Sluk i drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sluk i drivhus

Innlegg rosa Man Okt 19, 2015 13:06

Skal grave ut til drivhus som skal ha sluk. Har søkt gjennom flere innlegg for å finne ut hvordan andre har laget dette. Forslag om å bruke punktsluk som dette:
http://www.aaltvedt.no/produkter/tilbehor/drensrenner
http://www.plastmo.no/produkter/dreneri ... tsluk.aspx
Du må grave ned 30-40 cm for å montere slike punktsluk.

I min hage kan jeg imildertid ikke grave så dypt pga fjell - maks dybde 25 cm. Har dere brukt andre produkter eller løsninger som ikke bygger så dypt? Skal ha belegningsstein inni drivhuset så det er ønskelig med en løsning hvor dette kan lett kobles sammen.

Har dere sluken midt i drivhuset og trasker over den hele tiden, eller har dere lagt den inntil den ene langsiden og sørget for at dere fortsatt har nok fall?
rosa
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Sluk i drivhus

Innlegg Amfjell Man Okt 19, 2015 14:00

Eg har vanleg støypt golv, med sluk i enden av huset. Det er eg veldig godt nøgd med. Dvs sluk i ordets rette tyding er det ikkje, eg har eit hol i golvet som går til eit røyr som leiar vatnet ut til ein stad der det kan renne fritt ut. Så svaret mitt er utifrå plassering, greit med sluk i ved yttervegg med halling til, då er det lett å spyle golvet og vatnet renn unna.
Amfjell
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg EpleKai Lør Mar 19, 2016 4:22

Litt sent å svare nå som sesongen er i gang, men mulig noen kan ha nytte av det.

Det finnes avløpsrenner som normalt legges foran garasjeinnkjøring eller andre steder hvor det trengs avløp. Disse bygger ikke lavere enn ca. 10 cm. Du får kjøpt hos rørlegger (var selv hos Austevoll Rør). Pris for 3 meter i plast (kommer i pakke med tre renner) er en tusenlapp. Du må i tillegg ha avløpsrør og koblinger. Dette krever kun at det er større høyde akkurat hvor avløpsrøret legges (altså på enden av avløpsrennen og utfor drivhuset). Antar gulvet støpes og da kan det enkelt legges inn fall ned mot rennen.

Har lagt drivhuset mitt i bakkant mot en liten skråning, slik at det var enkelt å legge inn både godt fall og drenering.
EpleKai

Innlegg Camillok Ons Mar 23, 2016 23:26

Vi har akkurat hatt befaring av en flislegger som skal legge flis i drivhuset. Fra før av har vi ordnet et "sluk" i ene hjørnet, det er egentlig bare et hull i såla ned i pukken under drivhuset. Huset står på fjell med 10-30 cm pukk oppå. Så lenge vi holder oss unna mye vannsøl rett før frosten setter inn regner jeg det som ok. I bakkant blir vi å legge inn en renne som nevnt ovenfor (biltema tar 600 for 3 m) som leder vannet utfor såla på den siden hvor vannet blir ledet bort fra såla. Vi har også oppbygd bed inne i drivhuset, her ligger det 3 punktavrenninger også direkte ned i pukken. Kanskje ikke optimalt, men det ser ut til å fungere utmerket :)
Camillok

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest