Skift til PC-stil
Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.
Skriv et svar

"Hjemmelaget" drivhus

Søn Mar 03, 2013 17:23

Hei

Trenger et råd ang drivhus som jeg håper noen kan hjelpe meg med:) Vi skal starte byggingen nå i vår og skal bruke gamle vinduer. Huset vil bli 15 kvm stort med vinduer ca fra gulv til tak hele veien rundt. Det vil være mer el mindre sol på huset fra tidlig morgen til ca kl 20.
Så over til spørsmålet;
Kan vi ha helt tak med dråpeskifer eller må vi velge gjennomsiktig type polykarbon for at plantene skal trives & vokse?
Huset skal brukes også som "lysthus", derfor ønske om et mer tett tak ift naboer som bor høyere enn oss;)

Re: "Hjemmelaget" drivhus

Søn Mar 03, 2013 18:02

Jeg tipper at der nok vil gå bra, med tett tak, men det vil selvfølgelig stjele en del lys fra plantene. særlig de som evt. står litt inn i rommet, vil nok lide under mindre lys, enn de som står langs veggene.

Husk også på at du bør ha mulighet for lufting i taket, hvis ikke blir det alt for varmt der inne på fine dager. Varmen stiger opp og det er derfor et poeng at lufteluker plasseres i taket, slik at mest mulig varme slipper ut når det blir varmt. Luker, med automatiske lukeåpnere, er å anbefale. Da slipper du å tenke på å måtte åpne/lukke lukene morgen og kveld.

Hvis du bruker tykke polykarbonatplater vil du få lyset inn, samtidig som gjennomsiktigheten i fht. innsyn blir redusert. Tenker da på slike plater som ofte brukes som takplater i vinterhager o.l. Tror de er ca. 30 mm. tykke.

Man Mar 04, 2013 19:06

Tusen takk for svar :D

Tor Mar 07, 2013 12:37

Kva med å legge eit felt med vindauga oppe i taket? som både kan brukast til luting og for å få inn meir lys.

Tor Mar 07, 2013 12:58

hvis du skal a skifer eller annen type stein trenger du også kraftigere konstruksjon enn med polykarbonat plater.
Du får polykarbonat plater som er matt utseende og "sota" utseende som ikke er gjennomsiktig.
Lufting er de en fordel og ha så høyt som mulig pga fukten som legger seg,og lufting bør etter min mening være i hele husets lengde,men det kommer jo selsagt ann på hvilken størrelse det skal være.
Det er ikke no problem og legge skifertak med vinduer hvis det er ønskelig,men jeg tror det vil være enklest og mest praktisk men hele plater til tak.

Lør Mai 16, 2020 11:29

Hei! Vi skal bygge nå, og tenker som deg. Derfor er jeg spent på om dere bygde med tett tak, og hvordan det evt fungerer?

Lør Mai 16, 2020 16:18

Hvis dere bor på an plass med mye snø eller vind, kan det være at "vanlig" tak er helt nødvendig.
De drivhus-plast-platene er mindre sterke for elementene. Det går kanskje an å ha vindu med automatåpning øverst på gavlveggene til gjennomtrekk og lufting i tillegg til vinduer og dører.

Søn Mai 17, 2020 15:37

Jeg har drivhus av polykarbonat-plater, og det tåler veldig mye snø. Det er vel 8mm plater tror jeg, men det er veldig solid og stabilt. Det eneste minuset er at det burde vært to takluker, ikke bare en. Drivhuset er ikke så stort, bare 7,5 kvm, det var det jeg hadde plass til. Men det blir fort veldig varmt der når sola står på.

Søn Mai 17, 2020 21:33

timanna skrev:Jeg har drivhus av polykarbonat-plater, og det tåler veldig mye snø. Det er vel 8mm plater tror jeg, men det er veldig solid og stabilt. Det eneste minuset er at det burde vært to takluker, ikke bare en. Drivhuset er ikke så stort, bare 7,5 kvm, det var det jeg hadde plass til. Men det blir fort veldig varmt der når sola står på.

Ikke for å krangle altså, men hvor mye snø som er mye, er veldig forskjellig rundt om i landet, og vi vet jo ikke hvor Solseter holder til :)
Hvordan er det hos deg, hva er normalt mye snø, og hva er mye? (Jeg er dessverre mindre kjent i landet enn jeg skulle ønske, og H7 kan jo være så forskjellig)

Søn Mai 17, 2020 22:51

Det har du jo rett i! Men det lå trekvart meter og vel så det i vinter, uten problemer.

Tir Jul 14, 2020 3:59

Ang. snø så går det fint å måke av innimellom også. Vi har et drivhus med 16 mm polykarbonat + solide takstoler i tre og det tåler mye. Man ser ikke inn gjennom det, så ingen fare i forhold til innsyn fra naboer.
Skriv et svar