Tomat og agurk vokser ikke

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tomat og agurk vokser ikke

Innlegg Mildjoe Tir Jul 25, 2017 20:02

Hei,
Bygger eget drivhus av gamle vinduer i Trondheim.
Jeg satt for 10 dager siden ut tomater, chili, paprika og agurk i drivhuset. sådd av frø ca 17.mai, stått inne i vinduskarmen på stua siden da.
De er alle ca 10-15 cm store nå, og jeg plantet om i større krukker for 1 uke siden.
Noen av de sto ute i kaldt vær, 10-14grader, noen dager, før jeg fikk ut en ovn i drivhuset.
Siste uken har det vært sol og varmt, temp i drivhus ca 24-26 om dagen, 15-17 om natten.

Men plantene vokser nesten ikke.
Mye varme, vann, lys og god jord. Fått en dose hjemmelaget brennesle-gjødsel.

Hvorfor vokser de ikke?
Jeg skjønner at forløpet ikke har vært bra; sådd sent, inne-ute-så inn i drivhus.
Men er det noe jeg kan gjøre for å få fart på dem igjen?
(Agurken har blomstret, men er 15cm og blek-grønn. Resten har ingen tegn til blomster. Chili og paprika er 10cm og få blad, men ser frisk ut.)
Mildjoe
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tomat og agurk vokser ikke

Innlegg Hanne67 Tir Aug 08, 2017 8:48

Til neste år bør du så chili, paprika og tomater rundt 1. mars for å få bra avling, mens agurk holder å så i midten av april. Jeg pleier å plante ut i drivhuset rundt 17. mai, og har på litt tilleggsvarme til jeg er sikker på at nattefrosten er over. Alle vekstene krever endel gjødsel, - jeg pleier å bruke fullgjødsel 12-4-18 + litt kalk når jeg vanner.

De plantene du har nå tror jeg dessverre ikke gir noen avling siden det er så kort tid igjen av sommeren, men bedre lykke til neste år! :) Da har du jo også drivhuset du kan plante i fra våren, og det er en stor fordel.
Hanne67

Innlegg timanna Tir Aug 08, 2017 18:20

Velkommen til hagegal, Mildjoe! Jeg er enig med Hanne67 om såing av tomat og agurk. Chili og paprika kan du med fordel så tidligere. Noen sår dem allerede i januar! Da får du ihvertfall avling i god tid før høsten kommer.
Men du kan også prøve å overvintre de plantene du har nå. Chili og paprika er egentlig flerårige, så det skulle kunne gå greit. Men andre er nok flinkere til akkurat det enn jeg er, så jeg håper noen flere vil hjelpe deg :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg pjot Ons Aug 09, 2017 8:34

Chili har jeg sådd i November med hell, da får jeg 2 avlinger før neste vinter, men ettermodning inne må til.

Tomat ville jeg sådd tidlig Mars eller sent i Februar, du har jo drivhus.
Brenneslevann mener jeg å huske kun er et tilskudd, Superba og kalksaltpeter gartnervare må til. Helgjødsel er også bra
mat samt en teskje vedaske (pr. plante) en gang i måneden som skal forhindre griffelråte, dersom husken er riktig.
pjot

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest