Hva når det begynner å bli kaldt til tomatene?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva når det begynner å bli kaldt til tomatene?

Innlegg Simira Ons Sep 14, 2022 15:59

Det har ikke vært fryktelig jevn varme i år, så tomatene kom sent men godt. Nå er nattestemperaturen såvidt under 10, maks dagtemp når sjelden 20, og jeg har drivhuset fullt av grønne tomater.
Jeg har ikke strøm der, og er egentlig ikke så ivrig på å kjøpe inn mer ekstrautstyr og bruke mer ressurser og penger på drivhuset, så oppvarming er ikke så aktuelt. Men kan jeg håpe at resten av tomatene blir modne? Å ta dem inn i huset er ikke aktuelt da jeg har hatt en del trips i år og skal vaske ned alt.
Simira
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hva når det begynner å bli kaldt til tomatene?

Innlegg timanna Ons Sep 14, 2022 17:13

Ja, jeg ville selvfølgelig ha tatt dem inn, så de kan modnes på kjøkkenbenken. Men siden det ikke er aktuelt, så ville jeg brukt tomatene grønne. Stekte grønne tomater er kjempegodt! Du bare skjærer dem i litt tykke skiver, og steker på panna. Lettvint og supergodt som tilbehør til stekt kjøtt, for eksempel.
Det er også mulig å lage syltetøy av grønne tomater. Det gjorde jeg et år, det er nok lenge siden nå, men jeg tror jeg fant oppskriften her i forumet. Syltetøyet ble kjempegodt, ingen ville tro at det var tomater! Det smakte litt som stikkelsbær. Jeg mener at det var sitroner eller sitronsaft i det også, og sukker, og Jam tror jeg jeg brukte. Jeg brukte gamle kjøpesyltetøyglass, de er ikke så store, og passet helt fint. Det holdt seg godt, så det var snadder om vinteren.
Hvis du liker chutney og sursyltede ting, er grønne tomater fine til det. Oppskrifter finner du enten her i forumet, eller på nett.
Men jeg ville ventet litt og sett på temperaturene framover, det kan godt bli modne tomater ennå. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har også masse grønne tomater ennå. Det har nok vært ganske kalde netter her, men det skal nok bli noen flere modne. Jeg var akkurat ute og så over plantene, de ser ut til å ha det fint. Jeg klippet bort en god del blader og blomster. De blomstene blir det ikke noe av nå, ihvertfall. Og så kan plantene bruke det de har av krefter på de tomatene som har sjanser for å modnes.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Sep 14, 2022 17:23

Jeg gjorde et søk på syltetøy av grønne tomater, og fant et innlegg fra Gundad i 2006. Det er nok den oppskriften jeg brukte, men jeg brukte ikke skallet av sitronen. Brunt sukker hadde jeg ikke, så jeg brukte bare hvitt, og kanel hadde jeg nok heller ikke, for jeg kan ikke huske at det var kanelsmak på syltetøyet. Men kjempegodt var det! Vi brukte det på brødskiva, eller gode kjeks.
I det innlegget finner du en litt mer avansert oppskrift på stekte grønne tomater også. Gunda er veldig flink med mat, og har utgitt flere kokebøker. Så oppskriftene hennes kan trygt anbefales!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Ons Sep 14, 2022 18:08

Eg reknar med at du meiner det er plantene du ikkje vil ta inn, ikkje dei grøne tomatene.
Tomater som har fått sin størrelse, men som ikkje er modne modnar fint inne.
Du kan modne dei i vinduskarmen eller som mange gjer….pakke dei inn i avispapir og modne dei i mørke.
Vil du ha rask modning legg du eit eple saman med tomatene. Eplet utskil etangass som hjelper med modning.
Eg har dyrka tomater både i drivhus og også hatt nokre uteplanter.
I dag hausta eg dei utetomatene som hadde fått rett størrelse, men som framleis var grøne. Dei ligg i vinduskarmen no.
Dei vert ikkje så gode som solmodne tomater, men heilt ok til å lage saus og supper av.
blys
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Simira Ons Sep 14, 2022 19:31

Jeg mente at jeg ikke vil ha plantene inne ja, tomatene kommer glatt inn. Men jeg får ikke til å modne dem inne? De ligger i kjøkkenvinduet i lys og litt varme (dvs 20 grader pluss hvor mye sola varmer) men jeg tror den forrige grønne tomaten jeg tok inn fortsatt var grønn etter halvannen uke...
Simira

Innlegg timanna Ons Sep 14, 2022 21:42

Tomater kan godt ta lang tid før de modner inne. Tålmodighet!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Tor Sep 15, 2022 9:22

Tålmodighet er min akilleshel i dyrkingen. Det er rett og slett stor mangelvare her i huset. Takk for råd, da skal jeg ut og høste grønne tomater i dag!
Simira

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester