Dampvask i drivhus?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Dampvask i drivhus?

Innlegg inkine Lør Okt 24, 2015 9:45

Hei!

Den første sommeren med drivhus har vært fantastisk! i går monterte jeg ned de siste tomatplantene, vanningsanlegget og vindusåpnerne. De praktfulle chiliene leverer og leverer så jeg har klippet noen av dem godt ned for å prøve å overvintre i vinduskarmen. Det har vært -0.7 der inne et par netter nå så jeg antar det er tid for å avvikle.

Da kommer vi altså til rengjøringen. Jeg antar en god blanding av samiakk, klorin, husvask, algedreper etc er tingen. Ikke noe av dette har jeg lyst til å bruke, det er jo rein gift som da går rett ut i naturen. Jeg har derfor begynt å lure på om dampvasker kunne være tingen? Mannen min vrir seg over tanken på at jeg skal bruke masse penger på en maskin som bare skal vaske drivhus men jeg klarer ikke slippe tanken på at det må være det beste.
På den annen side, jeg har aldri sett noen nevne alternativet så kanskje jeg er på bærtur?

Uansett, jeg trenger råd om hvordan jeg best kan vaske ned drivhuset som nå er rimelig fullt av midd, luseegg, soppsporer og andre uhemskheter, vil jeg tro, og uten å forgifte naturen. jeg har glasshus med lakka aliminiumsprofiler.

Og mens jeg er her - hva er beste metode for å rense dryppvanningsanlegget? Demontere og legge alt i badekaret med edikk?

Tusen takk!

inkine
Brukerens avatar
inkine
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Dampvask i drivhus?

Innlegg calypso Lør Okt 24, 2015 18:59

Dampvasker gjør nok ikke noen bedre jobb enn andre metoder. Dampen blir for fort kald til at den noen effekt i et drivhus,
Du kan godt bruke "husvask", eller et vaskemiddel beregnet på vinduer, da blir i allefall glassene pene.
Sørg for god lufting gjennom vinteren, det er det beste middelet mot sopp og skadedyr.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Lør Okt 24, 2015 19:27

Vinduene blir fine hvis du vasker dem med Nylonvask, som du finner i daglivareforretningene i blå tube. Enkelt og lettvint, dessuten billig. Det kan brukes til vask av nesten alt annet også.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Okt 30, 2015 0:00

Jeg bruker høytrykkspyler til å vaske drivhuset, det funker fint. Jeg bruker grønnsåpe. Bland for guds skyld ikke klorin og salmiakk! Det blir giftig.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg inkine Lør Okt 31, 2015 11:55

Takk, nå har dere spart meg for mange penger.
Nylonvask føles jo ikke så giftig, selv om jeg var mer opptatt av å kverke midd enn av å få pene vinduer.
Og Nienna, jeg mente det ironisk det der med klorin og salmiakk, jeg ville aldri brukte sånn gift ute i hagen, ej heller blandet det :).

Men lufting, det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg rett og slett kan setet et par takvinduer på gløtt?

inkine
Brukerens avatar
inkine

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester