Sommerstrøm og sommervann til drivhus i drensgrøft

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sommerstrøm og sommervann til drivhus i drensgrøft

Innlegg smg* Tor Feb 28, 2008 20:07

Jeg har et drivhus uten strøm innen 50m fra huset. Sånn som jeg gjør det nå er at jeg legger en skjøteledning fra husets utekontakt og inn gjennom veggventilen i drivhuset den tiden av året hvor jeg trenger strøm i huset. Ledningen ligger dermed tvers over plena. Det går greit for gresset dekker den når det vokser til i løpet av sesongen.

Men - jeg har tenkt på om jeg skulle legge ned et rør av typen 10 cm dia med spalter (drensledning) opp ned (med spaltene ned) på en seng av singel. Jeg vil da trekke igjennom trekkesnor før jeg graver over igjen. Røret vil jeg da måtte føre frem til "rett under" utekontakten på huset og ha et lokk over når det ikke er i bruk, samt inn gjennom drivhusgrunnmuren.

Jeg ser for meg at det skal være plass til en hageslange gjennom samme rør også (har utevann på huset 2m unna utekontakten).

Er dette dumt? Vil jeg risikere vann i grøfta? Grunnen er i utgangspunktet bra drenert ettersom jorda her i all hovedsak er jordblandet rødsand. Vil jeg risikere at det legger seg kulde i grøfta og at jeg slipper denne inn i drivhuset? Kan kanskje forhindres med å lage en styrokork som passer til rørhullet (- ledning) i drivhuset?

Vil jeg kunne ha vannslangen der året rundt (uten trykk på vinteren), eller vil den sannsynligvis fryse i stykker? (Jeg vil neppe klare å tømme den helt for vann... og det laveste punktet vil antakelig bli under plena, ikke inne i drivhuset siden det ikke er nok nedoverbakke til drivhuset... )

Sitter her med følelsen av at det er bare jeg som kommer til å skjønne hva det er jeg forsøker å forklare nå... :roll:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Re: Sommerstrøm og sommervann til drivhus i "drensgrøft

Innlegg Røsslyng Tor Feb 28, 2008 20:31

smg* skrev:Jeg ser for meg at det skal være plass til en hageslange gjennom samme rør også (har utevann på huset 2m unna utekontakten).

:shock: Hageslange sammen med en eletrisk ledning høres ikke helt bra ut spør du meg :? xx(

Nå har jeg ikke drivhus selv og er heller ingen ekspert på elektriske saker men jeg tror nok likevel det hadde lønt seg på sikt å fått gravd ned strømledning i bakken.
Det finnes nok regler for dybde osv med tanke på frost, sikkerhet mm. Regner jo med at du skal ha dette drivhuset stående en stund ;) og at du vil trenge strøm der hvert år i perioder.
Når det gjelder vannet ville jeg nok bare satset på å dra frem hageslangen ved behov, evt en egen slange som var "permanent" i sommerhalvåret. Den kan jo kobles til en slags kran montert på en slags stolpe inne i eller rett utenfor drivhuset.
Er nok ikke sikkert du ble så mye klokere av dette, kanskje noen andre med drivhus har noen fikse løsninger og erfaringer.
Lykke til uansett!
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg SiljaV Tor Feb 28, 2008 20:49

Jeg tror også at jeg ville gått for "full pakke", ikke noe mellomløsning. Du må uansett gjennom torva og det er den hardeste jobben. I slik sand er det ellers ganske lett å grave, her gikk det helt problemfritt og mye raskere en jeg hadde trodd ( var ikke jeg som måtte grave dog ;) ).

Tror forøvrig det går greit å ha vann og hageslange sammen dersom det er en kabel som er laget for utendørs bruk.

Men - hvorfor ikke legge et tett rør hvis dette er løsningen du går for?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Tor Feb 28, 2008 20:50

Det er ikke noe problem å legge kabel og vannledning i samme rør ("kanal") det er helt normalt. Hvis det kobles til en stikkontakt ("midlertidig" er det ikke krav om jordfeilsbryter, men dette er påbudt ved "faste installasjoner" og er absolutt å anbefale
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Fre Feb 29, 2008 6:10

calypso skrev:Det er ikke noe problem å legge kabel og vannledning i samme rør ("kanal") det er helt normalt. Hvis det kobles til en stikkontakt ("midlertidig" er det ikke krav om jordfeilsbryter, men dette er påbudt ved "faste installasjoner" og er absolutt å anbefale

Bolighuset har jordfeilsvarsler - den omfatter vel også utekontakten, vil jeg tro. Jeg vil selvfølgelig fortsatt bruke jordet ledning.

Siden drivhuset er lite og kun i bruk i perioden mars/april-oktober ser jeg ikke for meg noen permanent installasjon for det. Det vil også bli uforholdsmessig dyrt da vi ikke har plass i sikringsskapet til nye kurser og i følge elektriker vil en slik permanent installasjon kreve separat kurs. (Jeg har luftet det med en elektriker tidligere. ) Et nytt skap koster mer enn drivhuset ville gjøre - nytt...

Så - selv om ønskesituasjonen hadde vært fast installasjon på separat kurs (og et dobbelt så stort, helårsvarmet drivhus) så skjer ikke det før vi eventuelt flytter. PT. har vi ikke planer om noe sånt. ;)

Marosa - med mantis og skjærehjulet er ikke dette mer enn en helgs jobb, faktisk. Årsaken til at jeg ikke tenker et tett rør er at "det kan jo hende det kommer vann inn" siden den enden av røret som skal ende under utekontakten ved husveggen ikke får tak over seg?

Så alternativene er som følger:
1) Fortsette som nå (med hageslange og elektrisk ledning tvers over plena i sommerhalvåret) - har allerede kostet meg én hageslange... :V:
2) En hjemmelaget grøftløsning og "ikke permanent" løsning.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Re: Sommerstrøm og sommervann til drivhus i drensgøft

Innlegg reidunn Lør Mar 01, 2008 11:06

smg* skrev:Men - jeg har tenkt på om jeg skulle legge ned et rør av typen 10 cm dia med spalter (drensledning) opp ned (med spaltene ned) på en seng av singel.
Jeg ser for meg at det skal være plass til en hageslange gjennom samme rør også (har utevann på huset 2m unna utekontakten).
Vil jeg kunne ha vannslangen der året rundt (uten trykk på vinteren), eller vil den sannsynligvis fryse i stykker? (Jeg vil neppe klare å tømme den helt for vann... og det laveste punktet vil antakelig bli under plena, ikke inne i drivhuset siden det ikke er nok nedoverbakke til drivhuset... )

Sitter her med følelsen av at det er bare jeg som kommer til å skjønne hva det er jeg forsøker å forklare nå... :roll:

De fleste hageslanger tåler å fryse på vinteren dersom de ikke står fulle med vann. For å få tømt slangen best mulig kan det blåses luft gjennom den og surre litt GladWrap rundt enden.
Jeg har slange liggende under hageplatten for å fylle på dammen ved tørkeperioder - den har aldri vært tømt for vann, men er åpen i begge ender. Den fungerer fint etter 10 års bruk.
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Sommerstrøm og sommervann til drivhus i drensgøft

Innlegg smg* Lør Mar 01, 2008 11:15

reidunn skrev:
smg* skrev:Men - jeg har tenkt på om jeg skulle legge ned et rør av typen 10 cm dia med spalter (drensledning) opp ned (med spaltene ned) på en seng av singel.

De fleste hageslanger tåler å fryse på vinteren dersom de ikke står fulle med vann. For å få tømt slangen best mulig kan det blåses luft gjennom den og surre litt GladWrap rundt enden.
Jeg har slange liggende under hageplatten for å fylle på dammen ved tørkeperioder - den har aldri vært tømt for vann, men er åpen i begge ender. Den fungerer fint etter 10 års bruk.

Takk. Det var godt nytt. :D
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mari Anne Søn Mar 02, 2008 8:23

Jeg har en løsning som ligner den du tenker på (tror jeg). Ingen problem med litt frost i slangen vinterstid, det er jo på sommeren det er behov for mengder av vann. Jeg er godt fornøyd med å slippe ledninger og slanger over plenen. Grav det ned, det pynter jo ikke akkurat.
Jeg var så heldig at jeg hadde gutter i alderen "Hva kan jeg gjøre for å få litt mere lommepenger". Det passer godt når man har sånne prosjekter på gang. :D
Besøk gjerne min blogg "Helt på jordet".
Brukerens avatar
Mari Anne
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg smg* Søn Mar 02, 2008 9:22

Mari Anne skrev:Jeg har en løsning som ligner den du tenker på (tror jeg). Ingen problem med litt frost i slangen vinterstid, det er jo på sommeren det er behov for mengder av vann.

Jeg tenkte nå mere på om slangen fortsatt ville holde vann etter vinterens frost. Billige vannslanger har en lei tendens til å sprekke dersom de fryser med vann inni. Jeg har ikke nok erfaring med dyrere slanger og frost - for de er jo så dyre at man husker å tømme dem før frosten kommer.. xx(
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Roundup Søn Mar 02, 2008 13:08

Skjønner ikke at du trenger ny sikringskurs hvis du legger permanent kabel,eller bruker skjøteledning :? forbruket er jo det samme. Grav istedet ned tett rør f.eks toms svart vannrør ca 50cm under jorda.Så får du en elektriker til å trekke i PFSP 2x2,5 som han kobler til den utvendige kontakten din.Trenger ikke rør til den kabelen likevel,kan ligge direkte i jorda.Men er jo greit å ha muligheten til å trekke den ut igjen.
tror du kommer til å synes en dobbel stikk i drivhuset er verd pengene,kontra den kjedelige gummikabelen :)
Brukerens avatar
Roundup

Innlegg calypso Søn Mar 02, 2008 13:37

smg* skrev:Jeg tenkte nå mere på om slangen fortsatt ville holde vann etter vinterens frost. Billige vannslanger har en lei tendens til å sprekke dersom de fryser med vann inni. Jeg har ikke nok erfaring med dyrere slanger og frost - for de er jo så dyre at man husker å tømme dem før frosten kommer.. xx(

Problemet er at man ikke vet om en hageslange er av god kvalitet. Hva som står på pakken er jo så ymse. "Vrir seg ikke" stod det på en jeg kastet sist sommer, det vred seg og ble flat og nektet å slippe vannet igjennom. xx( - Da er det nesten bedre å gi blaffen, og heller kjøpe det billigste du finner. Og skifte etter behov. De aller fleste tåler å fryse med vann i, men ikke bøy på dem når det er kaldt. I et rør i bakken tror jeg det kommer til å gå veldig greit. Svart 1" som Roundup nevner er en god løsning, men koblingene mot det du ellers har er vann(!)vittig dyre
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Søn Mar 02, 2008 13:39

Roundup skrev:Skjønner ikke at du trenger ny sikringskurs hvis du legger permanent kabel,eller bruker skjøteledning :? forbruket er jo det samme.

Jeg husker 100% ikke hva grunnen var til at han mente kursen skulle separeres. Noe om "frittstående bygning..???" Det hadde iallfall ingenting med forbruksendring å gjøre. :?
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Roundup Søn Mar 02, 2008 14:41

smg* skrev:
Roundup skrev:Skjønner ikke at du trenger ny sikringskurs hvis du legger permanent kabel,eller bruker skjøteledning :? forbruket er jo det samme.

Jeg husker 100% ikke hva grunnen var til at han mente kursen skulle separeres. Noe om "frittstående bygning..???" Det hadde iallfall ingenting med forbruksendring å gjøre. :?

Bare tull det,eneste fordelen jeg ser med å ha en egen kurs til drivhuset,er at det er større mulighet for jordfeil der ute.Og på den måten kobler bare en kurs ut,istedet for hele huset.Vel og merke hvis den nye kursen er av type jordfeilautomat :)
Brukerens avatar
Roundup

Innlegg calypso Søn Mar 02, 2008 16:21

Først: jeg er ikke oppdatert på dette lovverket. Mine kunnskaper er foreldet etter at det er blitt full EU-tilpasning. Før var det greit, da var det "skal&MÅ", nå er det blitt mye mer "anbefales" og "bør". Egen kurs for drivhuset er en veldig god anbefaling. Det er ikke hyggelig om fryseboksen i kjelleren slukner fordi du kjørte Mantisen i kabelen til drivhuset. Et par sikringer og en egen kurs burde ikke koste allverden, men installatørene har "faste priser" for å legge en ny kurs, antagelig er forhandlinger mulig, evt. prøve å finne en uavhengig autorisert elektriker, som jobber på timebasis, det kan være enorme forskjeller her.

En kontakt på veggen (og jordfeilbryteren) løser nesten alle problemene, kabelen kan ligge i røret, og du kan godt ha en dobbel stikkontakt (fastmontert) i drivhuset. Ikke kjøp den aller billigste ledningen ;)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Søn Mar 02, 2008 16:40

Takker. Da tror jeg nok det blir tykk skjøteledning i rør. Minst kostnad og minst pes.
Jeg regner med det er trygt å legge vannslange i samme rør. Så får jeg finne en rørdimensjon som er så vid at jeg kan trekke om ved behov.

Problemet med sikringer og egen kurs er som sagt at sikringsskapet allerede er fullt. Siste to plasser gikk til overspenningssikringer (som allerede har måttet byttes én gang).
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne-Marie Søn Mar 02, 2008 16:41

Jeg fikk en elektriker til å legge opp strøm ut i drivhuset for meg. Han la opp en ny kurs (men jeg spurte ikke hvorfor). Jeg hadde allerede gravd en grøft mellom der ledningen skulle komme ut fra kjelleren og bort til der det skulle inn i drivhuset. Jeg spurte ham om det gjorde noe å legge en vannkabel i samme grøfta, og han sa det var helt greit. Ledningen er en spesiell sort som, om jeg forstod ham riktig, er beregnet nettopp til å grave ned utendørs. Jeg la sand nederst i grøfta og la ned vannledningen (svart, stiv hageslange, jeg vet ikke hvor lenge den varer). Han la ned kabelen, jeg fylte på med litt mer sand. Så la han et bånd i hele grøfta hvor det står "forsiktig, kabel", eller noe i den duren. Til slutt fylte jeg igjen grøfta med jord og la tilbake torva.

Grøfta er ikke så dyp at det er frostfritt, og jeg bruker vannet bare sommerstid. Om vinteren passer jeg på at det er det åpent i begge ender av vannslangen.

Jeg burde visst ha stilt flere spørsmål da han gjorde dette, skjønner jeg nå. ;-)
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest