Når starter dere sesongen?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Når starter dere sesongen?

Innlegg Camillok Ons Mar 23, 2016 23:34

Lurer på når dere begynner sesongen i drivhuset? Ikke isolert noe annet enn nedenfra med lilla isopor under betongsåla. Tenkte å starte midt i april med en vifteovn fra biltema. Bor i sone 2 i Fredrikstad og det burde ikke være veldig kalde netter da, men minus må man vel regne med en del netter frem mot midten av mai. Hadde dere turt å sette ut tomat, chili, agurk? Tenkte å så grønnsaker til kjøkkenhagen i pluggbrett slik at de kan plantes ut med litt størrelse og forhåpentligvis overleve snegleraid. I fjor beitet sneglene ned alle spirer i hele kjøkkenhagen xx( Grønnsaker og sommerblomster bør vel gå bra der ute. Plassen om plantelyset inne begynner å bli trang ;) Drivhuset er forresten 16,5 kvadrat.
Camillok
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Når starter dere sesongen?

Innlegg Nienna Tor Mar 24, 2016 0:08

Hvis du spanderer varme, ville jeg ikke vært så redd for tomat, chili og agurk. Tror nok ( men er ikke sikker) at nattetemperaturen ikke bør så mye under 16 grader, og at noen flere bare er ekstra bra :) Jeg har dårlig erfaring med å sette ut tomater for tidlig, hos meg har det betydd netter med under 10 grader. Og da har plantene stagnert og ikke kommet i gang med blomstring før i midten av juni.
Det jeg har god erfaring med tidlig i sesongen, er salat. Den er ikke så nøye på om det er litt kaldt om nettene. Reddiker kan du også ha i store potter, og det kan være greit å forkultivere rødbeter og sukkererter. Jeg har mye snegler, og da er det en god ide å forkultivere noe av det man ellers ville sådd direkte.
Hvis du har på varme for tomatene kan du utnytte den til å ale opp planter av sellerirot eller stangselleri. De krever minst 18 grader under oppalingen. Men også broccoli, knutekål og grønnkål har godt av å få seg en forkultur. Og squash. Den sår jeg alltid inne.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Camillok Tor Mar 24, 2016 0:19

Takk for tips :) Er usikker på om jeg spanderer på varme helt opp i nevnte temperaturer... må tenke litt på saken. Grønnkål og brokkoli er allerde forkultivert og i full rulle inne, de kan jo gå ut snart. Og jeg kan spire de andre du nevnte inne og kaste de ut etter spiring. Hva med forkultivering av gulrøtter? Har kjøpt roottrainers. Mye ekstra jobb når man ikke kan direkteså... Men er fast bestemt på å ikke la sneglene ødelegge sesongen igjen :snegle:
Camillok

Innlegg Nienna Tor Mar 24, 2016 0:34

Jeg har bare hatt gulrøtter i melkekartonger, og det gikk veldig bra i drivhuset. Men jeg spirte dem inne i vinduskarmen først. Jeg har også hatt sukkererter i drivhuset, og fikk tidlig avling. Bønner sår jeg i potter og planter ut når jorden er blitt varm nok -12 grader. Synes det er en fordel, men somrene er ofte litt for kjølige her på vestlandet, og det kan fort bli juni før bønner kan såes direkte. Dessuten er skjærene ivrige etter å dra opp nyspirte bønneplanter :roll:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest