Installere Gimp for Windows, lag en avatar. *Oppdatert*

Spørsmål og innlegg som angår fotografering i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Installere Gimp for Windows, lag en avatar. *Oppdatert*

Innlegg Inger Karin Lør Mai 03, 2008 11:04

GIMP er et meget bra bildebehandlingsprogram, og det er gratis (Open source). Gimp har eksistert i mange år for linux, men etterhvert er det også blitt laget for bruk på Windows!

Bilde

Du kan laste det ned herfra:

http://gimp-win.sourceforge.net/
Velg Download -> Stable version

Jeg velger å laste ned til en egen mappe:

GIMP for Windows

Du kan også laste ned:

GIMP Help

- vær oppmerksom på at dette er en relativt stor fil.

(Jeg velger å åpne hver av download-linkene i nytt vindu.)

Installere Gimp:

Dobbeltklikk installasjonsprogrammet og gå gjennom installasjonen.

Installere ev. Gimp Help på samme måten.

Bilderedigering:

Når du skal arbeide med bilder, pass på at du har kopier av dem. Ikke arbeide med originalbildet, men kopiere dem til en annen katalog for å redigere dem. Da slipper du å få ødelagt originalbildet ditt ved uhell.

Start Gimp ved å dobbeltklikke ikonet for "Wilbur" på skrivebordet, eller velg Gimp fra menyen.

Velg fil -> åpne og hent bildefilen du vil redigere.

Bildet åpnes i et separat vindu.

Bildet du kan se kan du zoome ut og inn med + og -

Fra vinduet der gimp-menyen er velger du den stiplede firkanten øverst til venstre ved å klikke på den. Denne er til å velge ut områder fra bildet.

(Illustrasjonene her er klikkbare: klikk på dem for å se detaljerte bilder! :-) )

Bilde

Velg ut et kvadratisk snitt (du ser nederst på bildevinduet hvor mange pixler høyt/bredt utsnittet blir).

Velg: Bilde -> Beskjær til utvalg

Bilde

Du skal nå ha fått et bilde som kun inneholder det innenfor det valgte området (innenfor den stiplede linjen).
Nå må bildet tilpasses i størrelse:

Velg: Bilde -> Skaler bilde

Bilde

Avatarene i forumet vårt bør være 80 x 80 pixler (ikke større!), så velg dette under bildestørrelse.
Klikk "skaler".
Nå er bildet i avatarstørrelse.

Lagre avataren der du skal ha den (Fil -> lagre som), gi den et passende navn uten særnorske tegn: min-blaaveis-64.jpg
Du får også adgang til å velge bl.a. jpeg-kvalitet (quality), ca. 75-85 er passende til bruk på nettet. Til avataren kan du gjerne bruke 100% hvis ikke filstørrelsen blir for stor.
Jeg bruker valget "Se gjennom andre mapper" når jeg lagrer, da kan jeg lettere velge hvor jeg vil lagre bildet.
Bildet vil som standard lagres i det formatet som du velger filendelse - f.eks. lagres blaaveis.jpg som jpeg-format, mens blaaveis.gif lagres i gif-format. (Dette kan forsåvidt overstyres med "Velg filtype".)

Bilde

Nå har du fått din egen avatar, og kan laste den opp på forumet i profilen din. Lykke til! :D
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne-Marie Lør Mai 03, 2008 11:41

Takk for denne, Inger Karin! Jeg legger denne som prioritert innlegg i fotoalbumrommet, så folk finner det. :-)
Anne-Marie/Admin
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Fre Jun 13, 2008 16:24

Asså, atte. Nå er det på høy tid med ny avatar her, og jeg forsøker å laste ned programmet, men får bare tilbud om å kjøpe t-shirts.

Kan noen fortelle meg etter teskjemetoden hvordan jeg ENKLEST lager en ny avatar?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Fre Jun 13, 2008 16:27

Du laster ned programmet ved å gå til lenken over og klikke på "download". Hvis du ønsker og finner det nyttig, kan du deretter bruke anvisningene jeg har lagt her. ;-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Fre Jun 13, 2008 16:57

Ja, og da har jeg fått såvel tilbud om å kjøpe t-shirts, en disk renser til 499,99 etterlerannet og ny startside :roll:. Men intet gimp å redusere bilder med....

Er det andre program å bruke til dette formålet som man faktisk får lastet ned?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Fre Jun 13, 2008 16:59

Mona O. skrev:Ja, og da har jeg fått såvel tilbud om å kjøpe t-shirts, en disk renser til 499,99 etterlerannet og ny startside :roll:. Men intet gimp å redusere bilder med....

Er det andre program å bruke til dette formålet som man faktisk får lastet ned?

Jeg forstår ikke helt hva du mener, jeg får ingen slike tilbud. Jeg har heller ingen problemer med å laste ned programmet.
Denne tråden handler om Gimp, hvis du lurer på andre programmer kanskje du deler tråden? :-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Fre Jun 13, 2008 17:14

Jeg forsøker å laste ned Gimp, men som nevnt over her får jeg tilbud om t-shirts og andre ting jeg ikke helt har behov for.

Dvs. jeg regner med det er Gimp jeg forsøker å laste ned, jeg har fulgt linken i første innlegget her :D
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Fre Jun 13, 2008 17:20

OK. Hvis du ikke får lastet ned programmet, må det være en innstilling i nettleseren din som er problemet. Klikk da på "here" i teksten som kommer opp nesten øverst på siden:

Click here to download GTK+ and The GIMP installers for Windows manually.

Det er altså snakk om automatisk nedlastning der, men hvis den av en eller annen grunn ikke virker hos deg, så kan du også gjøre det manuelt ved å følge anvisningen på siden.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Gå til Fotorommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest