Godt gjødsel til tomat og agurk?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Godt gjødsel til tomat og agurk?

Innlegg BenteBjo Fre Mai 23, 2008 21:04

Eg ønsker veldi gjerne å få dåkes råd om gjødsling av tomat og agurk (og gjerne flere grønnsaker ) I mitt drivhus har eg ikkje noke vatningsanlegg . Eg vatner med kanne eller slange , og gjødler med utvatnet høns - eller kukompost ca . ein gong pr . veke . Men ka er egentlig best og rett . Då tenker eg på styrke på gjødselet , og kor ofte . Eg har holdt på med dette noken år , og har høsta mykje godt og fint ,men eg har og hatt planter som ikkje alltid har sett kjempeglad ut godt uti sesongen . Eg kan ha gjødslet for mykje eller for lite . Er det noken som har en grei oppskrift for desse plantene . Då blir eg glad :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Fre Mai 23, 2008 21:48

Yara har lagt ut gjødslingsråd for yrkesdyrkere
http://fert.yara.no/no/products_service ... omato.html

Personlig synes jeg tomatene smaker bedre med mer kompost og mindre kunstgjødsel. :)
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Fre Mai 23, 2008 22:04

Takk smg for linken,men enig med deg.Eg vil helst ikkje bruke kunstgjødsel . Det er mengde ogg hyppighet med naturgjødsel eg vil vite mer om . I kjøkkenhagen min er eg spesielt opptatt av det . Det er bare klimatisene og av og til plenen ( den som bare er to - tre år ) som må få litt kunstgjødsel .( Lærte av en gammel gartnerdame at klimatis tåler dårli naturgjødsel , noken som vet mer om det ? )
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Fre Mai 23, 2008 22:29

hmm, de klassiske rådene når det gjelder klematis er å bruke kugjødselkompost og beinmel ??!!

For noen år siden var det flere som sa at peoner ble finest med kunstgjødsel, men det viste seg å være feil, pussig så mange som gjentok det rådet i lengre tid etter på.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Lør Mai 24, 2008 9:34

BenteBjo skrev:Takk smg for linken,men enig med deg.Eg vil helst ikkje bruke kunstgjødsel . Det er mengde ogg hyppighet med naturgjødsel eg vil vite mer om . I kjøkkenhagen min er eg spesielt opptatt av det .

Detg er vanskelig å si noe om hyppighet med naturgjødsel da NPK-forholdet mildt sagt er variabelt. Det som er verdt å merke seg er kalkiumbehovet for god smak. Kalium finnes bl.a. naturlig i aske og bananskall.

Selv planter jeg i 100% kompost fra kompostanlegget og tilfører aske og noe kunstgjødsel gjennom sesongen.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Lør Mai 24, 2008 18:07

[quote="Arild"]hmm, de klassiske rådene når det gjelder klematis er å bruke kugjødselkompost og beinmel ??!!

Sier du det :shock: Når eg kjøpte den første klematisen min , fikk eg beskjed av en gammel kone som drev gartneriet , at de skulle bare ha kunstgjødsel . Men no vil eg jo gjerne bruke naturgjødsel der og :)
Til smg : Bruker du jorden med en gang du henter den , eller lar du den ligge en stund først ? Mange mener den kan være for sterk ?
Eg skal jammen prøve det askerådet . Og sette familien på banandiett minst en dag i uken ;) Eg pleier å blande jord og kukompost når eg planter .
Takk for nyttig informasjon begge to. :)
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg mamo Lør Mai 24, 2008 19:46

Jeg bruker kun naturgjødsel i hagen min, og klematisene klarer seg fint de. Jeg bruker lupingjødsel, hønsegjødsel og beinmel i stort sett hele hagen. Sikkert noen som mener det ikke er riktig, men frodig blir det uansett ;)
Tomatplantene står rett i kugjødselkompost hos meg (ikke den som er rein ku), og så sprøyter jeg med oasis flytende gjødsel et par ganger når tomatene har dannet seg.
Brukerens avatar
mamo
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg smg* Lør Mai 24, 2008 19:59

BenteBjo skrev:Til smg : Bruker du jorden med en gang du henter den , eller lar du den ligge en stund først ? Mange mener den kan være for sterk ?
Eg skal jammen prøve det askerådet . Og sette familien på banandiett minst en dag i uken ;) Eg pleier å blande jord og kukompost når eg planter .
Takk for nyttig informasjon begge to. :)

Tomatene mine vet ikke at det skal være for sterkt. ;) Jeg pleier bare å sørge for at det er litt jord nærmest røttene. Mine tomater får 1ss aske 4-5 ganger ila sesongen.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Harryford Søn Mai 25, 2008 5:48

Ang gjødsel til tomat og agurk, gjorde jeg for 3 år siden et "seriøst" forsøk med Guldvann som gjødsel! Guldvann er en mer "spiselig" betegnelse på urin fra menneske! Som de fleste vet, er urin fra friske mennesker med et nogenlunde økologisk kosthold, et så rent produkt, at det kan drikkes! Hvilket har vært gjort av skibrudne m.fl. Har aldri prøvd selv!!!

Tomatene som sto i 3 år gammel sand og torvmull, fikk daglig ca 5% fersk urin (kunne være fra rykende fersk til noen dager gammel!) Tomatplantene det året, ca 20 stk, sto ikke noe tilbake for tidligere år, med div gjødsel! Merket dog at på slutten av sesongen dabbet plantene noe av i bladvekst! Brukte som Smg* never, noe aske inimellom.

Året etter prøvde jeg meg på ferskt gressklipp som gjødesel, selv det funka, men det krever en god jord, full av jordboende liv, og at gresset holdes fuktig hele tiden! Dette var langt mer arbeidskrevende en Guldvannet, og ga ikke så godt resultat!

Som oppsumering, Guldvann, med "aktivt" jorddekke av div gress og brennesle, gir en fin økologisk gjødsel!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Roundup Søn Mai 25, 2008 20:46

blei det ikke litt mye lukt inni drivhuset hvis du pissa i pottene hver dag? :shock:
Brukerens avatar
Roundup

Innlegg BenteBjo Søn Mai 25, 2008 21:11

Det er rart med det der med naturgjødsel . Vi bruker så veldi gjerne greiene som høns , kyr , sau , hest og andre dyr etterlater seg . Og betaler til og med dyrt for det :D Men guldvann er ikkje noke eg har brukt i kjøkkenhagen min :oops: Det kunne jo vert rettså økonomisk , då vi er en relativt stor familie :)
Sikkert godt gjødsel ,for eg hørte om to gamle damer som avlet så mykje at de stadi hadde å gi vekk til de som ønsket . Men etterspurselen gikk noe ned etter at et par smågutter fortalte at de hadde obervert damene stadi ruslet rundt om morgenen i nattkjolen med nattpottene sine og fordelte på gressløk og annet godt i kjøkkenhagen sin :)
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Roundup Søn Mai 25, 2008 21:39

Syns ikke det blir rett å sammenligne.Skal vi begynne å levere ungene våre til slakt når de blir passe store også eller?
Ukens tilbud : "Marinert østlending kun 59.90.- pr.kg" nei dyr er dyr og mennesker er folk :)
Brukerens avatar
Roundup

Innlegg BenteBjo Søn Mai 25, 2008 21:39

No står plantene mine sterke og fine , og eg håper jo på at de fortsetter med det sjølsagt . Men i år skal de få aske . Det skal bli spennende å prøve . 8) Kanskje eg og ska prøve å lure plantene med gjord inntil røttene -og så kompostgjord neste år.
. No blomstrer de iallefall og ser glad ut ,og håper de fortsetter slik .
Til Mamo : Du sier at du sprøyter med oasis flytende gjødsel , er det noke som ikkje kan vatnes med ? Er dette et vanli blomstergjødsel ?
Noken sier beinmjøl - er det egentlig det samme som kalk ?
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MYHRA Søn Mai 25, 2008 21:47

nei dyr er dyr og mennesker er folk

Tenkte nok i samme retning jeg og ja. :oops: Kunne nok ha brukt urin på planter uten frukt og bær som skal spises. :)
MYHRA

Innlegg BenteBjo Søn Mai 25, 2008 21:50

Nei , det går en grense der ja . :)
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Søn Mai 25, 2008 21:54

Benmel inneholder noe kalk, men hovedsakelig brukes det for innholdet av fosfor og i tillegg har det noe nitrogen. Aske inneholder stort sett bare kalium.

Jeg leste en gang det renner ca 30-40 kroner i nitrogen ut av et mennesket hver dag. Et alternativ som gir omtrent samme resultat er neslevann gjerne kobinert med valurt. Med litt beinmel i tillegg skulle det være en brukbar NPK sammensetning.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest