Fuktighet i drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fuktighet i drivhus

Innlegg HMM Fre Apr 11, 2008 22:22

Jeg prøvde og søke, men klarer ikke og finne noe om fuktighet i drivhus.
Veggene i drivhuset er så fuktige at det renner. Jeg har på en vifteovn, men det hjelper ikke. Gjør det noe om det er så rått, hva kan i tilfelle gjøres for å unngå dette? Har automatiske lukeåpnere som ikke er koblet på enda fordi det er for kaldt.
Lurer også på hvor mange grader det bør være i drivhuset når jeg har satt ut mine små priklede planter. Helt fersk i drivhusgamet.
Brukerens avatar
HMM
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Apr 12, 2008 0:05

Du kan kjøpe avfukter, lufte, eller ha lavere tempratur i drivhuset.
Flere gode forslag?
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MYHRA Lør Apr 12, 2008 8:28

Drivhuset mitt var drivende vått her en dag. Jeg hadde satt inn en vannkanne for å temperer vannet. Tenkte det var smart, så kom sola og vannet fordampet og ja, det var veldig vått. Tok ut dunken og siden har det vært bra. Setter inn vann enda, men i tette flasker.
MYHRA
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Trine Lør Apr 12, 2008 8:45

Jeg ahr aldri hatt problemer med for mye fuktighet i drivhuset. Mulig det har sammenheng med at det er litt "naturlig" lufting i huset. Det står rett på belegningsstein, uten noen form for sokkel og har glass, som ikke er festet med silikon el.l.

Jeg tror duggproblemer skyldes at mange vanner alt for mye i drivhuset. Jeg vanner når det begynner å bli tørt, ikke før. Plantene har godt av å tørke opp litt mellom hver vanning. Når jeg vanner sørger jeg også for at det ikke blir stående vann i skåler og brett. Står det vann i disse vil dette fordampe og skape dugg, så fort sola titter fram.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg HMM Lør Apr 12, 2008 9:16

Ja da skjønner jeg litt mer, jeg er litt for flink til å vanne. Dessuten har jeg et bed på hver langside som det har stått vann i helt til nå.
Men hva med gradene i drivhuset?
Brukerens avatar
HMM

Innlegg Trine Lør Apr 12, 2008 9:25

Hvor varmt du bør ha det i drivhuset avhenger av hva du har der ute. De fleste planter klarer seg fint med temperaturer ned mot 4-5 grader (i hvert fall om natta) men har du agurk, Flittig lise eller andre sarte planter der ute, bør du nok holde temperaturen på ca. 10 grader om natta også.

På dagtid blir det jo brennvarmt så fort sola titter fram. Jeg åpner alltid døra på drivhuset om morgenen, hvis det er sol når jeg skal på jobb.
Drivhuset mitt har stått tomt fram til i går, men jeg har hatt et termometer der ute i hele vinter. Max temperaturen nå de siste ukene har fort vært rundt 40 grader når sola har vært framme. Det er for varmt hvis plantene skal ha det bra.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg HMM Lør Apr 12, 2008 10:22

Jeg har priklet og satt ut stemor, tagetes, asters, tatt opp noen kløverblomster osv. Har neon georginerøtter jeg hadde tenkt og jordslå. Ï fjor blomstret de laaangt på høsten - og i dag ramler det ned store snøfiller her!!!
Brukerens avatar
HMM

Innlegg Trine Lør Apr 12, 2008 10:31

Både tagetes, stemor og georginer er forholdsvis tøffe. Asters også, tror jeg. De trenger ikke høye temperaturer for å klare seg. Jeg vil faktisk påstå at de blir finere og lubnere hvis de får stå litt kjølig.
Jeg har planer om å begynne så smått å drive mine georginer og mirabilis ute i drivhuset nå. Har ikke planer om å gi dem noe mer enn litt over 0 om natta i hvert fall.

Tatt opp noen Kløverblomster??? Hva mener du med det? Har du vanlig hvit- eller rødkløver i potter i drivhuset? :?
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Randine Lør Apr 12, 2008 12:31

Jeg gjør som Trine og har drivhusdøra litt på gløtt, da forsvinner fuktigheten fra tak og vegger :) . Min står på gløtt hele døgnet, for det er ikke så kaldt eller snø her.
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine

Innlegg HMM Lør Apr 12, 2008 22:30

Takk for tips! Kløveren jeg snakket om er en slik som de hadde som stueplante før i tida. Jeg ser den kalles lykkekløver, se linken nedenfor hvis den virker. De jeg har er med ensfargede grønne blader og masse rosa blomster (som drysser no' jøtt). Jeg setter opp døra om dagen (når det ikke snør). Mulig jeg begynte litt for tidlig, blir antageligvis Norges dyreste blomster. Drivhuset ble jo mye dyrere enn jeg hadde tenkt, og når jeg nå må fyre.... Ja ja, kosleig og spennende er det hokke som.
http://www.paghat.com/oxa Oxalis articulata ssp. rubra
Jeg kan ikke sette inn bilder/har ikke album eller så kunne jeg vist deg.
Fant bilde
Oxalis articulata ssp. rubra
Brukerens avatar
HMM

Innlegg Trine Søn Apr 13, 2008 9:07

Oxalis ja :D Da forstår jeg bedre. Begynte å lure på om du dyrket ugrass i drivhuset ;)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg HMM Søn Apr 13, 2008 21:28

Ugress - hva er det for noe ?
Brukerens avatar
HMM

Innlegg Roundup Søn Apr 13, 2008 21:42

Helen Marie skrev:Ugress - hva er det for noe ?

Det er den type vekster som er uønsket i hagen ;)
Brukerens avatar
Roundup

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester