timanna Ons Sep 14, 2022 17:13
Ja, jeg ville selvfølgelig ha tatt dem inn, så de kan modnes på kjøkkenbenken. Men siden det ikke er aktuelt, så ville jeg brukt tomatene grønne. Stekte grønne tomater er kjempegodt! Du bare skjærer dem i litt tykke skiver, og steker på panna. Lettvint og supergodt som tilbehør til stekt kjøtt, for eksempel.
Det er også mulig å lage syltetøy av grønne tomater. Det gjorde jeg et år, det er nok lenge siden nå, men jeg tror jeg fant oppskriften her i forumet. Syltetøyet ble kjempegodt, ingen ville tro at det var tomater! Det smakte litt som stikkelsbær. Jeg mener at det var sitroner eller sitronsaft i det også, og sukker, og Jam tror jeg jeg brukte. Jeg brukte gamle kjøpesyltetøyglass, de er ikke så store, og passet helt fint. Det holdt seg godt, så det var snadder om vinteren.
Hvis du liker chutney og sursyltede ting, er grønne tomater fine til det. Oppskrifter finner du enten her i forumet, eller på nett.
Men jeg ville ventet litt og sett på temperaturene framover, det kan godt bli modne tomater ennå. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har også masse grønne tomater ennå. Det har nok vært ganske kalde netter her, men det skal nok bli noen flere modne. Jeg var akkurat ute og så over plantene, de ser ut til å ha det fint. Jeg klippet bort en god del blader og blomster. De blomstene blir det ikke noe av nå, ihvertfall. Og så kan plantene bruke det de har av krefter på de tomatene som har sjanser for å modnes.