Skift til PC-stil
Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.
Skriv et svar

Temperatur i drivhuset for utplanting

Tir Feb 23, 2016 19:43

Hei :)
Jeg har sikkert gjort alle nybegynnerfeil som er mulig, særlig at jeg har sådd altfor mye. Noe må jeg ha gjort riktig også, spireprosenten er ganske stor og mange av plantene gror godt. Jeg begynner imidlertid å få et alvorlig plassproblem, særlig med 19 av 20 klokkerankefrø som nå har blitt 20-25cm høye.

Nå har jeg satt i gang varmekablene i drivhuset, men drt er såpass uisolert at temperaturen ikke blir så vrldig høy. Jeg holdrr på å teste ut, men det ser ut som det er 5-7 grader om natten og 15-20 om dagen.

Spørsmålet mott er om jeg kan flytte noen av frøplantene mine nå. Tomater, chili og basilikum trenger nok mer varme, men hva med klokkeranke, cosmos og asters og fuchsia (stiklinger). Og går det an å sette dahlia til forkultivering med den temperaturen?

Jeg har ikke blitt skremt av alle plantene, jeg vil veldig gjerne ha plass til å så mer :big:

Re: Temperatur i drivhuset for utplanting

Fre Mar 04, 2016 19:27

Hei.

Kult med varmekabler. Tror mye overlever ved 5 grader. Prøv med noen få planter av hver og se hva som skjer. Da kan du lære oss noe.

Affen

Fre Mar 04, 2016 23:41

Fuchsiastiklingene vil klare det fint. Sannsynligvis også klokkeranke og cosmos. Men de må nok ha en tilvenningsperiode hvis de er vant til innelivet med jevn temperatur hele døgnet.
Dahlia kan du sette til forkultivering. Tomat, chili og basilikum vil nok overleve, men veksten vil stagnere med så lave nattetemperaturer.

Søn Mar 06, 2016 21:02

Å isolere drivhuset med bobleplast vil hjelpe mye på temperaturen. Da bør du selvsagt ha lys der.

Man Mar 07, 2016 16:40

Tusen takk for svar :)

Jeg ventet til det ble litt mildere. Nå er det 8-10 grader der på natten. Kosmos, aster og klokkeranke ser ut til å takle det greit :)

Det er fint med varmekabler, men faktisk ser det ut til at en litt kraftig vifteovn fungerer vel så bra, det blir langt fra så fuktig der inne. Jeg tror jeg skal teste litt varme i gulvet sammen med vifteovnen når tomat og agurk settes ut. Da får jeg litt høyere jordtemperatur.

Jeg har satt georgineknollene til forkultivering inne. Er det bedre å ha dem lit kjølig?

Utrolig morsomt dette, mitt første år med både drivhus og såing :hair:

Man Mar 07, 2016 17:43

Jeg ville satt georginene litt kjølig, 8-10-12 grader er bra. De vokser fort når de er i gang, og de kan ikke plantes ut før langt ut i mai når faren for nattefrost er over. Men det er jo heller ikke feil å drive dem til ganske store planter før utplanting. Har man plass til skikkelig forkultivering, får man glede av blomstring en stor del av sommeren.

Man Mar 07, 2016 17:56

Tanken er å drive dem så store som mulig før utplanting, men jeg har egentlig ikke noen formening om hvor store de kan bli. Jeg foregnet meg litt med klokkerankene, men nå har jeg mulighet til å bruke drivhuset.

Det er rart det der med mai og utplanting, jeg lengter så etter våren at jeg innbiller meg at mai er rett rundt hjørnet 8) Snart!

Man Mar 07, 2016 21:17

been there, done that.....og gjør det igjen og igjen :roll: Men sånn er en hagegals verden :D Georginer kan bli veeeeeldig store etter noen år. Men er dine nye av året blir de ikke SÅ store. Og da kan du ha dem i drivhuset den siste tiden før utplanting.

Tir Mar 08, 2016 0:01

Tja, det er ulike størrelser på georginer også, alt fra 25 cm på de vi før kalte sommergeorginer til sånn bortimot meteren - i alle fall med blomster. Det finnes en som blir enda høyere, men jeg husker ikke navnet.

Tor Mar 17, 2016 12:36

Jeg har også satt mine georginer til driving nå, men det er fordi jeg har tenkt å ta en runde med stiklinger.
Ellers er mi erfaring at georginen fort kan bli for lange og ranglete i drivhuset.

Fre Apr 08, 2016 0:00

hesann, jeg bruker vifteovn i drivhuset, det går godt med strøm til dette.
men så i dag tilbud på Jula et lite plast drivhus til 499kr. dette er 2,5 m2. ville satt dette drivhuset inni. glasshuset. mye mindre og varme opp. kan dette være en ide? sikker bare boss selve drivhuset men så lenge man plaserer dette inni det andre kan det sikker vare en stund,,, skal selv invistere i ett i dag. ,,, men for å brukes til tidligstart neste vår. tomat å agurk går i jorda om 14 dager når jeg har vert i nordsjøen. la inn noen bilder. om selvanning tidligere i dag kanskje et tips du kan bruke :D
Skriv et svar