Brunsnegler i drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Brunsnegler i drivhus

Innlegg Bente Tor Jan 14, 2016 1:17

Hei!
Jeg gleder meg allerede til kommende drivhussesong, og lurer på om det er noe jeg kan starte med allerede nå i januar.
Jeg har kun 1 sesong bak meg, så jeg er nokså "grønn".
Forrige sesong fikk vi for første gang brunsnegler i hagen vår, MASSE, og noen kom seg også inn i drivhuset.
Håper ikke jeg må skifte all jorden av den grunn? Blir glad om noen har råd om dette, og også om det er noe man kan gjøre
for å hindre at sneglene kommer seg inn i drivhuset.

Bente
Bente
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Brunsnegler i drivhus

Innlegg BlomsterFin Tor Jan 14, 2016 10:28

Hei! Jeg er ikke den rette til å svare på om jorden i drivhuset bør skiftes. Jeg skifter selv ut all jord hvert år,men det er mest fordi det er lite jord igjen etter at alle tomatplanter er fjernet. Men sneglene må jo overleve et sted,jeg ville tro at drivhuset er fin plass å gå i hi..

Men det er mye du kan starte med nå! Du kan så chili,paprika,blodbeger og mye annet som trenger et halvt år på seg for å blomstre og gi frukt. Det er bare å bestille frø☺
Brukerens avatar
BlomsterFin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Bente Lør Jan 16, 2016 10:06

Takk for svar :D
Trodde det var litt for tidlig ennå, men da setter jeg i gang!
Hva gjør du med jorden fra i fjor? Jeg trodde jeg kanskje kunne vende restene
av tomatplantene fra i fjor inn i jorden, som en slags gjødsel?
Jeg fikk bl a masse tomater i fjor, og tenker litt på dette som "matauk".
Dersom jeg skal skifte ut jorden hvert år blir det nokså dyrt, og da blir det også tomatene dyre?
Bente

Innlegg Nienna Lør Jan 16, 2016 21:41

Hvis brunsnegler har lagt egg i jorden, så ligger de i så fall like under overflaten, ca1-2 cm. Du kan skrape bort det øverste laget, og legge ut ferramol tidlig slik at du får tatt knekken på mest mulig nyklekkete snegler. Sjekk også under potter og andre ting, ofte ligger det snegleegg der. Jord går ikke ut på dato :) Men etter en sesong med tomater er næringen brukt opp. Så du må gjødsle og blande inn litt ny jord. Har du kompost er det glimrende. Det bruker jeg både i drivhuset og ellers i hagen. Jeg unngår kjøpejord som for det meste består av oppgjødslet torv. Kvalitetsjord finnes, men den er tilsvarende dyr. Ferramol og annet til bekjempelse av snegler er også dyrt :( Men det hjelper å starte tidlig, da trenger man ikke å bruke så mye gift :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bente Søn Jan 17, 2016 8:05

Tusen takk! :D
Bente

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester