Vintervindsikring av drivhus?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vintervindsikring av drivhus?

Innlegg MilkMaiden Tir Okt 07, 2008 21:59

Vestlandsvinteren har ikke vært nådig med mitt Juliana 8,4, først tok den det når vi bare hadde montert ramma og vippet det opp i et plommetre, så når plater og alt var i og en sommer over, presterte den å flå av det 8 plater i løpet av vinteren. I år tror jeg altså at vi må forebygge enda mer.
Problemet er stort sett at platene ikke sitter godt nok fast, for selve huset er godt festet i bakken og drar ingensteder. Jeg ville helst skrudd det av sokkelen og tatt det inn på låven over vintern, men testosteronavdelingen i familien mener at det er en dårlig idè, da den vindsikringa som holder huset på plass gjennom sesongen da må forkastes. Da er jeg tom for idèer og håper at noen her har funnet metoder som kanskje fungerer hos meg også`?
MilkMaiden
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Vindtervindsikring av drivhus?

Innlegg raell Tir Okt 07, 2008 23:11

Har du sett de nettene som brukes på bygg, som hindrer at ting faller ned på folk.
Jeg ville anskaffet et slikt og forankret det med å henge tau på kryss over.
gjerne med vannkanner som lodd.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg petter`n Tir Okt 07, 2008 23:19

Dersom stolpene ser ut som en T så vil jeg tro at du kan borre f. eks. 2 stk (eller fler) 3mm.hull på "utsiden av plastens tykkelse" (DEMONTERT) og sette inn en lang galvanisert spiker u.hode, , blir det for mye klaring kan en treflis eller noe stiv plast sette platene i press.
Lykke til :)
petter`n
planlegging er halve moroa, bare jeg finner den gule POST-it lappen
petter`n

Innlegg Nattfiol Ons Okt 08, 2008 22:00

Vi har brukt lastestropper, slike som er lette å stramme, om vinteren. Oransje og gule, så de er svært synlige :fun: men har gjort jobben. Vi har ikke montert de i år ennå, og har ikke bilde av det. Men enkelt forklart så er det en runde rundt platene helt nede og en runde helt oppe. I stroppene øverst blir stroppene som holder tak og takluker, festet. Døren er ikke stroppa da den er på lesiden og platen der er bedre festet enn de andre. Jeg bruker drivhuset hele året, så døren må være fri. Ser litt rart ut med fargerike stropper, men her synes antakelig alle at det ser fornuftig ut, for ingen har kommentert det. ;)
Brukerens avatar
Nattfiol

Innlegg ingrid9000 Ons Okt 08, 2008 22:48

Er det plastplater dere snakker om her??
Har glass i mitt, og vinterstormene har knust masse 3 ganger.. lurer på om noen av disse ideene kunne brukes når det er glass...
Selve huset står støtt nok.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Tor Okt 09, 2008 7:12

Det der med lastestroppene skjønte jeg ikke. Hvordan får du til å ha dem rundt, men bare på tre sider av huset? Eller står døra plassert sånn på ditt hus at du kan ha stroppene over og under døra? Eller hva fester du stroppene i?

Veldig interessert i dette med vindsikring jeg også, har spurt før men i grunnen fått lite svar. Lastestropper er den ene løsningen vi har tenkt ut selv, så det er flott å høre at det kan fungere. :mrgreen: Nett er den andre ideen vi har klekket ut - noen som faktisk har prøvd det i praksis?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Charlotte Tor Okt 09, 2008 9:41

Jeg har kanalplater i plast, som foreløpig har holdt. Men problemet har vært dørene. ( Juliana 8,4 ) De har en tendens til å løsne nede og stå rett ut i vinden, og dermed også bøye de tynne listene som står ut til sidene øverst på hver side. ( dårlig forklart. ) Så nå setter jeg alltid noe tungt som lener seg mot nedre del av dørlistene. Har brukt trillebåren ( opp ned med håndtakene mot dørene ) og noen ganger har jeg noen tunge betongheller som jeg lener forsiktig mot kantene. Håper dette holder i år.
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tinkabell Tor Okt 09, 2008 10:02

Jeg pakket hele drivhuset inn i presenning for å holde platene på plass.
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Harryford Fre Okt 10, 2008 3:37

Jeg har gjort meg noen tanker om vintersikring etter sist januars stormvær, som blåste ned og knuste fullstendig, både mitt Hydro 10.5 kvm Alu/glassdrivus, og mitt Jubilee 12,5 kvm Alu/10mm poly-drivhus!

I Hydro - glassdrivhuset, var glassa festet med klips, "dobbel dose" 8 stk på hvert glass! Noen plasser var det silikon. Men det som skjedde i vinden, som nok gikk opp i 30 sekmeter, var at en glassrute sprakk. Dette førte til at huset fylltes med vind, og glassa ble presset ut innenfra. Det er ikke konstruert for å tåle samme presse innfra, som på utsiden! I løpet av et kvarters inferno, var 103 stk glassruter knust! Reisverket var vrengt i former en kunstner kunne misunne!!!

Like ille gikk det Jubilee huset. Det hadde 10mm kanalplater, alle meget godt gummiert fast, både på utsiden og innsiden! Trodde det skulle tåle alt!!! Men den gang ei!
Hendelsesforløpet der, var omtrent det samme som på glasshuset. En av kanalplatene, 60cm bred, bøyde seg av vindpresset, spjæret midt på, og slapp luften/vinden inn i huset! 3 minutter etter var alt borte - Gone whith wind!

Det eneste som sto igjen "oppreist", var drivhusenes bunnlist. Den var forsvarlig skrudd fast i fundamentene. Det ene av murte lecablokker, det andre i solid/tungt trevrk!

I mitt tilfelle, så velta ikke husene av vinden, da de satt forsvarlig fast, men de ble blåst i stykker! Jeg hadde en stor tung hvit pressenning til å dekke Jubeelee huset med, men droppa den da jeg ville ha lyset inn om vintren! Det var dumt!

Alt dette for å si at sitter drivhuset fast i bakken, og det blåser tilstrekkelig, kan det gå som beskrevet! - Men husene må sitte fast, på en eller annen måte. Er det ikke mulig å få festa drivhuset i bakken, vil jeg anta fra egen erfaring, at et fundament med vekt på ca 200kg vil holde et 10kvm drivhus fast! Huset må festes med mange skruer!

Skal det tåle store vindpåkjenninger, er dekking med solid presseninng det eneste som holder! Den koster noen kroner, men var i 20 år!

Tar en sjansen på at det blåser litt mindre, har jeg sett montert utvendige skråstøtter av tre ned i bakken. Dette for å hindre at selv huset velter! Plastkanner, 20 liters, hengende som vekter på utsiden er og brukt.

Selv skal jeg bygge drivhus med solid trereisverk!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Charlotte Fre Okt 10, 2008 8:29

Huff... blir helt engstelig nå jeg.... :roll:
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nattfiol Fre Okt 10, 2008 18:06

Når det gjelder lastestroppene så går de rundt hele huset. Huset har 2m sidehøyde så stroppen går over døra, ellers går den over nederst på døra. men det er skuvedør så vi får den opp nok likevel til å smette inn. Drivhuset er støpt fast, så det letter ikke, men får vinden tak i noe som helst er det nok rasering. Vi regner med orkan på det verste, men det slapp vi ifjor. I september i år var det målt 29 m/s i kastene og det kom fra sør og traff for fullt her. Da var jeg ikke bekymra for usikra drivhus. Jeg greidde ikke å presse opp verandadøra på det verste. Regner med at stroppene blir satt på så snart som mulig, og skal da få tatt bilde av det.
Brukerens avatar
Nattfiol

Innlegg miamaria Fre Okt 10, 2008 18:11

Nattfiol skrev: Regner med at stroppene blir satt på så snart som mulig, og skal da få tatt bilde av det.

Kjempeflott om du husker det! Ser nå at du bor i like utsatt område som meg, så det er jo ekstra interessant. Her er det sør som kommer aller best til, sørvesten ligger vi littegrann i le for. (Har en ås rett vest.)

Selv har jeg lurt på om det går an å få noen slags lastestropper også over huset, på en eller annen måte, begge veier. I tillegg, altså.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nattfiol Søn Okt 19, 2008 23:43

Nå er arbeidet gjort, både stormsikring og vinterisolering. Når kall'n skulle igang med stroppinga var det første han spurte om at jeg hadde bilder fra ifjor. Nei, men siden det var han som gjorde det regnet jeg med at han husket best, men det gjorde han ikke. Så i år har han tatt bilder både av stroppinga og isoleringa. Isoleringa var straks enklere i år, da all bobleplasten ble tatt vare på, så nå var det bare å sorterere i lengder og slenge det opp att. Måtte skryte litt av innsatsen likevel, det er bra han gidder. :jump:
vintersikring av drivhus
Brukerens avatar
Nattfiol

Innlegg BenteBjo Man Okt 20, 2008 19:22

Eg ble lei av å gå rundt "heila bygdo " å hente inn vekkblåste kanalplater .Så derfor laget eg i sommer et treskjelett rundt veksthuset mitt .Det er festet godt i en arbeidsbenk på framsiden ,og i kompostkassene på baksiden .Eg har ikkje bilde fra rett vinkel for å vise dette, men med " god vilje " kan en vel ane dette skjelettet . Og så får jo eg vise kor flink eg er å snikra :lol: Mannen min har reisejobb ,og eg snikra når han var vekke :D Dette skjelettet mitt får jo prøve seg ute no då -no blåser det stikker og strå ute . :star:
I fjor kastet vi en brislingnot over og festet den godt i bakken .Då fauk iallefall platene ikkje vekk .
Bilde

Hodebryet mitt er fremsiden .Der kan eg ikkje feste lister utenpå ,for då kan eg ikkje åpne og lukke døren .
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Tir Okt 21, 2008 9:34

Jeg bare gjør oppmerksom på at Nattfiol har lagt ut flere bilder, så når man har sett det første er det lurt å klikke for neste. :) (Det gjorde nemlig ikke jeg første gang... Fant dem nå.)

- Forøvrig flotte bilder, supert med masse bilder av opplegget inni også, bobleplasten og det hele. Eksempel til etterfølgelse. ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Okt 21, 2008 9:56

Jeg har bare lyst til å minne på at det kan være lurt å tenke på vinddempende vegetasjon eller skjermvegg om man bor så utsatt til for blåsten. Det vil jo komme hagen til gode ellers også. Dersom man setter skjermvegg så husk at det beste er en tetthetsgrad på 50%, mer enn det skaper bare nasty vindforhold.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester