Jeg har flere dammer, men har ikke satset på fisk. Tror at en dam med fisk som skal overvintre i dammen må være minst en meter dyp slik at den ikke bunnfryser. Den dypeste dammen hos oss er ca 70 cm på det dypeste.
Jeg vil råde deg til å lage dammen så stor som mulig, og samtidig anlegge en stor nok gruntvanns og sumpsone. Da kan du plante veldig mye spennende i tillegg til vannliljer. Det er noe jeg angrer på at vi ikke gjorde, har bare en "hattehylle" langs en tredjedel av den største dammen. Hadde iris i potter der en stund, men de vokste for fort ut av pottene, og i fjor gjorde jeg hyllen om til fuglebadestrand. Angrer ikke på det

Makan til fugleliv skal du lete lenge etter.
Og vannliljene stortrives, Jeg husker ikke lenger hva de het, men jeg har en rødrosa og en lys gul med store blomster. De overvintrer uten problemer, og den røde er nå blitt "flytevannlilje". Måtte skifte duk i den ene dammen i fjor, og da fikk jeg ikke opp hele den store murerbøtten med vannliljen som ikke bare hadde fylt bøtten, men også vokst langt utenfor den. Det endte med at vannliljen ble til fem, og delene ble bare lagt i den andre dammen inntil videre. Så kom vinteren, og jeg regnet med at de hadde krepert. Men nei, de startet å vokse som om ingenting var hendt. Og nå blomstrer de som bare det der de flyter rundt
Spesialkurver til planter er ofte for små og for dyre. Vi har altså brukt murerbøtter som er perforert med store hull. Og selv så store bøtter blir for små til en kraftigvoksende vannlilje etter noen år. Det er heller ikke nødvendig å kjøpe dyr granulert leire. Jeg fylte bare opp med grus og leireklumper funnet i hagen. Og nå ser det altså ut til at de ikke trenger noe som helst å vokse i

Og vannet i den dammen med mest vannliljer er betydelig klarere enn i den andre dammen som bare har en liten vannliljeavlegger foreløpig.
Skal du ha fisk tror jeg du må satse på voksevillige vannliljer som fiskene kan søke ly under. Dessuten store steiner på bunnen.
Hove plantesalg i Sandnes har alt til dam, også fisk og planter. Hvis man kjøper fra nettbutikk blir det mye i frakt. Gummiduk er veldig tungt.
Blir veldig gøy å følge deg i dambygging