Oppvarming av drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Oppvarming av drivhus

Innlegg Cral Lør Nov 14, 2020 20:48

Hei,

Har bestilt meg et drivhus på 32m2 som jeg tror jeg vil varme opp. Drivhuset har 6mm polykarbonat plater - i etterpåklokskapensnavn burde jeg kanskje valgt noe med tykkere vegger men...
Dette skal monteres på en støpt platting som ligger på en isolasjon med isolasjon rundt, for å unngå de værste kuldebroene.

Desverre har jeg litt dårlig med elektrisitet tilgjengelig, og hafslund kunne oppgradere meg, men det kom til å koste ca 100000 (om jeg gravde 400 meter grøft selv, og sørget for å borre under fylkesveien, slik at de kunne trekke ny kabel bort til eiendommen min)

Så en egen 16a kurs til drivhuset er ikke innenfor rekkevidde akkuart nå.

Plan a) en infrarød varmer som bruker diesel til oppvarming, og litt strøm til vifte og styring.
Plan b) en (pellets)ovn som
b1 bare varmer opp rommet
b2 varmer opp rommet + vannkåpe og støper ned rør til vannbåren varme.
Plan c) ? noen som har en ide?
Plan d) Vifteovn med diesel

Positive sider jeg har kommet på selv
a) Trenger ikke å lage noe hull i drivhuset, den skal visst være så rentbrennede at jeg kan være i rommet.
b1) Pris.
b2) Kan lage et lite uthus å sette denne i, så jeg slipper å lage noe hull i drivhuset
c)
d) God sirkulasjon av luften

Negative sider jeg har kommet på selv
a) diesel. Diesel! 40 liters tank, og bruker 1 liter i timen. Nå vil den ikke gå hele tiden, så en tank vil vel kanskje vare en uke av gangen (5 timer i døgnet med ovn) Infrarød varmer opp den treffer, i stedet for luften. I et tunnel drivhus vil det kanskje være vanskelig å rundt i hele rommet?
b1) Strålingsvarme, men må nok inn med en vifte for å få det sirkulert i hele rommet. Må lage skorstein på drivhuset
b2) pris. Høres dog ut som en morsom ide da...
c)
d) Det var disse dinosaurbeina da... Og den må vel ha eksosen ut av huset?

~Cral
Cral
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Oppvarming av drivhus

Innlegg aimar Lør Nov 14, 2020 21:26

Du bør også vurdere en propanovn. Tror egentlig at det blir enklest og billigst.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Lør Nov 14, 2020 23:43

Velkommen til hagegal, Cral! :)
Du skriver ikke noe om hvor du bor, det er kjekt å vite for å gi råd om oppvarming. Men jeg tror aimars forslag om gassovn er godt. Slike ovner kan plasseres akkurat der du trenger varme, de er lette å flytte, og rimelige i drift.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Søn Nov 15, 2020 0:44

Gass er enelt og greti.
Men skal du vrame opp et drivus u den størrelsen, kommer det til å koste en del.
Vil anbefale deg å minske romvolumet i den kaldeste peioden. Bruk bobleplast.

Hvis du kobler på et uthus med pipe, kan du sette inn en vendovn som du kler inn med stein med god varmemagasineringsevne.
Kleber, olivin ev tegl.
Går ut fra at du ikke trenger 25+ i drivhuset. Dess mer sten, des større varmemagasin.
Selve ovnen må være rentbrennende.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Cral Søn Nov 15, 2020 10:24

Først og fremst, takk for innspill

Holder til i Våler i Viken - gamle østfold, litt innenfor Moss. Klimasone 3 i følge Hageselskapet.

Jeg har tenkt tanken på gasss\propan ovn, men får man dette så automatisert at man kan reise bort en helg i januar, og likevel ha mellom 5 og 10 grader inne?

Nå har jeg jo desverre ikke noen tall for isolasjonsverdien av huset, det hadde jo gjort det litt enklere å beregne hvor mye man trenger. Men for et verksted er det vanlig å bergene 50-100w per m2, siden disse vanligvis har bedre isolasjon enn et drivhus har, men jeg ikke har samme behovet for temperatur, så tenker jeg at jeg kan si at jeg behov for rundt 3kW med oppvarming. Det tilsier utifra de enkle ovnene jeg har sett på etforbuk av gass i timen på rundt 200g, så en 11kg beholder vil da vare i rundt 50 timer, om den går hele tiden. Men så var det dette med termostatstyring da. Litt dumt å reise vekk fredagskvelden med -20 grader og overskyet for så å få -5 grader og sol på søndagen, og dertil økning i temperaturen inne.

~C
Cral

Innlegg aimar Søn Nov 15, 2020 13:28

Du får kjøpt gassovner med termostat, f.eks. denne:

https://www.sunwind.no/product/show/?id ... gJwOPD_BwE

Ta en tur innom Perry Caravan i Råde og snakk med dem, de har peiling, og det blir vel ikke så langt unnna heller.
aimar

Innlegg andedammen Søn Nov 15, 2020 21:30

Hei

Cral skrev: Holder til i Våler i Viken - gamle østfold, litt innenfor Moss. Klimasone 3 i følge Hageselskapet.

Jeg har tenkt tanken på gasss\propan ovn, men får man dette så automatisert at man kan reise bort en helg i januar, og likevel ha mellom 5 og 10 grader inne?

Nå har jeg jo desverre ikke noen tall for isolasjonsverdien av huset, det hadde jo gjort det litt enklere å beregne hvor mye man trenger. Men for et verksted er det vanlig å bergene 50-100w per m2, siden disse vanligvis har bedre isolasjon enn et drivhus har, men jeg ikke har samme behovet for temperatur, så tenker jeg at jeg kan si at jeg behov for rundt 3kW med oppvarming. Det tilsier utifra de enkle ovnene jeg har sett på etforbuk av gass i timen på rundt 200g, så en 11kg beholder vil da vare i rundt 50 timer, om den går hele tiden. Men så var det dette med termostatstyring da. Litt dumt å reise vekk fredagskvelden med -20 grader og overskyet for så å få -5 grader og sol på søndagen, og dertil økning i temperaturen inne.

~C

Du har en luft års middeltemperatur på 7c i Moss
quote : Hele året klima & gjennomsnittsvær i Moss
Høyeste temp.: 21 °C
Laveste temp.: -4 °C
Gjennomsnittstemp.: 7 °C
Nedbør: 37.4 mm
Fuktighet: 80%
Duggpunkt: 3 °C
Vind: 3 m/s
Trykk: 1012 mbar
Sikt: 15 km
Kilde: https://www.timeanddate.no/vaer/norge/moss/klima

quote: Temperaturen i grunnen er vanligvis 1-2 grader C høyere enn årsmiddel luft-temperatur på stedet, noe avhengig av antall dager med snødekke.
Kilde: https://www.ngu.no/emne/grunnvarme

Det vil si at du knapt trenger å tilføre energi (øke temperatur) med et grunnvarme anlegg.
Er det løsmasser på tomten din i nærhet av, og under bygget, kan du grave ned kollektor slanger selv (slippe å borre brønn).

Isolasjons verdi på huset har de fleste leverandører

Er det dårlig isolert vil et grunnvarme anlegg med vannbåren varme i støpt såle være gull i den varme årstiden, da kjøler du drivhuset med samme anlegg, og lagrer overskudd varmen i jorda til bruk når behovet melder seg
andedammen

Innlegg Gunn M. Ons Nov 18, 2020 19:55

Det er veldig mange variabler i svaret her.

Med "varme opp", hvor varmt snakker vi? Skal du ha det frostfritt, 10 grader eller 20 grader? Jo større differanse du har mellom utetemperatur og innetemperatur, jo mer vil en grad høyere temperatur koste i energi.

Hva slags energikilder har du tilgang på? Har du ved fra egen skog? Hvis ja, så er det mulig å få tak på en gammel "oljefyr" av kombi-typen. De ble langet for å også kunne ta ved. Du vil kunne etterisolere med steinull og ha en vanntank som holder temperaturen oppe en stund. Det krever røropplegg i drivhuset.

Jeg tror jeg ville kikket på en luft til luft varmepumpe. Da kan det være at du får nok effekt av tilgjengelig elektrisitet. Vil også anbefale at du kler drivhuset innendørs med bobleplast om høsten, for å få bedre isolasjon. Pass på å ta godt vare på bobleplasten sånn at du kan bruke den samme i mange år!

Spør gjerne om du lurer på noe spesifikt. Jeg har en del erfaring med drivhus, også i hobbyklassen.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Cral Søn Nov 22, 2020 11:20

Heisann.
5-10 grader er det jeg har tenkt foreløpig.

Etter en uke med lesing, tenking og etc har jeg bestemt meg for å støpe ned rør i gulvet i første omgang, å ikke gjøre det nå, betyr at det ikke blir gjort noen gang.
Da kan jeg gå flere veier i fremtiden.

Alt 1) Luft til vann - varmepumpe
Alt 2) Kombifyr\vedkjele\pelletskjele

Foreløpig leker jeg med en reodorfelgen løsning for alt2, finne meg en brukt vedkjele\kombifyr, lage en akkumulatortank av 2 stk ibc containere (som jeg setter i drivhuset, spørsmålet er da om jeg skal la dem avgi varme direkte, eller om jeg skal isolere dem, og kun bruke gulvvarmen?)

God tilgang på ved.
Ikke så lett å hente opp grunnvarme, da må det enten graves et stykke eller borres.
Cral

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester