Drivhus 2018

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Drivhus 2018

Innlegg Runegutt Ons Feb 07, 2018 11:31

Det jeg ser på na, er Biovaris L og XL fra Gartnerteknikk.
16mm kanalplast i tak, og 16mm isoglass i vegger, burde bli bra?
Tenker meg en størelse et sted mellom 12 og 20 Kvm. (Er jeg på ville veger?)

Nu gjenstår det å gave ut, støpe opp en sokkel, samt finansiere hele herligheten.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Ons Feb 07, 2018 15:19

Hvis du lurer på størrelsen, er det enkelt! Ta det største du har plass og råd til. Et drivhus blir alltid for lite, uansett størrelse ... :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Ons Feb 07, 2018 15:29

timanna skrev:Hvis du lurer på størrelsen, er det enkelt! Ta det største du har plass og råd til. Et drivhus blir alltid for lite, uansett størrelse ... :roll:

Tar ditt ord for det.
Her skal det måles og planlegges.

Fyrer dere i drivhuset? Enn så lenge ser jeg ikke behovet, men mulig jeg ser det etterhvert.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg timanna Ons Feb 07, 2018 16:38

Jeg bruker å ha en vifteovn som kan holde temperaturen over ti grader om natta. Den brukes om dagen også hvis jeg kommer tidlig i gang i drivhuset, og utover høsten.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tor Feb 08, 2018 9:11

timanna skrev:Jeg bruker å ha en vifteovn som kan holde temperaturen over ti grader om natta. Den brukes om dagen også hvis jeg kommer tidlig i gang i drivhuset, og utover høsten.

Takker
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Camilla H Søn Feb 18, 2018 12:23

Så gøy at du skal få deg drivhus! :D

Vi har drivhus med kanalplast i vegger og tak, kun et solid lager med pukk som underlag og noen kraftige tømmerstokker som bunnsviller rundt hele veien. for oss har det vært snakk om økonomi og vi har valgt stortsett de billigste løsningene, men, MEN vi har valgt å trekke in strøm på fast støpsel i drivhuset og med egen kurs ut dit. Hvis du starter drivhussesongen i februar-mars så risikerer du fortsatt at det kan bli skikkelig kaldt ute, så en skikkelig varmeovn er nødvendig, og det er helt klart verdt det å forlenge lyset i begge ender av dagen med noen gode lyserør, slik at du får optimale forhold for småplantene dine, da blir det også lettere å dyrke i flere høyder, hvis du tenker på det.

Problemer med de løsningene vi har valgt:
    - Det blir søl med jord og slikt, sånn at "gulvet" i drivhuset som før bare var pukk, nå etter en del år, begynner å bli et ganske godt jordsmonn for diverse ugress og frø av planter man "hadde for noen år siden" som for eksempel engletrompet og agurkurt.. Det blir altså nødvendig å rydde opp en gang innimellom og kanskje starte sesongen i drivhuset med roundup.
    - Kanalplast er kanskje ikke så pent, men fungerer greit nok. problemet er vel at hvis det blir mye vær og sterk vind, så kan det hende at noen av platene blåser ut og ender opp i hekken til naboen. Da må man på ekspedisjon rundt drivhuset og finne igjen klipsene som holder platene, og så må en stå inni og en annen på stige på utsiden for å få platene på plass igjen. Litt plunder, men heldigvis bare noen få ganger hvert år det skjer. (vi bor åpent til og ganske utsatt for vind) summa summarum så har vi en boks med klips stående ekstra, slik at man ikke nødvendigvis må finne alle for å få ting på skikkelig plass igjen.

Drømmen er jo støpt gulv, vann og avløp og engelsk drivhus i glass.. men da må vi vinne på lotto først. 8)
Camilla H
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Jojo1978 Søn Feb 18, 2018 21:09

Bare nysgjerrig ☺

Er det aktuelt å bygge selv med brukte vinduer og annet brukt materiale?

Synes de kan bli kjempefine med litt innsats og da kan man styre mye str og høyde selv!
Jojo1978

Innlegg Runegutt Man Feb 19, 2018 23:29

Jojo1978 skrev:Bare nysgjerrig ☺

Er det aktuelt å bygge selv med brukte vinduer og annet brukt materiale?

Synes de kan bli kjempefine med litt innsats og da kan man styre mye str og høyde selv!

Helst ikke. jeg er dårlig snekker
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Camilla H Fre Feb 23, 2018 12:06

Med litt research så tror jeg en handy person fint kunne bygge drivhus med det man får tak i på finn og andre steder hvor man kan gjøre kupp. Må sannsynligvis kjøpe materialer til reisverk da, men ellers burde det gå an å få til for en rimelig penge. Men lag en tegning med grunntanken og noe ønskede mål på ting og lag en plan og finn ut hva som trengs. Og så må man sikkert belage seg på å bruke tid på finn og å samle materialer, slik at man har det som skal til før byggestart. (kjedelig å stoppe opp halvveis)
Hvis Jojo1978 eller noen andre tenker seg å lage drivhus på denne måten så hadde det vært spennende om vedkommende laget en tråd om det og forteller hvordan det går. :D
Camilla H

Innlegg Gunn M. Ons Feb 28, 2018 14:46

Jeg har et foredrag om drivhusdyrking i Tverlandet hagelag 15. mars. Langt fra deg?

Det er mange aspekter som er viktige, og en av de er selvsagt hvordan man veier utseende mot funksjonalitet. Pris mot kvalitet er også veldig viktig.
Hobbydrivhus, Willab Garden og Gartnerteknikk er tre kvalitetsleverandører.
Hvis du vil ha et rimelig men funksjonelt drivhus som er ekstremt værbestandig, så kan man se på de russiske bue-drivhusene som Irina selger. De er med 6mm kanalplateplast, og veldig billige pr m2. https://www.facebook.com/Kløfta-møbler-hjem-og-hage-hageavdeling-892469300873756/

Andre ting man bør tenke over er valg rundt gulv, eventuelt varme eller isolering i gulv, oppvarming av drivhuset, og så videre.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Ons Feb 28, 2018 21:00

Takker. Gulv blir sannsynligvis betong, med sluk, og isopor.
Jeg legger rør, slik at vann + strøm kan strekkes i betongsokkel.
Det springende punkt er værbestandighet. Det kommer til å bli utsatt for vind nok.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Lør Mai 26, 2018 17:13

Lurt å ordne seg med vann og strøm i starten. Det gjør arbeidet mye lettere. Skal ikke kommentere hustype. Mitt er et gammelt Termo-hus som du nok ikke får tak i lenger. Vi har gulvvarme m. betongheller og skulle du ombestemme deg vedr. gulv, kan jeg fortelle at heller oppå sand tiltrekker maur om du også har varme i gulvet. Etter som heller legges i sand ble det gjort mot bedre vitende hos oss. Har du stående en potte el. noe annet rett på gulvet er det fullt av sand under når du letter på potta. Jeg har feid opp masse sand gjennom årene, så nå er det nok manko under hellene der varmekablene ligger. I ettertid er jeg blitt anbefalt steinmel ist.f. sand, men da må hellene opp. Vet ikke om du kan få steinmel i sekker heller. Et billass er i meste laget. Vi har en regulerbar vifteovn som skal tåle vannsprut som backup og varmekabel i vannrøret da drivhuset også brukes om vinteren. Isolerer det innvendig m. bobleplast.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest