Hvordan gulv har dere i deres drivhus?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan gulv har dere i deres drivhus?

Innlegg JorunnEB Søn Feb 24, 2008 18:01

Har sett på en del bilder fra forskjellige drivhus som dere har lagt inn på forumet, og det ser ut som de fleste har heldekket gulv med heller, stein o.l, eller er det noen som har slik som meg med jordbakke på deler av bakken. Lurer på om jeg skal legge heller i hele huset nå, å plante bare i bøtter/potter. Jorden i huset har nå vært brukt i 3 sesonger og trener fornyelese/forbedring eller utskifting. Noen som vil dele erfaringene sine med meg om sine gulv? :?
Naturen er uhåndterlig, men jeg gjør så godt jeg kan
Brukerens avatar
JorunnEB
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Charlotte Søn Feb 24, 2008 18:05

Drivhuset mitt står i litt skråning. Så jeg måtte fylle det med grus inni for å rette ut. Så var det meningen jeg skulle ha heller. Men jeg er ganske fornøyd med grusen slik den er egentlig. God drenering i alle fall.
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Iris Søn Feb 24, 2008 18:14

Jeg har belegningstein i drivhuset, og er godt fornøyd med det. Bruker murerbøtter og potter til alt som står på gulvet. Det er veldig lett å feie gulvet med en kost hvis en har sølt litt jord.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg CamillaR Søn Feb 24, 2008 18:19

Jeg har også belegningstein inne i drivhuset. Er veldig fornøyd med det, bare og koste opp eller spyle gulvet for rusk og rask.
Plantene har jeg i store plastbakker og potter.
Det er alltid plass til 1 ny rose..
Brukerens avatar
CamillaR

Støpt golv.

Innlegg anin Søn Feb 24, 2008 18:40

Bilde

Har støpt golv i drivhuset mitt :)
Lett å holde det reint,en liten helling mot ene siden som
vannet kan renne ned i en rist og ut........
Brukerens avatar
anin

Innlegg Lizzi Søn Feb 24, 2008 19:27

Beleggningsstein og grønt teppegress (tar bort gresset om sommeren for da er det tomater og agurker der)
Brukerens avatar
Lizzi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg SiljaV Søn Feb 24, 2008 19:42

Jeg har betongheller, det er greit synes jeg. God drenering, også er det lett å ta opp litt av gulvet dersom man skulle bestemme seg for å plante noe direkte i drivhuset. Eneste ulempe (som jeg kan komme på akkurat nå) er at det er vanskelig å gjøre det fullstendig rent, det blir alltids noe planterester nedimellom hellene. Vet ikke hvor viktig det er, men...
Bilde
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sylvi Søn Feb 24, 2008 20:27

Jeg har betongheller med skifermønster. Har laget to hull i hellene som jeg har ført druene gjennom da de er plantet på utsiden av drivhuset. Et sluk er plassert i hjørnet. Lett å spyle eller feie.

Bilde

Bilde :D
Brukerens avatar
Sylvi

Innlegg Mira Søn Feb 24, 2008 20:54

I mitt lille gamle drivhus hadde jeg belegningsstein - veldig fornøyd p.g.a dreneringen. Det kom vel og merke noe gresstrå opp ytters i sidene hvert år. Da jeg fikk nytt drivhus for tre år siden plasserte vi det på samme plass som det gamle, jeg fikk helstøpt gulv med rist for avløp midt på gulve samt svak helling mot risten. Min erfaring er at helstøpt gulv er lettere å holde rent, men har dårligere drenering hvis du ikke er spesielt nøye her. Dessverre er ikke dreneringen i mitt hus god nok. Om høsten vasker og spyler jeg drivhuset innvendig og vanligvis er ikke vannet borte før dagen etterpå dersom det ikke er svært varmt da!. Ut fra min erfaring vil jeg anbefale helstøpt gulv med ekstra god drenering. Ulempen med helling mot rist er ujevn vanning dersom du bruker undervanningsbrett.
Brukerens avatar
Mira

Innlegg smg* Søn Feb 24, 2008 21:02

Jeg har singelgolv. Gir glimrende drenering. Ok varmelager og om det blir varmt der inne dusjer jeg bare steinene med hageslangen. Skulle jeg gjøre noe annerledes så hadde jeg lagt belegningsstein i midstripen, men beholdt singel som underlag for plantebøttene.

Stort bøss plukker jeg opp/raker, mens småbøss spyler jeg ned i singelen.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg torill Søn Feb 24, 2008 22:02

Jeg har støpt gulv med varmekabler. Sluk i ene hjørnet. Godt fornøyd :mrgreen:
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg JorunnEB Tir Feb 26, 2008 17:21

Tusen takk for mange svar, da tror jeg at jeg kommer til å legge sten i mitt drivhus også. Og så har jeg en mann som alltid skal være veldig nøye med alt ting, så når jeg nevte dette så vil han selvfølgelig isolere under steinene slik at de ikke går opp og ned, men ligger jevnt og fint hele tiden. Vi har isolert rundt "grunnmuren" på drivhuset fra før.
Naturen er uhåndterlig, men jeg gjør så godt jeg kan
Brukerens avatar
JorunnEB

Innlegg smg* Tir Feb 26, 2008 18:37

JorunnEB skrev:Tusen takk for mange svar, da tror jeg at jeg kommer til å legge sten i mitt drivhus også. Og så har jeg en mann som alltid skal være veldig nøye med alt ting, så når jeg nevte dette så vil han selvfølgelig isolere under steinene slik at de ikke går opp og ned, men ligger jevnt og fint hele tiden. Vi har isolert rundt "grunnmuren" på drivhuset fra før.

Det er unødvendig.
Dersom dere drenerer gulvet med pukk og sand før hellene og du stenger lukene i drivhuset om vinteren vil det varme opp såpass mye at du ikke får tele under hellene.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne-Marie Tir Feb 26, 2008 21:18

Jeg har lagt betongheller i grus/pukk. De kaldeste vintrene har noen av hellene blitt løftet litt av tele, men de legger seg pent på plass igjen når våren kommer.

Jeg har også tre steder i drivhuset der jeg har latt være å legge pukk og heller, slik at drueplante, fiken og oliven er plantet rett i bakken. Synes det er en fin ordning, og om man skulle ombestemme seg etterhvert, er det jo bare å grave ut litt jord og legge pukk og en helle der også. :)
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg UnaCita Tir Feb 26, 2008 21:59

Fant dette om Greenhouse foundation på leting etter drivhusinspirasjon på nettet. Fotogalleriet på den siden var heller ikke dumt forresten :oops: .

Et hypernusselig drivhus her :klem: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Britt Åse Tir Feb 26, 2008 22:09

Og vi har terrassegulv (sibirsk lerk - tåler hva det skal være av fukt og sånn). Lettvint å spyle, og de plantedelene jeg ikke får feid opp spyler jeg ned mellom bordene i gulvet. Jeg er i grunnen fornøyd med dette :-).
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester