Undervatning av agurkplanter?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Undervatning av agurkplanter?

Innlegg malfridper Ons Sep 13, 2017 15:28

Jeg har dyrket agurk inne i hagestua vår i to somre med veldig bra resultat. Nå har jeg kjøpt drivhus, som settes opp til våren. Der vil jeg gjerne ha automatisk vatning av agurkene, ettersom det er mye jobb for naboen når vi reiser bort uten dette.
Har sett på Impectas solcelledrevne vatning, det ser flott ut. Men jeg hadde tenkt å bruke undervatningsbasseng i murerdunker. Jeg ser at tomatene tåler det, men hva med agurkene?
Har noen erfaring med Palram Balance drivhus 9m2? Det er det jeg har kjøpt. Det er kanalplater i taket, men glassklare plater med ett lag i polykarbonat i veggene. Det isolerer vel ikke så godt? Jeg hadde ikke sett dette da jeg bestilte. Vi bor i kalde innlandet, i Elverum, sone 6, og det kan bli minus 30 om vinteren.
Bilde
malfridper
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Undervatning av agurkplanter?

Innlegg timanna Ons Sep 13, 2017 19:09

Jeg ville nok valgt et annet drivhus ... det er kaldt her også!
Jeg ville gått for 8 eller 10 mm polykarbonat. Jeg har 6 mm, som var det beste som var å få den gangen. Da må jeg bruke en del ekstra varme vår og høst. Så kunne jeg valgt nå, ville jeg hatt 10 mm.
Jeg tror vanning av agurker blir like bra som tomater, det systemet har fått mye ros. Jeg valgte et annet ... :roll:
Men det er sikkert andre som vet mer om dette enn meg.
Velkommen til hagegal, forresten! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hanne67 Ons Sep 13, 2017 20:03

Drivhuset holder til en vanlig sesong med tomater og agurker, forutsatt at du ikke planter ut før ca 1. juni. Ønsker du å plante ut i drivhuset før så må du ha på ekstra varme, - jeg pleide å plante ut til 17. mai og ha på en termostatstyrt ovn eller tidsinnstilt.

Undervanning til agurker fungerer helt fint.
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg malfridper Tor Sep 14, 2017 21:07

Jeg undersøkte ikke godt nok hva dette var laget av. Men de andre var for dyre, så jeg hoppa i det. Størrelsen er flott. Men jeg tenker at jeg kan lage et rom inni rommet med bobleplast til småplanter. Om sommeren er det jo varmt nok. Blir det håplaust, kan jeg jo bytte ut platene seinere.
malfridper

Innlegg malfridper Fre Sep 15, 2017 6:21

Sida. Nå har jeg tenkt meg nøye om ob bestemt meg for å bruke angrefristloven og levere dette tilbake. Dette blir jo ikke det jeg hadde tenkt meg. Altfor lite isolasjon. Hvem har 8-10mm plater i vegger og tak i sine drivhus? Jeg har ikke råd til veldig dyrt.
malfridper

Innlegg Hanne67 Fre Sep 15, 2017 8:30

Her er et drivhus man kan få med 10 mm polykarbonatplater til ca kr 20.000,- + evt. fundament: https://www.tilboligen.no/drivhus/julia ... mium-8-8m2 Dette er 8,8 kvm., men finnes også i 10,9 og 13 kvm.

Om man er litt snekkerkyndig kan man kjøpe løse plater og bygge selv. Samboeren lagde konstruksjonen av impregnerte materialer, og kjøpte løse 16 mm plater og satte inn. Gulvet er av støpt betong.
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg malfridper Lør Sep 16, 2017 8:21

Ja. Det skjønte jeg jo også, at jeg ikke kunne bruke det jeg først hadde kjøpt. Så det kjøpet ble hevet i går, og jeg kjøpte dette med 10mm plater isteden. Så veit jeg at jeg blir fornøyd!
Juliana Compact med 10mm plater. Alu/svart. 8,2 M2
Happy nå!Takk for imnspill
malfridper

Innlegg Hanne67 Lør Sep 16, 2017 11:22

Så bra! :D Jeg så ikke denne modellen da jeg linket, men denne er jo like bra og billigere, - det viktigste er at det har 10 mm polykarbonatplater
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg timanna Lør Sep 16, 2017 13:20

Så fint at du fikk byttet! Dette blir du helt sikkert mer fornøyd med. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester