Skal lage hagedam

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Skal lage hagedam

Innlegg AreBare Søn Jul 17, 2016 19:16

Ja, da har jeg endelig bestemt meg for å lage en dam. Arbeidet starter ikke før til neste år, men vil gjerne ha noen tips her for å unngå de største tabbene.

Hvor handler man damrekvisita? Hva trengs til en dam med fisk og fossefall? Hvor dyp bør den være for at fisken kan overvintre? Hvor handler man vannliljer? Hvilke andre planter egner seg i dam?

Noe annet jeg bør tenke på?

:gira:
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Skal lage hagedam

Innlegg Vigdis Søn Jul 17, 2016 19:37

Det blir spennende å følge med på!
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Jul 17, 2016 20:27

Jeg har flere dammer, men har ikke satset på fisk. Tror at en dam med fisk som skal overvintre i dammen må være minst en meter dyp slik at den ikke bunnfryser. Den dypeste dammen hos oss er ca 70 cm på det dypeste.
Jeg vil råde deg til å lage dammen så stor som mulig, og samtidig anlegge en stor nok gruntvanns og sumpsone. Da kan du plante veldig mye spennende i tillegg til vannliljer. Det er noe jeg angrer på at vi ikke gjorde, har bare en "hattehylle" langs en tredjedel av den største dammen. Hadde iris i potter der en stund, men de vokste for fort ut av pottene, og i fjor gjorde jeg hyllen om til fuglebadestrand. Angrer ikke på det :D Makan til fugleliv skal du lete lenge etter.
Og vannliljene stortrives, Jeg husker ikke lenger hva de het, men jeg har en rødrosa og en lys gul med store blomster. De overvintrer uten problemer, og den røde er nå blitt "flytevannlilje". Måtte skifte duk i den ene dammen i fjor, og da fikk jeg ikke opp hele den store murerbøtten med vannliljen som ikke bare hadde fylt bøtten, men også vokst langt utenfor den. Det endte med at vannliljen ble til fem, og delene ble bare lagt i den andre dammen inntil videre. Så kom vinteren, og jeg regnet med at de hadde krepert. Men nei, de startet å vokse som om ingenting var hendt. Og nå blomstrer de som bare det der de flyter rundt :D

Spesialkurver til planter er ofte for små og for dyre. Vi har altså brukt murerbøtter som er perforert med store hull. Og selv så store bøtter blir for små til en kraftigvoksende vannlilje etter noen år. Det er heller ikke nødvendig å kjøpe dyr granulert leire. Jeg fylte bare opp med grus og leireklumper funnet i hagen. Og nå ser det altså ut til at de ikke trenger noe som helst å vokse i :lol: Og vannet i den dammen med mest vannliljer er betydelig klarere enn i den andre dammen som bare har en liten vannliljeavlegger foreløpig.
Skal du ha fisk tror jeg du må satse på voksevillige vannliljer som fiskene kan søke ly under. Dessuten store steiner på bunnen.

Hove plantesalg i Sandnes har alt til dam, også fisk og planter. Hvis man kjøper fra nettbutikk blir det mye i frakt. Gummiduk er veldig tungt.

Blir veldig gøy å følge deg i dambygging :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Søn Jul 17, 2016 20:50

Du har vel milde vintre der du bor, men 1 meters dybde bør det gjerne være hvis du vil ha fisk. Gullfisk krever ikke like stor dybde som koikarpe. De fleste vannliljer vil også gjerne ha rundt 1 meters dybde, mens de fleste andre vannplanter vil ha det grunnere. Også mange fine planter for sumpområde. Skal du ha fisk bør du ha et filtersystem. Vannplanter kan fungere som biologisk filter, men du bør gjerne ha et filtersystem i tillegg, og hvis vi snakker om koi, så MÅ du ha et filer i tillegg til planter.
Skal du ha gode råd, så gå inn på Norsk Hagedamforening sine sider. Vurder også et medlemskap. Det gir deg gode medlemsrabatter i dambutikkene, så skal du bygge dam, vil du tjene inn medlemskapet fort. Gode dambutikker er bl.a Tropex, Aquaworld og koi.no. De gir deg også gode råd.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AreBare Søn Jul 17, 2016 21:06

Her renner det jo inn nyttig info. Takk alle sammen :)
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg LadyClive Lør Aug 20, 2016 12:58

De har damduk på Hageland Bjørndalsletta (og diverse annet damgreier). Aner ikke om de har stort nok til det prosjektet ditt. Det er flere år siden jeg kjøpte der. Da hadde de damduken på rull, og kuttet etter behov.
LadyClive

Innlegg Dag Lør Aug 20, 2016 13:45

Jeg har forlengst avviklet begge dammene (med to m-er). Den ene dammen var ganske stor og opp til 150 cm dyp. Jeg hadde store koier gående
der. Tok ikke sjansen på å overvintre dem under isen, så jeg tok koiene inn og lot dem overvintre i noen store baljer jeg hadde i kjelleren. Det gikk veldig
fint hver vinter - inntil det ble kuldegrader der og det dannet seg en ishinne på vannet. Da fikk ikke fiskene puste og døde.
I dammen holdt jeg foret i hånda, og da spiste de av hånda mi.
Etter hvert ble det så mye grønske og bladverk i dammene at jeg ikke kunne se fiskene. Så da fiskene døde, avviklet jeg begge dammene.
Men jeg anbefaler å ha fisk i dammen når man likevel får så mye arbeid med den. Det er trivelig med fisk og gjør dammen mer attraktiv.
Mht. duk, fantes det det den gang ulike tykkelser og priser.
Men det viktigste ved en dam, er å holde den rein og ha et system som ikke gjør rengjøringsprosssen for arbeidskrevende. Jeg måtte tappe dem ned og høyttryksspyle
dem flere ganger i løpet av sommeren. Det blir for tungvint.

Det skal bli moro å følge deg til våren når du starter opp.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AreBare Lør Aug 20, 2016 14:50

Jeg skjønner jeg må ha tunga rett i munnen når jeg starter opp med dette prosjektet. Planen er ihvertfall å ha pumpe med filter i en støpt brønn ved siden av dammen. Så kan pumpen pumpe vannet til et utløp som går ned i sumpen, som deretter går via et lite "fossefall" ned i den dypeste dammen med fisk og vannliljer. Tenker også å samtidig støpe ned 2-3 fundamenter like ved brønnen til pumpa der en rambler og noen klematis kan klatre i stolper Så får jeg skjermet det siste innsynet fra naboen. Tror fort det blir et stort prosjekt, selv om dammene ikke blir særlig store. Det er jo mye manuelt og tungt arbeid involvert da man ikke kommer inn med mini-graver.
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Aug 21, 2016 0:54

Vi, dvs. mannen som regel, tar opp vissent løv og annet grums med håv flere ganger i løpet av sesongen. Det må gjøres, ellers får man en lite innbydende dam. Det blir litt som med et bed. Det må ikke få gro igjen med ugress :) Vi har også pumpe og flere vannliljer. Men ikke fisk. Det blir for krevende.
I dag har jeg vært på Flor og Fjære hvor de har mange store og dype dammer. Og fikk høre at Koikarper må ha to meter dybde for å gå i dvale på bunnen under isen. Men at de ikke var skapt for det, og hadde det bedre i temperert vann året rundt. Så de tappet ned dammen og tok fiskene opp, og hadde dem i store kar innendørs om vinteren, og satte dem ut igjen om våren. Mink som tok fisken var også et problem om vinteren. Så det er litt å tenke på om man vil ha fisk. Skulle gjerne hatt noen. Men dammen er bare rundt 70 cm på det dypeste, og ble ikke laget med tanke på fisk.
Selv om det er litt arbeid kunne jeg ikke tenke meg å ikke ha dam :) Og i dag så jeg to slag øyenstikkere som kretset over vannet. En stor brun, og en grønnskimrende. Veldig fine. Og fuglene elsker dammene. Og flaggermusene jakter på insekter over dem. Og jeg bare nyter å se på alle som nyter vann i hagen :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest