen som bor her er i nærheten av å ville ta på seg vervet som forman, og de som bor her, flytter bare når Han i himmelen kaller....
!
Brukerens avatar
dryasanne

Innlegg timanna Tir Feb 25, 2014 21:18

Det var jo en fin dam, da! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg dryasanne Ons Feb 26, 2014 0:11

Jau, jeg går i barndommen:-)

Vet ikke om noen her har overvært en real midsommar i Sverige ?? Jeg har heller ikke det, men jeg har botanisert omkring Mälaren på DEN tiden. Litt tidilig for den fineste vannbotanikken, men det er skire grønt og vakker sommer overalt på landsbygden!

Det var i mine studiedager for tredve år siden. Tror aldri jeg får tilbake slike gode minner. Man var ung og sprek og bodde i "telt".

Det er derfor jeg bygde Engledammen. For å trykke tapte minner til mitt bryst. Med røde nøkkeroser, dunkjevle og piggknopp i dammen den første sommeren, VAR jeg i Mariefred midsommars, jeg trengte ikke å lukke øynene, jeg bare glodde intenst ned på midten av dammen.

Frågan er hvor mye verdt er det å ta vare på slike minner.... Jeg bare undres....

Dette bildet er ikke fra Mälaren, men Engledammen første sommeren. Ikke bra for en blomsterelsker, men en fryd for enhver botaniker, med rød nykkerose, Stratiotes, Lemna, Trapa, Typha, Sparganium -- akkurat som de aller fleste sør-norske (akershus og østføld særlig) og sør-svenske dammane så ut før krigen, før det moderne landbruket la alt biologisk mangfold under plogen til silo og storfedrift....

Bilde
!
Brukerens avatar
dryasanne

Innlegg Nienna Ons Feb 26, 2014 18:34

Ikke gi opp Engledammen! Du kan legge ny damduk oppå den gamle utette. I min forrige hage hadde jeg en liten grunn dam uten pumpe, og et lite springvann med skjøteledning inn i huset. Hadde bare springvannet gående på fine dager da jeg var ute. Men for at det ikke skal bli et gjørmehull må du rense den for vissent løv ganske ofte. Og det er ikke så vanskelig i en grunn dam. Men sånn er jo hagelivet. Alt krever stell :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg dryasanne Ons Feb 26, 2014 20:26

Har nå lest opp igjen alle inleggg jeg har skrevet om min hagedam her. Ser nå enda en grunn til at jeg graver igjen dammen, må ha ny duk. Sånt finns itj her i dalen. Den må kjøpes utafra. Men frakta blir vanvittig at de e bare å gi opp.Snakker her om små butikka i Oslo - ikke elkjop med avtale hos Postverket.

Æ får berre si takk for oppmerksomheten. Det blir altså staudebed. Artig nok det å.

Bilde
!
Brukerens avatar
dryasanne

Innlegg dryasanne Ons Okt 15, 2014 15:49

Som ps. Engledammen overlevde min dype depresjon hist.

Tømte og rensket den, fylte den opp. Formedelst stor restaurering av leiligheten, ble d aldri noe stor dam drift dette år. Men leilgheten var ferdig medio september. Da var jeg på vei uti dam og hage for å bringe det også til fordums storhet. Dagen etterpå var jeg sengeliggende pga gammelmanns vannkoppa ( helvetesild). Er såvidt ferdig med det. Kunne tenkt meg å gjøre litt havearbeid. Men no er hage og delvis dam sterkt nedfrosse, vinteren har tatt strupetak på hele greia.

Sånn går no dagan i Trøndelag ;)
!
Brukerens avatar
dryasanne

Innlegg toveve Ons Okt 15, 2014 16:34

dryasanne skrev:Som ps. Engledammen overlevde min dype depresjon hist.

Tømte og rensket den, fylte den opp. Formedelst stor restaurering av leiligheten, ble d aldri noe stor dam drift dette år. Men leilgheten var ferdig medio september. Da var jeg på vei uti dam og hage for å bringe det også til fordums storhet. Dagen etterpå var jeg sengeliggende pga gammelmanns vannkoppa ( helvetesild). Er såvidt ferdig med det. Kunne tenkt meg å gjøre litt havearbeid. Men no er hage og delvis dam sterkt nedfrosse, vinteren har tatt strupetak på hele greia.

Sånn går no dagan i Trøndelag ;)

Så bra at hagedammen fremdeles eksisterer. Jeg synes den ser flott ut, men det er sikkert slitsomt å stadig fylle opp igen vann hvis den fremdeles lekker.
Ergelig at hufsa har tatt tak i hagen allerede. Her er vi ikke helt klare for vinteren ennå men det trues med snø i natt.

Det kommer sommer igjen, og da er det bare å begynne på igjen :jump:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest