Undervanningsbasseng - god eller dårlig idé?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Undervanningsbasseng - god eller dårlig idé?

Innlegg koheitmann Tor Apr 07, 2016 23:12

Jeg er drivhus-novise på første året (11 m2, glass) og utforsker hvilken vanningsmetode jeg skal bruke i sommer for tomat og agurk.

Min far i Alta har hatt drivhus (ca 9 m2, termoplast) i mange år og sverger til følgende lettvinte metode:
- bygge et stort (smalt) undervanningsbasseng med plank og gummiduk for en hel langside (ca 10-15 cm høyt)
- sette 10l potter med tomatplanter i vannbassenget, tett i tett (ca 20 stk).
- passe på at det alltid er vann i bassenget gjennom hele sommeren (opptil ca 5 cm høyt vannspeil)

Dette har min far gjort i ca 10 år med godt resultat. Han sier at når 10l-pottene tømmes om høsten er røttene friske og fine, og jorden er er ikke illeluktende.

Jeg tenker at dette er så lettvint, og sikkert ved bortreise, at det er genialt. Men når jeg googler for å se om andre anbefaler dette finner jeg ikke noe nyttig informasjon.
Alt jeg finner om undervanningsmetoder går ut på vanningsmatter, kapilærmetode og mer avanserte vannbegrensende metoder.

Jeg ser meg derfor nødt til å lage en tråd for å finne ut:
- om det er en god idé å bruke undervanningsbasseng :P
- eller om det er helt nei, Nei, NEI! :sur:

Hva sier du?
koheitmann
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Undervanningsbasseng - god eller dårlig idé?

Innlegg kirsitn Fre Apr 08, 2016 8:47

Jeg tenker at det kommer an på jordtype, temperatur og lysforhold. Kommersielle tomatplanter blir vel dyrket rent hydroponisk, så det tyder jo på at tomatplanter tåler å stå med røttene i vann. Jeg ville kanskje satset på å ha et lag med lecakuler nederst i pottene og sørge for at jorda ikke er av det aller tyngste slaget + ikke satt plantene ut før det er brukbar temperatur i drivhuset.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Fre Apr 08, 2016 22:49

Jeg har hatt tomater inne i stua i flere år med undervanning. For å være helt ærlig, fungerte det faktisk bedre enn i drivhus med vanlig vanning. Tomater tåler å stå med røttene i vann! Jeg brukte svak oppløsning med Substral i vannet hele tiden, og fikk fantastisk avling. Jeg brukte vanlig plantejord fra Bogrønt, ikke noen fiksfakserier, i sørvendt vindu.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg koheitmann Lør Apr 09, 2016 15:22

Jeg har tatt en kvalitativ oppfølgingsstudie med en respondent (altså en uformell samtale med min far igjen) og fått flere detaljopplysninger:
- Han har drevet med undervanningsbasseng i ca 15 år med godt resultat, begget med "to toms fire" - stendere som er ca 5 x 10 cm, og plastduk for å holde på vannet.
- 10 liters potter fylt med vanlig plantejord (Europris), ingen lecakuler i bunnen.
- "En liten neve" med hagegjødsel (fra Felleskjøpet); først fylles potte halvveis med jord - deretter strøes gjødsel, så fylles resten av jorden i.
- Ingen ytterligere gjødsling i vannet da det trolig fremmer algevekst. Han lar "bassenget" tørke ut noen ganger i løpet av sommeren før han fyller i nytt vann.

Da blir det "basseng" på meg i sommer!
Jeg kan evt. være litt varsom i starten ved å vanne normalt de første ukene frem til Tomatplantene er i god vekst før jeg fyller opp bassenget.
koheitmann

Innlegg popsinune Lør Apr 09, 2016 17:18

Jeg bruker enkel vanning i drivhuset:
murerbøtter + skobrett + svetteslange + vanningstimer (15 min, 2-3 ganger i døgnet).

Får plass til 2 bøtter på hvert skobrett. Fungerer supert.
popsinune
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Gorgon Tir Apr 19, 2016 23:13

Jeg brukte en lignende metode da jeg hadde drivhus før vi flyttet for et par år siden. Trekasse kledd m duk, og en sånn 'torvball' som jeg skar av plasten på ene sida, La nedi, husker ikke om jeg muligens la noe Stein el noe for å får den torvballen litt opp. Så skar jeg ut og planta i på oversiden, to planter PR torvball. Gjødsle m hønsegjødsel fra oversida(og litt vann) + vannet fra nedsida, så mye at det sto ca 5-6 cm opp på torvballen. Lot det tørke opp et par runder i løpet av sommeren (vel d ordna seg sjøl..) og det fungerte fint!
Brukerens avatar
Gorgon

Innlegg koheitmann Søn Mai 08, 2016 22:48

- Drivhuset målt opp og størrelse på undervanningsbasseng bestemt; det ble tre like store basseng
- Materialer og dam-duk kjøpt inn
- Snekret, stiftet gummiduk og malt

Min første drivhus-sesong starter, og jeg har planlagt for latskaps-vanning hele sommeren :D

Jeg legger inn bilder av resultatet
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
koheitmann

Innlegg timanna Man Mai 09, 2016 10:46

Det ser kjempefint ut! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg n5k Man Mai 09, 2016 12:24

Ser meget bra ut! Dette ser mistenkelig likt ut slik jeg hadde tenkt å gjøre det, bortsett fra at jeg ville lage karene hos en blikkenslager, men vi får se hvordan prisen blir. Hvor har du handla duk?
n5k

Innlegg koheitmann Man Mai 09, 2016 13:13

Takk Timanna og n5k, jeg er veldig fornøyd med resultatet!

Gummiduken ble kjøpt hos Bauhaus. Hadde planlagt en litt tynnere duk, men de var utsolgt for den og jeg kjøpte en litt tykkere for å slippe lang leveringstid.
Gummiduk kan også bestilles hos forskjellige hagedamfirma (f.eks. Tropex.no).

Tre-materialene kostet under 400 kr på Bauhaus. Jeg valgte ca 10 x 4 cm lektere og tynnere list på topp som pynt og for å skru fast duken til rammen. Hver ramme er på ca 60 x 285 cm og er lette å håndtere.
Gummiduken kostet ca 1200 kr.

PS
Jeg fikk laget tre store firkant "krukker" i sink hos blikkenslager for noen år siden, og det ble mye dyrere.
koheitmann

Innlegg CastorFiber Ons Mai 11, 2016 21:08

Jeg har i flere år brukt murerbaljer fra Biltema.
Man setter en 86881 oppi en 868810, lager støtter som passer med rester av drensrør, og noen hull eller slisser i den øverste baljen. Hvis man ønsker, kan man bruke rørgjennomføringer for å koble flere kasser sammen. DA kan man koble til en slange i den ene enden, og så fylles alle kassene med vann uten at man trenger å styre mer med det.

Mine tomatplanter har sendt røttene rett ned i vannet og forsynt seg. Det har fungert i flere år. Dette er enkelt å ta ut av drivhuset for rengjøring, kan stables sammen for lagring og i det hele tatt. Fungerer aldeles fint. Prisen blir på under to hundre kroner per kasse, der det er plass til to tomatplanter, og de varer i mange år.
CastorFiber

Innlegg kinegal Søn Mai 29, 2016 22:12

Hei,

Jeg har ikke forsøkt undervanningsbasseng, men har i et automatisk vanningssystem med timer, dette er enkel, billig og fungerer utmerket.
Anbefales. Forsøkte først systemet med "hevert" som henger på veggen med flotør, men dette virket heller dårlig, så jeg gikk til innkjøp av et system lik det som man kan kjøpe på hagorama.no - http://hagorama.no/index.php/produktkat ... em/page/3/ sammen med timer så er vanning ikke store utfordringen :)

-Kine
kinegal

Innlegg Hilde Aa Lør Jul 30, 2016 19:29

Genial ide!
Vårt drivhus leveres til uken, og da er det montering og forberede neste års sesong - tror ikke det blir stor drift i år.
Er så heldig å ha igjen damduk etter å ha anlagt dam for noen uker siden, så da er det bare å sette i gang å lage vanningstrau til tomatene.

Er det endre planter som egner seg for slik drift, mon tro? Altså planter som liker å trekke vann fra undersiden?
Hilde Aa

Innlegg micropop Søn Jan 22, 2017 10:23

Bilde

Hans Olav Næss har et fint blogginnlegg om hvordan han lager sine selvvannende blomsterkasser.
Mer her: https://hansolavnaess.wordpress.com/201 ... lvvanning/

I kommentarfeltet er det en som stiller spørsmål vedrørende om det er lurt eller om det er et hinder for røttene hvis man legger fiberduk mellom jord og leca. Er det noen som har noe erfaring eller formening om det?

@koheitmann - Fint innlegg! Vil du fortelle litt om hvordan det gikk med undervanningen i fjor?
Brukerens avatar
micropop

Innlegg Hanne67 Tir Jan 24, 2017 19:47

Vi har hatt undervanning i drivhuset i mange år, men har løst det på en litt annen måte:
1. Lang avlang kasse dekt med plast slik som vist på bildene over.
2. Spikre sammen to planker på 10 cm bredde (4 tommer)= ca 20 cm til bunn som legges over nevnte kasse.
3. Bruke kapilærduk som legges over bunnen og som når ned i bunnen av kassa.
4. Spikre ei ramme rundt bunnen som holder jorda på plass.

Da er det bare å fylle vann m/gjødsel i kassa, og plante tomatplantene etc. i jord på bunnen med rammen rundt. Kapilærduken suger vann opp til plantene, og etter en tid vil røttene på plantene vokse ned i duken og videre ned i vannet.
Man må huske på å dekke jord og vann med svart plast for å hindre algevekst. I ei slik kasse kan det fylles mange liter vann, alt etter hvor dyp den er.

Jeg har også lagd ei blomsterkasse etter det samme prinsippet.
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg andedammen Man Mai 01, 2017 19:31

Hei
koheitmann skrev: Men når jeg googler for å se om andre anbefaler dette finner jeg ikke noe nyttig informasjon.
Alt jeg finner om undervanningsmetoder går ut på vanningsmatter, kapilærmetode og mer avanserte vannbegrensende metoder.

Jeg ser meg derfor nødt til å lage en tråd for å finne ut:
- om det er en god idé å bruke undervanningsbasseng :P
- eller om det er helt nei, Nei, NEI! :sur:

Hva sier du?

Det er en fin metode "low tech" hydroponics uten strøm pumper etc knall fint det du har bygget :tilber:
Hvis du vil finne info om det du har bygget må du google "The Kratky Method"
Her er noen linker som beskriver metoden

https://www.ctahr.hawaii.edu/hawaii/dow ... _tanks.pdf
https://www.ctahr.hawaii.edu/hawaii/dow ... ettuce.pdf
http://farmertyler.com/blog/kratkyhydroponics
andedammen

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest